PROGRAM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
I INNE PROGRAMY REALIZOWANE W NASZYM PRZEDSZKOLU
W naszym przedszkolu realizowane są programy wychowania przedszkolnego zapewniające realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego stanowiącej Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. (Dz. U. poz. 356 ze zm.):
- „Od przedszkolaka do pierwszaka” autorstwa Iwony Brody, wydany przez Wydawnictwo WSIP.
- „Nasze przedszkole” wydany przez Wydawnictwo MAC S.A.
W roku szkolnym 2023/2024:
W tygodniowy plan zajęć dydaktyczno – wychowawczych, wpisaliśmy realizację stałych zajęć aktywizujących dzieci, zmierzających do wspierania ich rozwoju w obszarach poznawczym i emocjonalno – społecznym, organizowanych w wyznaczone dni tygodnia jednocześnie we wszystkich grupach przedszkolnych.
1. ”Empiryczne piątki”, polegające na systematycznym, cotygodniowym, organizowaniu przez nauczycielki działań, podczas których dzieci poprzez doświadczanie i eksperymentowanie będą nabywały wiedzę i doświadczenie niezbędne do rozumienia otaczającego świata.
2. „Matematyczne wtorki”, działania polegające na systematycznym wykorzystywaniu m.in. metody kodowania do rozwijania kreatywnego i logicznego myślenia, samodzielności, poszerzania wyobraźni matematycznej i nie tylko, we wszystkich grupach przedszkolnych.
Ponadto,
Realizujemy spotkania w ramach „Laboodkrywców” – zajęcia eksperymentalno-badawcze z dziedziny fizyki i chemii, podczas których dzieci za pomocą bezpiecznych doświadczeń, odkrywają prawa i zjawiska otaczającego nas świata.
Kontynuujemy wieloletnią współpracę ze śródmiejskim Przedszkolem Specjalnym Nr 208 w Warszawie polegającą m.in. na cyklicznym organizowaniu na terenie obu przedszkoli dni wspólnych zabaw i zajęć edukacyjno-wychowawczych zdrowych przedszkolaków z dziećmi upośledzonymi w stopniu znacznym i głębokim z Przedszkola Specjalnego. Celem tych spotkań jest m.in. kształtowanie wrażliwości dzieci na potrzeby osób niepełnosprawnych kształtowanie właściwych postaw i zachowań, wobec osób o specjalnych potrzebach.
Kontynuujemy realizację autorskiego programu ”Bajka i baśń w pracy z dziećmi przedszkolnymi, a ich terapeutyczne właściwości” – programu oddziaływań psychopedagogicznych w procesie stymulacji procesów poznawczych i emocjonalnych, którego głównym celem jest pomoc dzieciom w zdobywaniu umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach w kontaktach z rówieśnikami i osobami dorosłymi.
Kontynuujemy realizację autorskiego programu „Poznajemy zawody” ukierunkowanego na tzw. preorientację zawodową, związaną z obowiązkiem wynikającym z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. poz. 167).
Program opiera się m.in. na wykorzystaniu kalendarza świąt okolicznościowych i tzw. nietypowych, który będzie wykorzystany do zapoznania dzieci z wybranymi zawodami oraz pobudzania i rozwijania ich zainteresowań w tym zakresie. Przykładem wykorzystania w/w. świąt, podczas których jednocześnie we wszystkich grupach, odbywać się będą różnorodne ciekawe działania, mogą być:
23 marca – Dzień Meteorologii
23 kwietnia – Światowy Dzień Książki
27 kwietnia – Dzień Lekarzy Weterynarii
27 marca – Międzynarodowy Dzień Teatru
08 maja – Dzień Bibliotek
27 września – Światowy Dzień Turystyki
07 grudnia – Dzień Lotnictwa Cywilnego, itp.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
Początek każdego roku szkolnego, to czas tworzenia rocznej „Koncepcji pracy dydaktyczno wychowawczej przedszkola”. Tworzenie koncepcji pracy, polega m.in. na określeniu tzw. tematu rocznego, który będzie tematem wiodącym w pracy z dziećmi, realizowanym przy współudziale rodziców i środowiska lokalnego.
Włączenie rodziców w proces przygotowania koncepcji, przyczynia się do tworzenia ciekawej oferty edukacyjnej dla dzieci, a tym samym osiągania wysokiej jakości pracy naszego przedszkola.
W związku z tym faktem, co roku gorąco zapraszamy Rodziców do udziału w przygotowaniu Koncepcji pracy przedszkola, czyli zgłaszania nauczycielkom, bądź dyrektorowi przedszkola wszelkich sugestii, uwag i propozycji w tym zakresie.
W ramach Koncepcji pracy dydaktyczno wychowawczej przedszkola
w roku szkolnym 2023/2024 realizujemy tzw. roczny temat wiodący
p.n. „Dziecko w świecie sztuki”
Najważniejsze cele to:
Zapoznanie dzieci z wybranymi dziedzinami sztuki: teatrem, rzeźbą, tańcem, muzyką i malarstwem.
- Budzenie motywacji do twórczego działania.
- Kształtowanie trwałych nawyków obcowania ze sztuką.
- Rozwijanie wyobraźni dziecięcej oraz inspirowanie do wyrażania treści w formie ekspresji ruchowej, plastycznej.
W ramach Koncepcji pracy dydaktyczno wychowawczej przedszkola
w roku szkolnym 2022/2023 realizowaliśmy tzw. roczny temat wiodący
p.n. „Poznajemy zawody?”.
Udaliśmy się w podróż do zawodowych, nietuzinkowych krain, poprzez poznanie:
- specyfiki pracy zawodu Florysty. Odwiedzimy kwiaciarnię, zaprosimy florystę do przedszkola, będziemy tworzyć dekoracje roślinne, itd.;
- specyfiki pracy Ilustratora. Zaprojektujemy okładki do książki z ulubioną bajką, poznamy proce powstawania książki, itd.;
- specyfiki zawodu Polarnika. Poznamy pojecie „dwa bieguny”, zapakujemy plecak polarnika, zbudujemy stację badawcza, itd.;
- specyfiki pracy Meteorologa. Zaprosimy do przedszkola pasjonata pogody – ŁOWCY BURZ, będziemy systematycznie obserwować pogodę – omawiać i opisywać zmiany i zjawiska pogodowe za pomocą słów oraz piktogramów;
- specyfiki pracy Ekologa. Stworzymy kodeks przyjaciela przyrody, dowiemy się, co to jest smog? – jak pozbyć się smoka (smogu)?, itp.
W roku szkolnym 2021/2022:
Grupa Smerfów przystąpiła do „Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego – Emocja”, w ramach którego współpracujemy z placówkami wyłonionymi w drodze losowania placówkami polonijnymi w innych państwach.
Program realizowany był przez realizację modułów:
1. Kraina Kreatywności
2. Kraina Wyobraźni
3. Kraina Mocy Słów
4. Kraina Empatii
5. Kraina Odwagi
W module I, m.in., z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Tygodnia Głuchych wprowadzone zostały elementy nauki języka migowego z wykorzystaniem Migu Migu (proste słowa np. proszę, dziękuję, przepraszam.
Prowadziliśmy działania związane z realizacją modułu Kraina Kreatywności
realizację
Prowadziliśmy działania związane z realizacją modułu Kraina Wyobraźni.
Wzięliśmy udział w akcji „Kartki z iskierkami emocji”.
Grupy: Krasnale i Smerfy przystąpiły do programu „Przedszkola na czasie”.
Celem programu „Przedszkola na czasie” było wprowadzenie dzieci w zagadnienia związane z czasem. Ponieważ jednym z najtrudniejszych pojęć dla dzieci jest “czas”, jego mierzenie, określanie, a przede wszystkim organizacja, poprzez zabawę zaproponowaną w projekcie, dzieci uczyły się, jak odczytywać godziny, jak rozpoznawać pory roku, ale także poznawały normy społeczne, zasady organizacji czasu i budowania w oparciu o niego relacji międzyludzkich.
- W grupach Smerfów i Gumisiów raz w tygodniu prowadzone były tzw. „zajęcia empiryczne”, podczas których dzieci w sposób wielozmysłowy poznawały wiele zagadnień z otaczającego nas świata.
- W grupie Puchatków co najmniej raz w tygodniu prowadzone były zajęcia tzw. „kodowania”.Dzieci doskonaliły umiejętność rozumienia pojęć matematycznych, logicznego myślenia, analizowania oraz precyzyjnego wykonywania i formułowania poleceń. Zajęcia kształtowały u dzieci umiejętność analizy, wyciągania wniosków oraz dostrzegania zależności przyczynowo-skutkowych.
W roku szkolnym 2021/2022 zgodnie z rocznym planem pracy dydaktyczno – wychowawczej, realizowaliśmy temat:
„Dziecko w świecie emocji”
Najważniejsze cele to:
- Rozbudzanie wiary we własne możliwości
- Zachęcanie do wzajemnej motywacji.
- Zachęcanie do niesienia pomocy innym.
- Kształtowanie umiejętności niesienia pomocy innym.
- Kształtowanie umiejętności dostrzegania potrzeb innych.
- Pobudzanie wyobraźni, fantazji i kreatywności.
Udaliśmy się w podróż do Krain: Kreatywności, Wyobraźni, Mocy Słów, Empatii i Odwagi.Zadania
KRAINA KREATYWNOŚCI
Termometr uczuć. Rozmowa z dziećmi nt. emocji: Co to są emocje? Po czym można poznać, że ktoś jest zły, wesoły, smutny, boi się? Które uczucia są miłe, a które nie?
„The Dot”- Wspólne oglądanie bajki o dziewczynce Vashti lub przeczytanie ilustrowanego opowiadania. Rozmowa z dziećmi: „Czym jest kreatywność?”, „Jak można rozwijać kreatywność?”, „Czy kreatywność jest ważna w życiu codziennym?”.
Jestem mistrzem w … . pokazanie dzieciom, że możemy być różni a jednocześnie mieć podobne talenty.
Lubię Cię bo… Rozmowa z dziećmi na temat, że każdy z nas jest wyjątkowy, mimo że nie zawsze jest najlepszy w każdej dziedzinie życia.
Empatia – Co to jest empatia? Rozmowa z dziećmi na temat empatii. Zabawa rozwijająca umiejętność wczuwania się w stan emocjonalny drugiego człowieka „Smutne dziecko”.
Niepełnosprawność Rozmowa z dziećmi: Co to jest niepełnosprawność? Co to jest język migowy? Kto posługuje się językiem migowym?
Jak powinniśmy się zachować, gdy widzimy kogoś migającego na ulicy?
Język Migowy z Migu Migu Rozmowa z dziećmi o tym, czy należy być miłym i odnosić się z szacunkiem do każdego bez względu na jego niepełnosprawność, kolor skóry czy włosów. Wprowadzenie i nauka grzecznych słów polskich w języku migowym: proszę, dziękuję, przepraszam.
Tworzymy Kącik Emocji. Wykonanie z dziećmi pomocy do grupowego Kącika Emocji – słoika spokoju.KRAINA WYOBRAŹNI
Co by było, gdyby… Wyodrębnienie sytuacji nierealnych – żyrafa w szafie, krokodyl w szufladzie, wieloryb w wannie, róża kwitnąca na pokrzywie. Jaki jest warunek spełnienia tych wszystkich dziwów? Czy to jest kiedykolwiek możliwe?
Zabawy z wyobraźnią Wykonanie pracy plastycznej do piosenki „Moja fantazja” zespołu Fasolki.
Opowiadanie przez dzieci sytuacji fantastycznej, nierealnej np. pada deszcz – pada makaron.
W krainie fantazji. Co to jest baśń?
Podróż na Planetę Fantazja. Rozmowa dotycząca przygotowania dzieci do dalekiej, ale jakże przyjemnej podróży. Plastyczny obraz mieszkańców planety.
W niezwykłym domu. Zabawa dramowa przy fantazyjnym podkładzie muzycznym.
Na wyspach Bergamutach – w krainie wyobraźni. Zabawa twórcza rozwijająca kreatywne myślenie – jakie jeszcze zwierzęta mogłyby mieszkać na wyspach Bergamutach? Trening twórczego myślenia.
Zwierzaki cudaki Wykonanie pracy plastycznej „Zwierzaki cudaki”.
W świecie baśni i bajeczek Czy macie swoje ulubione bajki? Jeśli tak, to jakie? Jaki to tytuł? Rekwizyty – na podstawie wylosowanego z worka przedmiotu dzieci odgadują tytuł baśni.KRAINA MOCY SŁÓW
Magiczne słowa Wykonanie worka dobrych słów. Segregowanie słów na te które „mają moc”, czynią dobro, itp.
Słowa mają moc Wyszukiwanie w opowiadaniu słów o pozytywnym i negatywnym wydźwięku.
Proszę, dziękuję, przepraszam… Dzieci zwracają uwagę na stosowanie zwrotów grzecznościowych.
Jestem czarodziejem. Burza mózgów „Czarodziejskie słowa”. Utrwalenie znaczenia używania słów grzecznościowych.
List z podziękowaniem Zastanowienie się z dziećmi za co można podziękować swojej mamie, tacie, lub komuś bliskiemu? Namalowanie przez dzieci listu z wybranym podziękowaniem.
Dobry uczynek Rozmowa z dziećmi „Co może być dobrym uczynkiem. Wykonanie dobrego uczynku dla kolegi/koleżanki z grupy.KRAINA EMPATII
Jestem bezpieczny.
Inni a tacy sami.
Pomagamy zwierzętom.
Pomagamy ptakom.
Byłem mały, jestem duży.
Jak pomagali bohaterowie bajek.
Mamo, tato, ja to zrobię!
Moja mała, wielka pomoc.W roku szkolnym 2020/2021
zgodnie z rocznym planem pracy dydaktyczno – wychowawczej, realizowaliśmy temat:
„Jak działają nasze zmysły?”.
Najważniejsze cele to:
- Wykorzystanie zmysłów do lepszego zrozumienia funkcjonowania organizmu.
- Nauka komunikowania się z otaczającym światem za pomocą zmysłów.
- Rozumienie konieczności dbania o narządy zmysłu.
- Tworzenie warunków do doświadczeń wielozmysłowych w najbliższym otoczeniu dziecka.
- Rozwijanie optymistycznych cech charakteru takich jak: samodzielność, zaradność, odporność emocjonalna, kreatywność, wiara we własne możliwości, umiejętność współdziałania, empatia, otwartość.
- Umożliwienie dziecku ekspresji doznań zmysłowych, spostrzeżeń, przeżyć, w różnych formach działalności z zastosowaniem różnorodnych środków wyrazu.
Poznaliśmy działanie zmysłu wzroku, słuchu, dotyku, smaku i węchu.
Zmysł wzroku
- „Po co nam oczy?” – złudzenia optyczne. Przekazywanie wiedzy o budowie i działaniu narządu wzroku czyli oka w rozmowach, pogadankach przy wykorzystaniu, literatury, filmu.
- „Jak działają nasze oczy?” – doświadczenia.
- „Gimnastyka oczu” – ćwiczenia pionowe i poziome gałki ocznej, ćwiczenia grafomotoryczne.
- Zabawy i ćwiczenia doskonalące percepcję i pamięć wzrokową np. „Memory”,” Co się zmieniło?”, „Czego brakuje?”.
- „Co widać przez dziurkę od klucza?” – przechodzenie od fragmentu do całości, od szczegółu do ogółu.
- Obserwowanie przedmiotów przez lupę i „gołym okiem”- dostrzeganie i określanie subtelnych różnic.
- „Widzę….” – opisywanie co widać dwojgiem oczu, jednym okiem, z lewej strony, z prawej strony, na dole, na górze, bez poruszania głową.
- Ćwiczenie percepcji wzrokowej – rozpoznawanie kształtów, wielkości, koloru na materiale przyrodniczym – manipulowanie przedmiotami: składanie i rozkładanie klocków, obrysowywanie figur, rysowanie przy użyciu szablonu oraz samodzielne rysowanie prostych figur.
Zmysł słuchu
- „Po co nam uszy?” – przekazywanie wiedzy o budowie i działaniu narządu słuchu czyli ucha w rozmowach, pogadankach przy wykorzystaniu, literatury, filmu.
- „Hałas” – przeprowadzenie zajęć o szkodliwości hałasu dla zdrowia.
- „Ćwiczymy swój słuch” – doświadczenia sprawdzające jak słychać dźwięki z bliska, a jak z daleka, gdy źródło dźwięku jest ukryte np. w pudełku, za kartką itp., jak słyszymy z zasłoniętymi uszami.
- Rozpoznawanie odgłosów będących efektem przesypywania, przelewania, nalewania.
- „Co słyszę?” – zabawa stymulująca koncentrację i rozróżnianie dźwięków – określanie różnic między dźwiękami, szmerami. Rozpoznawanie dźwięków otaczającego nas świata (zwierzęta, urządzenia, pojazdy, zjawiska atmosferyczne, itp.).
- „Z której strony dochodzi dźwięk” – zabawa słuchowa – kierowanie się z zamkniętymi oczami w kierunku źródła dźwięku, odszukiwanie się par grających na takim samym instrumencie.
- „Chodzimy po różnych powierzchniach” – porównywanie odgłosów, jakie wydają różne powierzchnie, gdy po nich chodzimy.
- „Na czym gram?” – rozpoznawanie instrumentów muzycznych po ich brzmieniu.
- Konstruowanie instrumentów muzycznych z różnorodnych materiałów w celu wykorzystania ich podczas eksperymentowania dźwiękiem.
- Poznawanie sposobów tworzenia dźwięków za pomocą własnego ciała.
- Prowadzenie ćwiczeń wyciszających z elementami
- Aktywizowanie słuchu i wyobraźni: –„Aktywne słuchanie muzyki wg Batti Strauss”.
- Program kształtowania świadomości fonologicznej „Dźwięki mowy” R. Maurer. grudzień
Zmysł węchu
- „Po co nam nos?” – przekazywanie wiedzy o budowie i działaniu narządu węchu czyli nosa w rozmowach, pogadankach przy wykorzystaniu, literatury, filmu.
- Organizacja w salach kącików przyrodniczych i Gromadzenie, wykonywanie i zakup pomocy dydaktycznych do ww. kącików ( pojemniki z zapachami).
- Określanie i rozpoznawanie zapachów, nazywanie ich (brzydki – ładny, intensywny – słaby, przykry – przyjemny).
- Wąchanie, rozpoznawanie i zestawianie w pary takich samych próbek zapachowych.
Zmysł smaku
- „Po co nam język?” – przekazywanie wiedzy o budowie i działaniu narządu smaku czyli języka w rozmowach, pogadankach przy wykorzystaniu, literatury, filmu.
- Poznanie miejsca odczuwania smaku na języku, poruszanie językiem, zmienianie jego kształtu.
- Rozpoznawanie po smaku różnych produktów spożywczych z zamkniętymi oczami. Dobieranie w pary rzeczywistych produktów mających takie same walory smakowe i produktów na obrazkach.
- Zorganizowanie jednego dnia smakowego np. słodki wtorek, kwaśny czwartek itp.
- Samodzielne sporządzanie potraw o różnych smakach.
Zmysł dotyku
- Po co nam dotyk?” – przekazywanie wiedzy dotyczące zmysłu dotyku w rozmowach, pogadankach przy wykorzystaniu, literatury, filmu.
- Organizacja w salach kącików przyrodniczych i Gromadzenie, wykonywanie i zakup pomocy dydaktycznych do ww. kącików (pomoce i plansze zróżnicowane fakturowo).
- Spostrzeganie różnic między przedmiotami z wykorzystaniem zmysłu dotyku w dłoniach, stopach, na skórze.
- Doświadczanie i odwzajemnianie dotyku np. podawanie ręki, głaskanie, masowanie.
- Rozpoznawanie przedmiotów w zabawach dydaktycznych np. „Tajemnicze pudełko”, „Co łaskocze?”, „Co kłuje?”, „Co jest ciepłe?”, „Co jest zimne?”.
- Badanie dotykiem różnego rodzaju materiałów przyrodniczych.
- Przechodzenie boso po ścieżce dotykowej, opisywanie odczuć, nazywanie rodzaju podłoża.
- Zajęcia plastyczne z wykorzystaniem różnych materiałów plastycznych (naturalne, o różnej fakturze).
- Tworzenie prac plastycznych inspirowanych sztuką, muzyką – poznawanie świata przy pomocy dotyku.
- Objaśnienie pojęć: Dogoterapia, alfabet Braille’a.
- Stworzenie mat sensorycznych.
- Organizowanie twórczych zabaw i ćwiczeń manualnych np. „malowanie na śniegu”, „zabawy z wodą”, „rysowanie na tackach z piaskiem, kaszą, mąką”, „płaskorzeźba” itp.
Ponadto, zaplanowaliśmy obchody świąt nietypowych:
Dzień Drzewa
- Spacer w okolice przedszkola – obserwowanie wyglądu różnych rodzajów drzew. Wypowiedzi dzieci na temat obserwowanego drzewa: opisywanie wysokości, grubości pnia, gałęzi, korzeni, kolorystyki kory, liści, itp.
- Doświadczanie za pomocą zmysłów i dzielenie się odczuciami, poprzez: dotykanie kory drzewa, liści, gałęzi
- i określanie ich cech, jak np. szorstka/i, gładka/i, itp., wąchanie kory i liści, chodzenie po liściach i słuchanie szelestu pod butami.
- Przykładanie kartki do kory wybranego drzewa – odrysowywanie struktury.
- Obejmowanie drzewa „Słuchanie jak bije serce drzewa”, opowiadanie o odczuciach i emocjach.
- Gra „Jesienny Piotruś” – dobieranie par (drzewo + liść i owoc).
- Sadzenie owocu drzewa – prowadzenie obserwacji hodowli owoców drzew (kasztan, żołędzie, szyszka, orzech) w pojemniku z ziemią i słoiku z wodą.
- „Na folii malowane” – rysowanie drzew flamastrami.
Dzień Niewidomych
- Słuchanie opowiadania/ bajki poruszającej tematykę niepełnosprawności.
- „Różne oblicza niepełnosprawności” – praca z obrazkiem. Określanie rodzajów niepełnosprawności – odwołanie się do doświadczeń osobistych dzieci. Wskazywanie i nazywanie rodzajów niepełnosprawności.
- Zabawy ruchowe z opaską na oczach, skoki na jednej nodze.
- Wspólne wykonanie plakatu.
Dzień Majsterkowicza
- Wyjaśnienie znaczenia słowa „majsterkowicz” – zabawy słowne.
- Zabawy matematyczne: oglądanie i nazywanie przedmiotów służących do różnego rodzaju pomiarów: linijka, suwmiarka, centymetr krawiecki, dalmierz, metrówka i zabawy swobodne z wykorzystaniem tych przedmiotów.
- Dokonywanie pomiarów stopą, sznurkiem, ręką.
- Próby zbudowania konstrukcji z kartonów, butelek, pudełek.
Dzień Piszczałek i Fujarek
- Zapoznanie z tradycyjnymi instrumentami ludowymi, ich budową, brzmieniem – prezentacja multimedialna .
- Wykonanie instrumentów muzycznych.
Dzień Numeru Alarmowego
- Odgrywanie scenek uczących poprawnego zachowania się podczas dzwonienia pod nr alarmowy 112.
- Rozmowa na temat rodzajów sytuacji zagrożenia zdrowia i życia, w jakich należy korzystać z numeru alarmowego 112.
- Wykonanie plakatu promującego nr 112.
- Nauka na pamięć rymowanki o numerze 112.
Dzień Słuchu
- Zapoznanie z budową ucha oraz funkcją, jaką pełnią jej poszczególne elementy.
- Odpowiedź na pytania: co to są fale dźwiękowe i w jaki sposób są przetwarzane przez nasz mózg (dydaktyczna bajka z serii „Było sobie życie”).
- Ćwiczenia słuchu fizycznego, muzycznego, fonematycznego (rozpoznawania dźwięków, różnicowanie ich, określanie natężenia i wysokości dźwięków).
- Zabawy z instrumentami muzycznymi – tworzenie własnego akompaniamentu.
- Rozmowa nt. uszkodzeń słuchu: jakie dźwięki są przyjemne i przyjazne dla ucha, a jakie mu szkodzą? Co to jest aparat słuchowy?
- Warsztaty języka migowego, zabawy pantomimiczne.
Dzień Ziemi
- Omówienie znaczenia organizowania Światowego Dnia Ziemi, dla ochrony naszej planety.
- Wykonanie odznaki Przyjaciela Ziemi.
- Gry i zabawy tematyczne.
Dzień Pszczół
- Zapoznanie z gatunkami i życiem pszczół oraz z procesem powstawania miodu.
- Zabawy dźwiękonaśladowcze odzwierciedlające dźwięki przyrody.
- Wykonanie wspólnego plakatu wzywającego do ochrony pszczół.
Dzień Savoir – Vivre
- Czytanie wybranych fragmentów książki G. Kasdepke „Savoir – vivre”.
- Odgrywanie mini scenek dotyczących zachowania, dokonywanie oceny „tak należy się zachować, a tak nie”.
- „Pociąg do krainy grzeczności” – rozmowa na temat w jakich sytuacjach używamy słowa: proszę, kiedy mówimy przepraszam, o czym nie wolno zapominać, kiedy coś od kogoś dostaniemy.
- Zabawa ze śpiewem „Nie chcę Cię znać”.
- Zabawa „Dzień Dobry, do widzenia” – powitania i pożegnania w sposób dowolny, wymyślony przez dzieci.
- Wykonanie dyplomu ukończenia Akademii Dobrych Manier.
Oprócz w/w. działań nasze przedszkole, podobnie jak wszystkie wolskie przedszkola, realizowały w roku szkolnym 2020/2021 Dzielnicowy program edukacji ekologicznej: „OD NAJMŁODSZYCH LAT Z EKOLOGIĄ ZA PAN BRAT”.
Informacje o realizowanych działaniach pojawiały się w zakładkach: „Oferta edukacyjna” – „Ciekawe wydarzenia” oraz „Eko z Twoją Wolą”
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI
ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGOZałącznik nr 1
do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 14 lutego 2017 r. (Dz. U. poz. 356)Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wskazuje cel wychowania przedszkolnego, zadania profilaktyczno-wychowawcze przedszkola, oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej i innej formie wychowania przedszkolnego, zwanych dalej „przedszkolami”, oraz efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci na zakończenie wychowania przedszkolnego.
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
Zadania przedszkola
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
- Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
- Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
- Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
- Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
- Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
- Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
- Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
- Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
- Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
- Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
- Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym nie dotyczy:
- dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
- dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w pkt 1 rodzaje niepełnosprawności, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), oraz jeżeli z indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wynika brak możliwości realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.
Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
- zgłasza potrzeby fizjologiczne, samodzielnie wykonuje podstawowe czynności higieniczne;
- wykonuje czynności samoobsługowe: ubieranie się i rozbieranie, w tym czynności precyzyjne, np. zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł;
- spożywa posiłki z użyciem sztućców, nakrywa do stołu i sprząta po posiłku;
- komunikuje potrzebę ruchu, odpoczynku itp.;
- uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne;
- inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny;
- wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania;
- wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała;
- wykazuje sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym na rozpoczęcie systematycznej nauki czynności złożonych, takich jak czytanie i pisanie.
II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
- rozpoznaje i nazywa podstawowe emocje, próbuje radzić sobie z ich przeżywaniem;
- szanuje emocje swoje i innych osób;
- przeżywa emocje w sposób umożliwiający mu adaptację w nowym otoczeniu, np. w nowej grupie dzieci, nowej grupie starszych dzieci, a także w nowej grupie dzieci i osób dorosłych;
- przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;
- rozstaje się z rodzicami bez lęku, ma świadomość, że rozstanie takie bywa dłuższe lub krótsze;
- rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie;
- szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie; wdraża swoje własne strategie, wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników;
- zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji;
- wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia;
- dostrzega, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawia w stosunku do nich życzliwość i troskę;
- dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
- przejawia poczucie własnej wartości jako osoby, wyraża szacunek wobec innych osób i przestrzegając tych wartości, nawiązuje relacje rówieśnicze;
- odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej, grupy sportowej;
- posługuje się swoim imieniem, nazwiskiem, adresem;
- używa zwrotów grzecznościowych podczas powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia i przyjęcia konsekwencji swojego zachowania;
- ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku;
- nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych, szacunek do ojczyzny, życzliwość okazywana dzieciom i dorosłym – obowiązkowość, przyjaźń, radość;
- respektuje prawa i obowiązki swoje oraz innych osób, zwracając uwagę na ich indywidualne potrzeby;
- obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;
- komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka. Dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole:
- wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego;
- wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą języka mówionego, posługuje się językiem polskim w mowie zrozumiałej dla dzieci i osób dorosłych, mówi płynnie, wyraźnie, rytmicznie, poprawnie wypowiada ciche i głośne dźwięki mowy, rozróżnia głoski na początku i końcu w wybranych prostych fonetycznie słowach;
- odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
- rozpoznaje litery, którymi jest zainteresowane na skutek zabawy i spontanicznych odkryć, odczytuje krótkie wyrazy utworzone z poznanych liter w formie napisów drukowanych dotyczące treści znajdujących zastosowanie w codziennej aktywności;
- odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki;
- wykonuje własne eksperymenty językowe, nadaje znaczenie czynnościom, nazywa je, tworzy żarty językowe i sytuacyjne, uważnie słucha i nadaje znaczenie swym doświadczeniom;
- eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu słucha muzyki;
- wykonuje własne eksperymenty graficzne farbą, kredką, ołówkiem, mazakiem itp.,tworzy proste i złożone znaki, nadając im znaczenie, odkrywa w nich fragmenty wybranych liter, cyfr, kreśli wybrane litery i cyfry na gładkiej kartce papieru, wyjaśnia sposób powstania wykreślonych, narysowanych lub zapisanych kształtów, przetwarza obraz ruchowy na graficzny i odwrotnie, samodzielnie planuje ruch przed zapisaniem, np. znaku graficznego, litery i innych w przestrzeni sieci kwadratowej lub liniatury, określa kierunki i miejsca na kartce papieru;
- czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie;
- wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn), nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim, orientuje się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej;
- wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę;
- klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);
- eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując np. dłoń, stopę, but;
- określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą;
- przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego;
- posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy;
- rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je, rozumie, do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym;
- posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. tęcza, deszcz, burza, opadanie liści z drzew, sezonowa wędrówka ptaków, kwitnienie drzew, zamarzanie wody, dotyczącymi życia zwierząt, roślin, ludzi w środowisku przyrodniczym, korzystania z dóbr przyrody, np. grzybów, owoców, ziół;
- podejmuje samodzielną aktywność poznawczą np. oglądanie książek, zagospodarowywanie przestrzeni własnymi pomysłami konstrukcyjnymi, korzystanie z nowoczesnej technologii itd.;
- wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia, wyjaśnia, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód;
- rozumie bardzo proste polecenia w języku obcym nowożytnym i reaguje na nie; uczestniczy w zabawach, np. muzycznych, ruchowych, plastycznych, konstrukcyjnych, teatralnych; używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie dla danej zabawy lub innych podejmowanych czynności; powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki w grupie; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami;
- reaguje na proste polecenie w języku mniejszości narodowej lub etnicznej, używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie w zabawie i innych podejmowanych czynnościach: powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych wspieranych np. obrazkiem, rekwizytem, gestem; zna godło (symbol) swojej wspólnoty narodowej lub etnicznej;
- reaguje na proste polecenie w języku regionalnym – kaszubskim, używa wyrazów i zwrotów mających znaczenie w zabawie i innych podejmowanych czynnościach: powtarza rymowanki i proste wierszyki, śpiewa piosenki; rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych wspieranych np. obrazkiem, rekwizytem, gestem, zna godło (symbol) swojej wspólnoty regionalnej – kaszubskiej.
Warunki i sposób realizacji
- Zgodnie z zapisami dotyczącymi zadań przedszkola nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka. Wykorzystują do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajęcia kierowane i niekierowane. Wszystkie doświadczenia dzieci płynące z organizacji pracy przedszkola są efektem realizacji programu wychowania przedszkolnego. Ważne są zatem zajęcia kierowane, jak i czas spożywania posiłków, czas przeznaczony na odpoczynek i charakter tego odpoczynku, uroczystości przedszkolne, wycieczki, ale i ubieranie, rozbieranie. Bardzo ważna jest samodzielna zabawa.
- Przedstawione w podstawie programowej naturalne obszary rozwoju dziecka wskazują na konieczność uszanowania typowych dla tego okresu potrzeb rozwojowych, których spełnieniem powinna stać się dobrze zorganizowana zabawa, zarówno w budynku przedszkola, jak i na świeżym powietrzu. Naturalna zabawa dziecka wiąże się z doskonaleniem motoryki i zaspokojeniem potrzeby ruchu, dlatego organizacja zajęć na świeżym powietrzu powinna być elementem codziennej pracy z dzieckiem w każdej grupie wiekowej.
- Nauczyciele, organizując zajęcia kierowane, biorą pod uwagę możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy. Wykorzystują każdą naturalnie pojawiającą się sytuację edukacyjną prowadzącą do osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Sytuacje edukacyjne wywołane np. oczekiwaniem poznania liter skutkują zabawami w ich rozpoznawaniu. Jeżeli dzieci w sposób naturalny są zainteresowane zabawami prowadzącymi do ćwiczeń czynności złożonych, takich jak liczenie, czytanie, a nawet pisanie, nauczyciel przygotowuje dzieci do wykonywania tychże czynności zgodnie z fizjologią i naturą pojawiania się tychże procesów.
- Przedszkole jest miejscem, w którym poprzez zabawę dziecko poznaje alfabet liter drukowanych. Zabawa rozwija w dziecku oczekiwania poznawcze w tym zakresie i jest najlepszym rozwiązaniem metodycznym, które sprzyja jego rozwojowi. Zabawy przygotowujące do nauki pisania liter prowadzić powinny jedynie do optymalizacji napięcia mięśniowego, ćwiczeń planowania ruchu przy kreśleniu znaków o charakterze literopodobnym, ćwiczeń czytania liniatury, wodzenia po śladzie i zapisu wybranego znaku graficznego. W trakcie wychowania przedszkolnego dziecko nie uczy się czynności złożonych z udziałem całej grupy, lecz przygotowuje się do nauki czytania i pisania oraz uczestniczy w procesie alfabetyzacji.
- Nauczyciele diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju, włączając do zabaw i doświadczeń przedszkolnych potencjał tkwiący w dzieciach oraz ich zaciekawienie elementami otoczenia.
- Współczesny przedszkolak funkcjonuje w dynamicznym, szybko zmieniającym się otoczeniu, stąd przedszkole powinno stać się miejscem, w którym dziecko otrzyma pomoc w jego rozumieniu.
- Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój.
- Pobyt w przedszkolu jest czasem wypełnionym zabawą, która pod okiem specjalistów tworzy pole doświadczeń rozwojowych budujących dojrzałość szkolną. Nauczyciele zwracają uwagę na konieczność tworzenia stosownych nawyków ruchowych u dzieci, które będą niezbędne, aby rozpocząć naukę w szkole, a także na rolę poznawania wielozmysłowego. Szczególne znaczenie dla budowy dojrzałości szkolnej mają zajęcia rytmiki, które powinny być prowadzone w każdej grupie wiekowej oraz gimnastyki, ze szczególnym uwzględnieniem ćwiczeń zapobiegających wadom postawy.
- Nauczyciele systematycznie informują rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka, zachęcają do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego oraz opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole.
- Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym powinno być włączone w różne działania realizowane w ramach programu wychowania przedszkolnego i powinno odbywać się przede wszystkim w formie zabawy. Należy stworzyć warunki umożliwiające dzieciom osłuchanie się z językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego. Może to zostać zrealizowane m.in. poprzez kierowanie do dzieci bardzo prostych poleceń w języku obcym w toku różnych zajęć i zabaw, wspólną lekturę książeczek dla dzieci w języku obcym, włączanie do zajęć rymowanek, prostych wierszyków, piosenek oraz materiałów audiowizualnych w języku obcym. Nauczyciel prowadzący zajęcia z dziećmi powinien wykorzystać naturalne sytuacje wynikające ze swobodnej zabawy dzieci, aby powtórzyć lub zastosować w dalszej zabawie poznane przez dzieci słowa lub zwroty. Dokonując wyboru języka obcego nowożytnego, do posługiwania się którym będą przygotowywane dzieci uczęszczające do przedszkola lub innej formy wychowania przedszkolnego, należy brać pod uwagę, jaki język obcy nowożytny jest nauczany w szkołach podstawowych na terenie danej gminy.
- Aranżacja przestrzeni wpływa na aktywność wychowanków, dlatego proponuje się takie jej zagospodarowanie, które pozwoli dzieciom na podejmowanie różnorodnych form działania. Wskazane jest zorganizowanie stałych i czasowych kącików zainteresowań. Jako stałe proponuje się kąciki: czytelniczy, konstrukcyjny, artystyczny, przyrodniczy. Jako czasowe proponuje się kąciki związane z realizowaną tematyką, świętami okolicznościowymi, specyfiką pracy przedszkola.
- Elementem przestrzeni są także zabawki i pomoce dydaktyczne wykorzystywane w motywowaniu dzieci do podejmowania samodzielnego działania, odkrywania zjawisk oraz zachodzących procesów, utrwalania zdobytej wiedzy i umiejętności, inspirowania do prowadzenia własnych eksperymentów. Istotne jest, aby każde dziecko miało możliwość korzystania z nich bez nieuzasadnionych ograniczeń czasowych.
- Elementem przestrzeni w przedszkolu są odpowiednio wyposażone miejsca przeznaczone na odpoczynek dzieci (leżak, materac, mata, poduszka), jak również elementy wyposażenia odpowiednie dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
- Estetyczna aranżacja wnętrz umożliwia celebrowanie posiłków (kulturalne, spokojne ich spożywanie połączone z nauką posługiwania się sztućcami), a także możliwość wybierania potraw przez dzieci (walory odżywcze i zdrowotne produktów), a nawet ich komponowania.
- Aranżacja wnętrz umożliwia dzieciom podejmowanie prac porządkowych np. po i przed posiłkami, po zakończonej zabawie, przed wyjściem na spacer.