Zamieszczamy propozycje zabaw gimnastycznych, które dzieci mogą wykonać w domu.
Mamy nadzieję, że chociaż w części, nasze propozycje uatrakcyjnią dzieciom i Państwu ten trudny obecnie czas, spędzany głównie w domu oraz przyczynią się do zaspokojenia ogromnej potrzeby ruchu naszych przedszkolaków. Zachęcamy do wykonywania ćwiczeń razem z dziećmi
Propozycje zabaw i ćwiczeń przygotowują nasze Panie Justynka Kozłowska – nauczycielka gimnastyki i Pani Ewa Żak – nauczycielka umuzykalnienia, zatrudnione w naszym przedszkolu. Miłej zabawy!
Potrzebne przybory: przedmiot w kolorze czerwonym oraz przedmiot w kolorze zielonym, ręcznik, piłka
1. Dziecko biega (maszeruje) po pokoju. Rodzic pokazuje kolejno przedmioty. Na czerwony dziecko się zatrzymuje, na zielony biegnie (maszeruje).
2. Ręcznik kładziemy na podłodze, dziecko zdejmuje kapcie, skarpetki (zostaje boso), siada przed ręcznikiem i stópkami go zawija.
3. Dziecko kładzie się na plecach, nogi i ręce wyprostowane, piłka w rękach. Dziecko zgina nóżki tak, aby piłka spotkała się z rączkami.
Potrzebne przybory: taśma malarska lub inny jej zamiennik). Taśmę przyklejamy na prosto na podłodze.
CEL: prawidłowe ukształtowanie stóp.
- Dżdżownica : dziecko pokonuje długość linii stawiając stópkę za stópką.
- Raczek – dziecko najpierw stawia stópki i dodaje rączki.
- Króliczek – dziecko przeskakuje z jednej strony linii na drugą.
- Dziecko przeskakuje z nogi prawej na lewą.
- Dziecko na piętach pokonuje długość linii.
- Żabka- dziecko skacze jak żabka po długości linii.
ZABAWY MUZYCZNO – RUCHOWE –
Wysokie i niskie dźwięki” – przy wysokich chodzą na paluszkach, przy niskich na całych stopach; „Rozgrzewka”- w zależności od wysokości i częstotliwości dźwięków poruszają się w odpowiedni sposób po pokoju. Można użyć 2 drewnianych lub metalowych łyżek uderzanych o siebie – szybkie uderzenia to bieg, wolniejsze – marsz, uderzenie o podłogę –chodzimy na czworaka, uderzenia nad głową –chodzimy na paluszkach.
Dzieci bardzo lubią zabawę „Podłogę dotyka tylko…” np. jedna ręka, jedna noga; tylko brzuch, tylko plecy, tylko pupa – możliwości i celów bez liku – utrwalenie nazw części ciała, szukanie sposobów rozwiązania zadania w sposób twórczy…
„Rybki w akwarium” – super zabawa porządkowo-organizacyjna; dzieci biegają, na sygnał zaczynamy sypać pokarm w różnych miejscach w sali; ponieważ ryby nie mówią, to w ciszy przesuwają się na brzuchach po podłodze .
„Co to jest?” Cel: reagowanie na sygnał wzrokowy, słuchowy oraz rozwijanie umiejętności przyporządkowania . Rodzic prowadzący zabawę zapowiada siedzącym dzieciom, że będzie wskazywał różne części ciała, co też czyni, za każdym razem nazywając ją. Właściwa zabawa zaczyna się wtedy, gdy prowadząca osoba dotykając np. uszu, mówi – oczy. Zadaniem dzieci jest wskazanie nazwanej części ciała, a nie tej, którą mylnie pokazuje osoba prowadząca.
„Wieje wietrzyk” Cel: reagowanie na sygnał, ćwiczenie spostrzegawczości, wprawianie się w bieganiu w luźnej gromadce. Pomoce: pęki kolorowych wstążeczek, grzechotka Rodzic jest „wiatrem”. Biega po sali, trzymając w ręce pęk wstążeczek. „Szum wiatru” powoduje wirowanie „liści” po całej sali – dzieci biegają, obracają się. Gdy „wiatr” przestaje wiać (prowadząca osoba staje w miejscu), „liście” spadają na ziemię (dzieci przysiadają). II. Rodzic rozdaje dzieciom pęki kolorowych wstążek, a sam potrząsa trzymaną w ręce grzechotką. Na słowa: „wietrzyk wieje” dzieci biegają po sali w dowolnym kierunku, poruszając trzymanymi wstążkami. Na zapowiedź „wietrzyk ucichł” – grzechotka milknie, a dzieci przysiadają, pochylając nisko główki
Można pokazać zabawy z wykorzystaniem klaskania. Jedno – stój, dwa klaśnięcia – biegnij. Jedno -zamrożone dzieci robią dowolną figurkę , dwa klaśnięcia – bieganie, podskakiwanie, cwał boczny.
Zabawa ruchowa z wykorzystaniem tamburyna ( mogą być 2 metalowe łyżki uderzane o siebie) : Rodzic mówi: „Na moje rozkazanie gdy tamburyno grać przestanie stajemy na jednej nodze” i dzieci biegają po sali przy dźwiękach tamburyna, na przerwę stają na jednej nodze, potem znowu jest polecenie „na moje rozkazanie…..i nowe zadanie”
Zabawa przy piosence „Gimnastyka dobra sprawa”
– dzieci stoją prosto na nogach i wykonują ćwiczenia zgodnie z tekstem
ZABAWY PALUSZKOWE
„Małpki”
W dżungli kilka małpek żyło, a dokładnie pięć ich było (zaciśnięta pięść)
pierwsza małpka taka mała ( wystawiamy mały palec)
druga małpka wciąż skakała ( wystawiamy serdeczny palec)
trzecia małpka wciąż płakała (środkowy)
czwarta małpka wciąż się śmiała (wskazujący)
piąta małpka tak śpiewała (kciuk)
W dżungli kilka małpek żyło, a dokładnie pięć ich było itd. (pięść)
„Wiewiórki”
Wiewióreczka mała kamyczek spotkała (z zaciśniętej pięści prostujemy mały palec)
Wiewióreczka mała patyczek spotkała (prostujemy serdeczny)
Wiewióreczka mała robaczka spotkała (środkowy)
Wiewióreczka mała szyszkę spotkała (wskazujący)
Wiewióreczka mała orzeszka spotkała (kciuk)
Kamyczek poklepała (klepiemy mały palec)
patyczek podrapała (drapiemy serdeczny)
robaczka uściskała (ściskamy)
szyszkę pogłaskała(głaszczemy)
orzeszka zabrać chciała (ciągniemy)
„Pieski”
Wszystkie pieski spały (pięść)
pierwszy obudził się ten mały ( wystawiamy mały palec)
mały obudził średniego, który spał obok niego (prostujemy serdeczny)
gdy średni już nie spał, to duży też przestał (środkowy)
trzy pieski się bawiły, czwartego obudziły (wskazujący)
cztery pieski nie spały, piątemu spać nie dały (kciuk)
Można w powyższych zabawach powtarzać słowa razem z dziećmi ( to ćwiczy ich pamięć), albo zaśpiewać na prostą, znaną nam lub wymyśloną melodię.
ZABAWY Z APASZKAMI
- Podczas muzyki dzieci tańczą po całej sali z apaszkami. Między tancerzami porusza się mama – wróżka. Kilka uderzeń w trójkąt ( lub klaśnięć) oznacza, że wszyscy zostają zaczarowani, zamieniają się w posągi – dzieci zatrzymują się i przybierają dowolną figurę, a wróżka chodzi i różdżką odczarowuje dzieci. Kto zostaje dotknięty przez wróżkę ponownie zaczyna tańczyć.
- Przeskoki przez apaszki. Dzieci rozkładają apaszki na dywanie ( mogą być najpierw złożone w jedna linię, a potem rozpostarte) przeskakują przez nie w rytm muzyki – raz szybko, raz wolno, na przerwę w muzyce zatrzymują się.
- Dzieci rozkładają na dywanie apaszki – domki i stają na nich. Na dźwięk muzyki wychodzą ze swoich domów spacerują po sali w różnych kierunkach, gdy muzyka milknie dzieci wracają do swoich domów. Zwracamy uwagę czy każde dziecko odnalazło swoje miejsce.
- Zabawa: Wokół domu. Dzieci w rytm muzyki czworakują wokół apaszki – domu, na sygnał zmiana kierunku.
- Zabawa: Cicho – sza. Swobodny bieg na palcach po całej sali. Dzieci kładą apaszki na plecach tak, żeby nie spadły w czasie biegu – płyta CD – np. Wesołe zabawa – E. Szelągowska, J.Pietrzak lub inne piosenki o zróżnicowanym rytmie.
- „Lustra” – dzieci siadają naprzeciwko siebie. Zadanie polega na wykonywaniu takich samych ruchów, jakie zaprezentuje partner. Ruchy mogą być dowolne, ważne aby były wykonywane dokładnie i powoli. Dzieci mogą wykorzystać kolorowe apaszki.
– Taniec z balonem: dziecko tańczy z mamą, tatą, rodzeństwem, kolegą lub koleżanką trzymając się za ręce. Włączamy muzykę i mówimy gdzie ma się znajdować balon. Balonik możemy trzymać głowami, brzuszkami, kolanami itp.
– Balony boją się podłogi: pokazujemy dziecku, jak podrzucać balony i cały czas odbijać ja tak, żeby nie spadły na podłogę, bo podłoga “parzy”. Następnie maluch sam podrzuca balonik, a jak nabierze wprawy możemy spróbować odbijać go wzajemnie do siebie.
– Przeszkody z maskotek: w pokoju lub w ogrodzie na trawie rozkładamy zabawki w równych odstępach, jedna za drugą. Dziecku polecamy, aby przeskakiwało rozrzucone “maskotkowe” przeszkody i jak najszybciej dotarło do mety. Możemy poćwiczyć skakanie razem z naszą pociechą.
– Taniec z balonem: dziecko tańczy z mamą, tatą, rodzeństwem, kolegą lub koleżanką trzymając się za ręce. Włączamy muzykę i mówimy gdzie ma się znajdować balon. Balonik możemy trzymać głowami, brzuszkami, kolanami itp.
– Balony boją się podłogi: pokazujemy dziecku, jak podrzucać balony i cały czas odbijać ja tak, żeby nie spadły na podłogę, bo podłoga “parzy”. Następnie maluch sam podrzuca balonik, a jak nabierze wprawy możemy spróbować odbijać go wzajemnie do siebie.
– Przeszkody z maskotek: w pokoju lub w ogrodzie na trawie rozkładamy zabawki w równych odstępach, jedna za drugą. Dziecku polecamy, aby przeskakiwało rozrzucone “maskotkowe” przeszkody i jak najszybciej dotarło do mety. Możemy poćwiczyć skakanie razem z naszą pociechą.
1. Gra w kolory (nie łapiemy na kolor czarny i biały)
2. Rzut piłką do celu – rodzic wyznacza konkretny cel (np. kosz, kładzie coś na podłodze), a dziecko stara się w ten cel trafić
3. Turlanie piłki w siadzie – dziecko ma bose stópki i stara się turlać piłkę przy sobie tak, aby mu nie uciekła. W ten sposób ćwiczy stópki.
4. Dziecko opiera stópkami piłkę o ścianę – kolejno unosi ją góra dół tak aby mu nie wypadła
5. W siadzie na przemian unosi nogę i kręci stópką koło
ZABAWY MUZYCZNO – RUCHOWE
Na podłodze bez dywanu leżą rozłożone kartki do rysowania (ilość kartek taka sama jak ilość dzieci). Obok każdej z nich leży kredka lub flamaster. Podczas trwania zwrotki piosenki o tematyce ilustracyjnej ( której treść znają) dzieci śpiewają, chodząc ostrożnie pomiędzy kartkami. Gdy zaczyna się refren, dzieci przykucają przy najbliższej leżącej kartce i rysują na niej ilustrację. Rysowania trwa tyle, ile trwa refren. Podczas drugiej zwrotki dzieci ponownie przechadzają się pomiędzy ilustracjami, śpiewając. Pojawienie się refrenu jest sygnałem do rysowania. Dzieci nie szukają „swojej” kartki, tylko dorysowują ilustrację na najbliżej leżącej kartce. Piosenka powinna pojawić się od razu dwukrotnie (np. pełna wersja nagrania i wersja instrumentalna), gdyż w tym przypadku kilkoro dzieci współtworzy jeden rysunek. Dzieci mogą wędrować po sali, trzymając każdy swoją kredkę (różne kolory kredek). Powstają wówczas wielobarwne kompozycje. Po wykonaniu ilustracji następuje ich wspólne oglądanie.
Zabawy inhibicyjno-incytacyjne
Zabawy te mają na celu zapoczątkowanie ruchu i jego zatrzymanie przy utrzymaniu stałego pulsu. Kształcą pamięć i refleks.
Dzieci chodzą w kole w rytm marszowej muzyki granej np. drewnianą łyżką o dno garnka lub odtworzonej np. z telefonu:
a) Na hasło „Hop!” skaczą cztery razy obunóż, na „Już!” robią cztery kroki w tył. Po wykonaniu skoków lub kroków w tył dzieci kontynuują chodzenie w kole. Rodzic zmienia tempo akompaniamentu: przyspiesza puls – wtedy czynności są wykonywane szybciej, następnie zwalnia – wtedy czynności są wykonywane wolno.
b) Na hasło „Raz!” zatrzymują się do czterech miar, stając na jednej nodze, na „Dwa!” uderzają cztery razy dłońmi o podłogę, na „Trzy!” podbiegają do siostry lub brata, opierają się o niego plecami stoją tak przez cztery miary.
Rodzic musi odpowiednio wcześniej dać komendę, by dzieci zdążyły przypomnieć sobie, co mają zrobić, i wykonać polecenie.
Zabawa i maszerowanie
- Dziecko maszeruje między leżącymi w rozsypce klockami lub maskotkami
- Maszeruje przodem i tyłem.
- Maszeruje ze wspięciem na palce.
- Maszeruje, a na sygnał „hop” zmienia kierunek.
- Maszeruje raz głośno, raz cicho.
- Maszeruje krokiem dostawnym w przód, w tył, na boki.
- Maszeruje z jednoczesnym klaskaniem.
- Maszeruje ze wspięciem na palce i na piętach.
- Biega w miejscu, tyłem, między klockami.
- Biega z wymachem nóg do tyłu.
Siała baba mak
a) Siała baba mak
b) Nie wiedziała jak
c) A dziad wiedział,
d) Nie powiedział,
e) A to było tak, tak, tak i tak
a) Krok lewą noga, krok prawą nogą, lewą i lekkie przygięcie kolan – chodzimy w prawo.
b) Kroki do przodu – jak wyżej
c) i d) Bieg wokół własnej osi – osiem kroczków
e) Trzy kroki do tyłu, trzy do przodu.
Taniec zwierząt
Mogą być: słonie, lamparty, psy, koty, węże, pingwiny, małpy, żaby..
„Jestem muzykantem”-
Dzieci stoją w rozsypce zwrócone twarzami do rodzica lub dziecka, które gra rolę „ dyrygenta”. Zabawa polega na naśladowaniu ruchem gry na różnych instrumentach i naśladowaniu głosem dźwięków, które wydają instrumenty. Zabawę rozpoczyna dyrygent, a dzieci za nimi powtarzają:
– „Jestem muzykantem konszabelantem – dyrygent
– myśmy muzykanci konszabelanci – dzieci
– ja umiem grać – dyrygent
– i my umiemy grać – dzieci
– a na czym? na bębenku – dyrygent
– na bębenku – dzieci”.
Po tych słowach wszyscy śpiewają:
„Bum ta ra ra , bum ta ra ra , bum ta ra ra, bum ta ra ra, bum ta ra ra, bum ta ra ra, bum ta ra ra, bęc”i naśladują ruchem grę na bębenku.
Następnie śpiewają i przedstawiają grę na skrzypcach:
„Dylu, dylu na badylu, dylu dylu na badylu, dylu dylu na badylu, dylu dylu bęc“.
Następna w kolejce jest fujarka:
„Fiju, fiju, fiju, fiju, fiju, fiju, fiju, fiju, fiju, fiju, fiju, fiju, fiju, fiju, bęc”.
Ostatni z instrumentów, o którym dzieci śpiewają i przedstawiają jest harmonia:
„Rozciągamy i składamy, rozciągamy i składamy
Rozciągamy i składamy, rozciągamy, bęc!”
Przy słowach „bęc”, dzieci klaszczą w ręce.
Można dokładać inne instrumenty zgodnie z pomysłami dzieci.
d) Zabawy przy muzyce:
Jedno dziecko w rytm muzyki pokazuje ruchy apaszkami, inni powtarzają po nim. Po zmianie rytmu zmiana pokazującego dziecka
PIOSENKA O PISANKACH / mel. Dwóm tańczyć się zachciało”/
Jak dobrze być pisanką, pisanką, pisanką /tańczymy w parze w koło/
Mieć kolorowe wdzianko bim bam, bim bam, bim bom.
Choć czasem się kłócimy, kłócimy, kłócimy, /kłótnia trzymając się za ręce
To bardzo się lubimy bim bam, bim bam, bim bom! /przytulamy się/
Spódniczką swą machamy, machamy, machamy, / machamy spódniczką/Do tańca zapraszamy bim bam, bim bam, bim bom! / kłaniamy się sobie /
Rączkami tak klaszczemy, klaszczemy, klaszczemy, /klaszczemy /
Nóżkami wytupiemy bim bam, bim bam ,bim bom! /tupiemy/
Do góry tak skaczemy, skaczemy, skaczemy / skaczemy/
I pośladki swe tłuczemy bim bam, bim bam, bim bom! /siadamy i podskakujemy opierając ręce o podłogę/
A potem się turlamy, turlamy, turlamy, /obrót w siadzie dookoła osi /
Do siebie uśmiechamy bim bam, bim bam, bim bom!
Propozycje ćwiczeń – i nie tylko
CEL : Rozwój prawidłowej postawy oraz ćwiczenia na mięśnie grzbietu.
1. Pływanie żabką – leżenie przodem, nogi wyprostowane i złączone. Dzieci unoszą ręce i głowę nad podłogę, wykonują rączkami ruchy jak przy pływaniu żabką: energicznie wyciągają ręce jak najdalej w przód, następnie przenoszą w bok i uginając ręce ściągają je w „skrzydełka”.
2. Kwiatek rośnie – dziecko siada skrzyżnie na dywanie i na hasło kwiatek rośnie unosi rączki jak najwyżej, a na hasło kwiatek, chowa się kładąc rączki przed siebie na podłodze jak najdalej.
3. Steper – dziecko wchodzi np. na kanapę jedna nóżka za drugą i schodzi jak na steperze.
4. Koci grzbiet – dziecko w klęku, z rączkami opartymi o podłogę, patrzy kolejno na swój pępek, następnie powoli główkę przenosi do góry.
5. Rowerek – dziecko leży na plecach i w powietrzu naśladuje jazdę rowerkiem.
6. Przysiady.
Cel: prawidłowy rozwój mięśni stóp.
- Bicie brawa stópkami – dziecko w siadzie uderzą stópką o stópkę.
- Dziecko maszeruje z płaskim przedmiotem na głowie tak aby nie spadło.
- Koncert – dziecko ma gołe stópki na hasło bębenek uderza całymi stópkami o podłogę, na hasło pianino samymi paluszkami.
- Dziecko opiera się na rękach i nogach (brzuchem do góry), unosi biodra i wędruje w tej pozycji.
- Lustro – siadamy z dzieckiem naprzeciwko siebie. Wykonujemy jakiś ruch (np. klaszczemy), a dziecko musi nas naśladować.
- Taniec – łapiemy dziecko za rączki i do muzyki wykonujemy wspólnie jakieś ruchy.
Cel: rozwój motoryczny
- Magik – stajemy w rozkroku, a dziecko przechodzi nam między nogami;
- Tunel – staramy się stworzyć tunel z dzieckiem tak aby piłką wędrowała między nogami;
- Skarpeta – wraz z dzieckiem siadamy naprzeciwko siebie, mamy bose nogi. Podajemy sobie skarpetkę stópkami;
- Rowerek w leżeniu;
- Ukłon japoński – dziecko w klęku jak najdalej próbuje się ukłonić do przodu rączkami;
- Berek „maszerowany”;
Propozycje zabaw rytmiczno – relaksacyjnych – i nie tylko
Zabawa 1
Dziecko biega w rytm puszczonej muzyki. W pewnym momencie Rodzic zatrzymuje odtwarzacz i prosi, aby dziecko dotknęło jak najszybciej ściany. Po wykonaniu zadania znowu puszcza muzykę i przerywa wymyślając kolejne polecenie np.
–dotknąć osobę, która jest wyższa,
–dotknąć lewej nogi,
–dotknąć niebieskiej rzeczy,
–dotknąć ściany, na której wisi obrazek,
–dotknąć krzesła, Itp.
Oczywiście można wprowadzić zasadę, że dziecko, jeśli nie wykona zadania prawidłowo wymyśla za Rodzica kolejne zadanie.
Zabawa 2
Dziecko biega w rytm muzyki. Gdy muzyka ucichnie Rodzic i dziecko witają się czołami, piętami, łokciami, nosami, pupą, kciukiem, uchem itp… Zabawa wywołuje wiele radości i jest świetnym treningiem na znajomość części ciała.
Zabawa 3
Rodzic ustala z dzieckiem zasady zabawy przed puszczeniem muzyki, jakie ruchy dziecko musi wykonać, gdy będzie wymawiał liczebniki od 1 do 3.
Tak, więc na hasło 1, dziecko ma stać na baczność, na hasło 2 wykonuje przysiad, a na hasło 3 pajacyka. Ilość liczebników jest uzależniona od wieku dzieci, 4-latek zapamięta 3 ruchy, ale 6 -latek nawet do 6. Oczywiście im więcej liczebników, tym lepsza zabawa. Podobnie jak w powyższych zabawach Rodzic puszcza muzykę, i ją zatrzymuje.
MASAŻYKI W TAKT MUZYKI
Zabawa rozluźnia, wycisza. Należy przygotować koc, różne piłki (małe, duże, lekkie, nieco cięższe, z kolcami). Dziecko leży na kocu, na brzuszku. Należy zadbać by dziecku było ciepło i wygodnie. Dorosły masuje plecy, nogi, ręce dziecka, w takt muzyki. Podczas masażu należy różnicować dotyk np. oklepywanie, pocieranie, ugniatanie oraz różną siłę docisku. Do masażu można wykorzystać różne piłki, w ten sposób maluch doświadczy różnorodnych doznań dotykowych. Później role się zmieniają.
MOJE UCHO SŁYSZY
Należy przygotować różne przedmioty, które wydają dźwięki, np. dzwonek, klucze, gwizdek, pozytywkę, skrzypiące drzwi, garnek. Można też klasnąć, tupnąć, zapukać w drzwi, szybę. Dziecko z zasłoniętymi oczami ma odgadnąć co to za dźwięk.
Zabawa rozwija percepcję i uwagę słuchową.
Cel: kształtowanie prawidłowej postawy ciała poprzez ćwiczenia na mięśnie grzbietu
Ćwiczenia do zrealizowania w domu:
1. Skłony – dziecko staje w rozkroku kolejno wyciąga rączki do sufitu, następnie dotyka podłogi
2. Bieg w miejscu
3. Przysiady
4. Tworzenie ósemek z piłką – stajemy z dzieckiem w rozkroku i staramy się turlać piłkę między nogami tak, aby stworzyć ósemkę
5. Na klaśnięcie dziecko skacze w miejscu jak piłeczka
6. Krzesełko – dziecko staje blisko ściany i stara się opierając o nią usiąść jak na krzesełku
WYGINAM ŚMIAŁO CIAŁO
Przygotowujemy muzykę – niech będzie to szybka i wolna muzyka.Najpierw puszczamy spokojną muzyczkę, niech ciało malucha zacznie budzić się do tańca.Po kolei będą budzić się wszystkie części ciała, które podajemy słownie.Stajemy naprzeciwko dziecka, niech maluch naśladuje twoje ruchy,
- budzą się uszy, słuchamy przez chwilę uważnie muzyki
- budzą się oczy, otwieramy szeroko oczy, oglądamy co jest w pokoju
- buźka nie śpi, otwieramy zamykamy buźkę, nadymamy policzki, oblizujemy usta,
- budzi się głowa-powoli ruszamy głową w przód- w tył (tika-tak), na boki (bim-bam), delikatnie kręcimy głową
- następnie przebudzają się ramiona (kręcimy w przód, w tył), ręce kręcimy w przód, w tył), paluszki (udają świecące słońca- kręcimy nadgarstkami, padający deszczy-ruszamy paluszkami)
- później budzą się biodra i brzuch (kręcimy w przód-tył, na boki, dookoła)
- na koniec wstają nogi, ruszamy prawą nogą (w przód, tył, prawo, lewo), ruszamy prawym kolanem, a potem lewa noga, lewe kolano, obie nogi, delikatnie maszerują w miejscu, wstajemy na palce, wstajemy na pietach
- powoli chodzimy po pokoju zaczynamy tańczyć dowolnie
Włączamy szybszą, bardziej energetyczną muzykę, przez chwilę tańczcie razem, a później proponujemy aby malec wymyślił ruch np.
- ręką (np. udaje że lata) /głową (tik-tak w przód i w tył, lub na boki)/
- nogą (chodzenie na piętach),
- palcem- powtórzcie go razem,
- teraz dorosły wymyśla ruchy, a dziecko niech je powtarza.
Na koniec włączamy spokojną muzykę. Bardzo delikatnie się ruszamy, chodzimy po pokoju coraz woniej i woniej, siadamy kołyszemy się, kładziemy się na podłodze, zamykamy oczka, słuchamy muzyki.
ZABAWY Z PAPIEREM
Przygotowujemy nagranie muzyki szybkiej i wolnej oraz dużą kartkę papieru. Początkowo wykonujemy poszczególne ruchy przy wolniejszych dźwiękach. Należy:
– falować papierem przed sobą i nad głową,
– podrzucić arkusz papieru,
– zgnieść papier w kule,
– przełożyć papierową kulę pod bluzką z dołu do góry
– „rozprasować” papier ręką, tak, żeby go nie uszkodzić
– zatańczyć na rozłożonej kartce w parze
– klepać rękami o papier położony na podłodze
– drzeć papier, a następnie zbierać do kosza poszczególne skrawki
– dobiec do krzesełka trzymając papierową kulę na łyżce
– wrzucić papierowe kule do przygotowanego koszyka
Możemy wybrane zabawy wykonać z szybką muzyką, stosując formę rywalizacji dziecięcej. Pamiętajmy zawsze o pochwaleniu swoich pociech.
GRAMY NA PATYCZKACH
Drewniane patyczki lub kredki są wspaniałe nie tylko do układania różnych wzorów na podłodze, ale również wystukiwania rytmów. Na przykład jak pada deszczyk – najpierw delikatnie uderzamy patyczkami o podłogę lub miseczkę, potem coraz mocniej, aż w końcu jest potężna ulewa i burza. Jest to zabawa, która wspaniale uczy dzieci stopniowania natężenia dźwięku i powtarzania zasłyszanych układów rytmicznych. Można również sylabizować imiona, lub nazwy przedmiotów z otoczenia, wystukując na patyczkach każdą z wypowiadanych sylab.
INSTRUMENTY Z RECYKLINGU
Przygotowujemy różne przedmioty : rolki po papierze toaletowym lub po ręcznikach papierowych, czyste kubeczki po jogurtach, puszki po napojach, pudełka kartonowe, ziarna (groch, ryż), kolorowy papier, gumki recepturki, taśmę klejącą. Z przygotowanych materiałów tworzymy instrumenty muzyczne : np. do puszki lub kubeczka wsypujemy ziarna i zaklejamy górną powierzchnię. Można okleić puszkę kolorowym papierem lub ozdobić w inny sposób. Inwencja w wymyślaniu sposobów na stworzenie instrumentów zależy od wyobraźni dzieci (można nimi potrząsać, grać patyczkami itp.
GŁUCHY TELEFON
Zabawę w głuchy telefon każdy z nas zna z dzieciństwa. Niewielkie urozmaicenie zabawy poprzez rurę szeptów niezwykle wzbogaci wasze doznania i sprawi dzieciom wiele radości. Długą rurę możemy stworzyć z kilku rolek po papierowych ręcznikach. Dzieci na przemian mówią do siebie zabawne słówka i zdania, powtarzając ze śmiechem co usłyszeli.
JEŻ
Mniej znaną, choć również atrakcyjną, jest zabawa w jeża. Dzieci (a także rodzice) siedzą na dywanie i powtarzają wierszyk „Na dywanie siedzi jeż, co on robi, to my też”. Wybrana osoba gra rolę jeża z wierszyka i wymyśla zabawne ruchy, które reszta musi powtórzyć. Może to być wszystko: wymachiwanie rękoma, chodzenie na czworakach, chodzenie tyłem, robienie śmiesznych min. Po każdym ćwiczeniu jeżem zostaje inna osoba. Najlepiej, jeśli w rolę kolczastego zwierzaka wcielać będą się również osoby dorosłe, które pokażą ćwiczenia wymagające jak najwięcej ruchu – im więcej „sensorycznych” ćwiczeń, a więc biegania boso, czołgania po dywanie lub parkiecie czy turlania, tym lepiej.
Cel: Gry i zabawy organizacyjno-porządkowe
- Gra w kolory – nie łapiemy na czarny i biały.
- Bomba – podajemy z dzieckiem sobie jak najszybciej piłkę licząc do 20, bomba wybucha gdy dojdzie do liczby 20.
- Rzut piłką do celu.
- Dziecko leży na plecach i stara się przenieść nogi za głowę.
- Dziecko leży na plecach i unosi samą pupę do góry.
- Rowerek
Propozycje ćwiczeń
Cel: Gry i zabawy ruchowe poprawiające kondycję fizyczną
- W pozycji leżącej – piłka między nóżkami, przeniesienie jej za głowę.
- Bieg w miejscu.
- Berek maszerowany.
- Przysiady.
- Lustro – stajemy, później siadamy z dzieckiem naprzeciwko siebie. Wykonujemy jakiś ruch, a dziecko naśladuje dorosłego.
- Strzał do bramki (bramkę tworzymy z dwóch przedmiotów w domu)
- Zbijak – miękką piłką staramy się trafić dziecko i dziecko nas.
- Rowerek – w pozycji leżącej naśladujemy jazdę na rowerze.
- Bieg w miejscu – ze zmianą tempa.
- Leżenie na brzuszku – unoszenie jednocześnie rączek i nóżek.
- Rozłożenie skakanki (taśmy, sznurka) na podłodze – dziecko na paluszkach maszeruje po taśmie, jak na równoważni.
- Na klaśnięcie, dziecko skacze w miejscu jak piłeczka
ĆWICZENIE ODDECHOWE
Dzieci siedzą przy stoliku, nogi swobodnie oparte całymi stopami o podłogę, dłonie leżą na udach, tułów wyprostowany. Na stoliku kładziemy lekką piłeczkę, np. pingpongową. Zadaniem dzieci jest dmuchanie w piłeczkę tak, aby była cały czas w ruchu i nie spadła. Taką samą zabawę możemy przeprowadzić z chusteczką higieniczną
ĆWICZENIE RELAKSACYJNE
Dzieci leżą swobodnie w najwygodniejszej dla siebie pozycji, tzn. na plecach, brzuchu, boku i słuchają delikatnej muzyki. Na głośny sygnał muzyczny lub np. wyłączenie muzyki – zwijają się w kłębuszek, chowają głowę, podkurczają nogi, na których zaciskają ręce. Przez chwilę trwają w tej pozycji. Powrót pierwszej melodii oznacza powrót do leżenia w pozycji wyjściowej.
ZABAWA W PARACH
Włączamy radosną, energiczną muzykę. I wykonujemy następujące ćwiczenia:
- Naprzemienne podskoki w parach lub indywidualnie na jednej nodze, obunóż, dookoła pokoju
- Naśladowanie ruchów, mimiki w parach,
- Odbicie lustrzane – dowolne ruchy stojąc przodem do siebie
- Rytmiczne wymachy rąk i nóg (popularny pajac),
- Rytmiczne przysiady w parach (rozwijanie zaufania),
- Płynne ruchy całego ciała (motyl, ptak, wąż, itp.).
10 murzynków
O alele, alele tika „10 murzynków… x2 – pokazujemy w górze obie dłonie (10 palców)
w spodenkach na szelkach… x2- pokazujemy „ szelki”
zaśpiewa wam piosenkę… x2 – obrót dookoła
taka malutką … x2- pokazujemy dłońmi małą odległość
i taką wielką.. x2- ręce szeroko na boki
taką grubiutką… x2 – dłońmi pokazujemy duży brzuch
i taką cienką … x2 – zbliżamy ręce do siebie
O Elena!!! x2 – skaczemy do góry
O Elena !!! x2
O Elena Baduła Badułe !!!” x2- poruszamy się całym ciałem
(Piosenkę- pląs można wyśpiewywać w różny sposób, śpiewając na dowolną melodię lub recytując, najpierw dorosły, potem słowa powtarza dziecko – na smutno, na wesoło, jak małe dziecko, jak mężczyźni, szybko lub wolno itp.
Bum czika bum
Bum czika bum / dzieci powtarzają wszystkie słowa za prowadzącym;
Bum czika raka czika raka czika bum ;/
Uuuuu /
Aaaa/
(Następnym razem dzieci powtarzają piosenkę wolno, szybko, cicho, głośno, wesoło… możemy wprowadzić dowolny ruch przy poszczególnych słowach )
Dwóm tańczyć się zachciało
Dwóm tańczyć się zachciało,
zachciało, zachciało,
lecz im się nie udało.
Fari, fari, faro.
Kłócili się ze sobą,
ze sobą, ze sobą:
ja nie chcę tańczyć z tobą. Fari, fari, faro.
Poszukam sobie innego,
innego, innego,
do tańca zgrabniejszego.
Fari, fari, faro.
Bawimy się w parach. Większość dzieci 4 – 6 letnich zna melodię i taniec do niej.
KONCERT
Dzieci siedzą na podłodze, podparte z tyłu dłońmi. Stopy dotykają podłogi, nogi ugięte w kolanach. Unoszą zgięte nogi i na hasło „bęben!” uderzają (lekko!) piętami w podłogę, a na hasło „pianino!” „grają” na niej paluszkami stóp. Można wystukiwać rytm konkretnej piosenki, np. „Wlazł kotek na płotek”. Ale możemy także w tej zabawie włączyć muzykę i za pomocą jej głośności zmieniać instrument. Zwiększona dynamika – to bębenek, ciche dźwięki – pianino.
SPACER
Puszczamy maluchom muzykę i rzucamy różne polecenia: „Zbieramy grzyby!”, a wtedy dzieci udają, że podnoszą coś z podłogi ( tym sposobem możemy np. posprzątać rozrzucone na podłodze klocki, dając dzieciom do ręki pojemniczek); „Gonimy motyle!” – smyki podbiegają i łapią niewidoczne motylki; „Zrywamy szyszki!”, a dzieciaki muszą podskakiwać i symulować obrywanie z gałęzi szyszek, itd.
PODAWANIE PIŁKI
Dzieciaki siedzą w rozkroku np. na krzesłach lub stoją w rozkroku, jedno za drugim tyłem do siebie. Pierwsze dziecko podaje górą piłkę następnemu, a ono przekazuje ją kolejnemu, aż do samego końca. Mam nadzieję, że Państwo również przyłączycie się do zabawy. Ostatnia osoba turla piłkę pod krzesełkiem podając ją w ten sposób prowadzącemu.
ZABAWY NA ODREAGOWANIE
- Klaskanie, tupanie, podskoki, gesty, krzyk. Celem tego etapu zabawy jest zmniejszenie napięcia psychicznego. Wykonywanie kilku prostych, dynamicznych, spontanicznych ruchów oraz swobodna emisja głosowa zmniejszająca napięcie mięśniowe, prowadzi do obniżania napięcia emocjonalnego. Ćwiczenia tego rodzaju obniżają lęk i agresję, wykonywać je można bez podkładu muzycznego lub na tle szybkiej muzyki.
- Dajemy dzieciom do rąk np. tekturowy talerzyk – to kierownica samochodu. Włączamy szybką muzykę, samochody poruszają się dookoła pokoju jednocześnie kręcąc kierownicą. Gdy muzyka umilknie to znaczy, że auto stoi w korku. Kierowcy nie mogą jechać, więc głośno krzyczą: pi –biiiip, pi-biiip, pi –biiip , jednocześnie naciskając „ klakson” w kierownicy. Powrót muzyki to sygnał, że możemy znów jechać ale zmieniamy kierunek jazdy.
MISIE
Melodia w niskich rejestrach (lub uderzenia np. drewnianą łyżką w dno garnka) – po pokoju czworakują niedźwiedzie, melodia w wysokich rejestrach (dwie łyżki uderzane o siebie) – misie leżą na plecach wymachując nogami a rękami wykonują młynek.
MASZERUJEMY
Włączamy wesołą muzykę w rytmie na 4. Rytmiczny marsz dookoła pokoju, zmiany prędkości marszu; Marsz na palcach, piętach, na lewych i prawych krawędziach stopy na zmianę. Prawym bokiem w kierunku marszu, następnie lewym bokiem z krokiem dostawnym. Zmiana kierunku. Marsz z ugiętymi kolanami – przodem i tyłem. Prostujemy kolana, idąc krokiem marszowym co 5 kroków wykonujemy obrót w jedną lub drugą stronę. Zmiana kierunku , możemy zacząć wszystko od początku.
ZABAWA W PARACH
Pary (starszak – maluch, dorosły- dziecko), osoba prowadząca kieruje zabawą mówiąc: nos do nosa, plecy do pleców, ręka do ręki, ucho do ucha, kolano do kolana, stopa do stopy – przy muzyce obracamy się dookoła dotykając wymienionych części ciała; kiedy powie „ludzie do ludzi” każdy zmienia partnera.
KAŻDE ZWIERZĘ, CO MA PIERZE
Dzieci siadają po turecku przed prowadzącym, tak by mogły go obserwować. On podnosi co chwilę ręce do góry, mówiąc przy tym np. skowronek fruwa, sowa fruwa. Wszyscy powtarzają jego ruchy, o ile wymienia rzeczywiście nazwę ptaka. Gdy jednak wymieni np. nazwę gada, ssaka czy płaza, też podnosząc ręce, dzieci nie poruszają się. Kto nie uważa i w takim momencie podniesie ręce, daje fant lub traci kolejkę
Trzej Japończycy – pląs ruchowy
Trzej Japończycy niosą kontrabas – pokazujemy 3 palce, skośne oczy i kształt dużego instrumentu
idąc ulicą rozpoczęli grać – poruszamy smyczkiem z opuszczonymi rękoma
Przechodnie się dziwują, cóż to za wrzask- łapiemy się za głowę i nią ruszamy
trzej Japończycy niosą kontrabas – to samo, co w 1 wersie
Możemy powtarzać zabawę tonem wesołym, smutnym, przyśpieszając itp.
Tańczymy lambada
Tańczymy lambada, lambada,
lambada, tańczymy lambada
białego walczyka hej!
Tańczą go dorośli, dorośli, dorośli,
tańczą go dorośli i małe dzieci też.
Kostki- były? Były?
Kolana (bioderka, ramiona, głowy) były? ….
(pokazujemy wymieniane części ciała)
W 1 wersji możemy zrobić małe kółeczka w zwrotkach i włączyć inną, dowolną muzykę po ich zakończeniu poruszając się w wymieniony sposób – trzymając się za kostki, głowy czy kolana.
W 2 wersji, przez obie zwrotki śpiewamy i poruszamy się w wybrany w tekście sposób. Dla ćwiczenia pamięci możemy po ich zakończeniu, wymieniać po kolei wszystkie poprzednie części ciała, chwytając się za nie rękami, i dodając kolejną- nową.
MISIE (na melodię piosenki Kessera)
Misie dwa, misie dwa, misie dwa ( obracają się dookoła).
Misie szare, misie bure obydwa (pokazują na siebie).
I kochają się te misie, przytulają sobie pysie (przytulają się)
Misie szare, misie bure obydwa (obracają się dookoła).
(Następnie dzieci wymieniają się parami, lub rodzicami).
CZTERY KRASNOLUDKI
Szły do lasu cztery krasnoludki
Jeden mały a drugi malutki,
Trzeci leciutki jak skrzydła motylka,
Czwarty cieniutki jak szpilka.
Wilk zobaczył cztery krasnoludki
Jeden mały, a drugi malutki
Trzeci …
Zjem ja sobie cztery krasnoludki
Jeden mały, a drugi malutki …
Uciekają cztery krasnoludki
Jeden mały, a drugi malutki …
Śpiewamy i pokazujemy:
Szły do lasu – palcami dłoni pokazujemy chodzenie na przedramieniu drugiej ręki,
Cztery – pokazujemy cztery palce,
Krasnoludki – z dłoni robimy czapeczkę na głowie,
Jeden mały – pokazujemy człowieka niewielkiego wzrostu,
a drugi malutki – zniżamy dłoń ku ziemi,
Trzeci leciutki – machamy jak motylek swoimi skrzydłami,
Czwarty cieniutki – małym palcem pokazujemy cud figurę krasnala,
Wilk zobaczył …..- robimy z dłoni lornetkę i rozglądamy się do dokoła,
Zjem ja sobie …..- klepiemy się po brzuchu,
Uciekają cztery ……- biegniemy w miejscu.
GALOP PRZEŁĘCZĄ
Zabawa ta skutecznie pozbawi dzieci nadmiaru energii (a nawet nie tylko nadmiaru, ale i wszelkiej rezerwy)
Maluchy wcielają się w jeźdźców konnych, którzy to w szalonym galopie przemierzają przełęcz górską (uciekają?).
Galop to po prostu bieg w miejscu lub po pokoju, jeśli mamy wystarczającą ilość miejsca . Na naszej drodze spotkamy czasami różne przeszkody.
I znów – przeszkody to inwencja rodziców – ja podaję tylko podstawowe:
KAMIEŃ – podskakujemy
GAŁĄŹ – przechylamy się
KAKTUS Z LEWEJ- robimy unik (odchylamy się) W PRAWO (!!)
KAKTUS Z PRAWEJ – robimy unik w LEWO (!!)
ZAKRĘTY – obracamy swoje szacowne osoby o 90 stopni (1/2 PI) w podanym kierunku
STRUMYK – skok do przodu
ZABAWA Z INSTRUMENTAMI PRZY MUZYCE ( może klasycznej ?)
Siadamy na podłodze trzymając w obu rękach drewniane ołówki lub kredki, którymi będziemy uderzać o siebie. Przed dziećmi, przodem do nich siada np. rodzic. Włączamy muzykę, składającą się z dwóch kontrastujących części.
W 1 części utworu, wszyscy uderzają jedną kredką o drugą. W 2 części osoba siedząca naprzeciwko wymyśla innego rodzaju uderzenia: np. o podłogę po bokach, o podłogę z przodu, kredka o kredkę nad głową itd.( każdy ruch po dwa razy, jeśli muzyka jest w rytmie na 2 lub 4) – wszystko zależy od inwencji twórczej prowadzących. Gdy wraca część pierwsza, kto inny siada przodem do uczestników zabawy i wymyśla inny sposób grania.
Zabawy z piłką
„Jestem piłką” – dzieci stoją , rodzic wraz z piłką znajduje się naprzeciw nich. Dzieci zamieniają się w piłki i naśladują wszystkie ruchy, jakie wykonuje piłka poruszana przez prowadzącego:
- rodzic odbija piłkę o podłogę w różnym tempie, dzieci skaczą obunóż, w miejscu w takim samym tempie jak piłka,
- prowadzący kołysze piłkę, trzymając ją oburącz wysoko nad głową, dzieci kołyszą się na boki w tym samym tempie co piłka,
- rodzic kręci piłką jak bąkiem, dzieci obracają się w miejscu,
- prowadzący toczy piłkę po podłodze z ręki do ręki, dzieci kładą się na podłogę i turlają po niej,
- rodzic wystukuje piłką różne rytmy, dzieci je wyklaskują, lub tupią nogami
Zabawa słownikowa „Jaki?”– prowadzący określa, że śpiewając wymienioną cechę należy ją połączyć z nazwą zwierzątka. Rzuca piłkę i śpiewa lub mówi np.:
łaciata…jest krowa,
miękki, puszysty, mruczący, miły…kot,
wierny, czujny, przyjacielski…pies,
pracowity, silny…koń,
mecząca, brodata…koza,
grzebiąca, gdacząca…kura,
gęgająca, pływająca…..gęś,
puszysta, łagodna, becząca…owca.
Co kilka zwierzątek możemy się zamieniać rolami
Zabawa słowna „Ludwiczku” – dzieci siedzą z daleka od siebie, rodzic uzgadnia z dziećmi, iż każde musi wymienić np. nazwę owocu. Rzuca piłkę do dziecka i śpiewa lub mówi:
-Ludwiczku, Ludwiczku
co niesiesz w koszyczku?
Dziecko, które złapało piłkę odpowiada i rzuca piłkę do innego dziecka zadając jednocześnie to samo pytanie.
CIASTO
Dziecko leżące to ciasto, obok niego klęczy dziecko lub rodzic wyrabiający ciasto. Przy relaksującej muzyce dziecko klęczące delikatnie je ugniata, poklepuje, głaszcze, obraca. Każda para w trakcie zabawy wymienia nazwę swojego „ wyrobionego ciasta”. Zmiana ról.
ŚMIESZNA WĘDRÓWKA
Dzieci przy marszowej muzyce ustawiają się w szeregu. Na samym początku staje prowadzący. Wyjaśnia dzieciom, że wszyscy razem odbędą śmieszną wędrówkę i, że powinny jak to możliwe wiernie naśladować jego ruchy. Razem wyruszają i idą po: ostrych kamieniach, miękkim mchu, piasku, lepkim podłożu, przeskakują przez kałuże, czołgają się pod przewróconym drzewem itp. Można tworzyć różne inne warianty zabawy.
LETNIA BURZA
Dzieci siedzą przy stole.
Narracja: ” W piękny letni dzień gdy wiele dzieci było na spacerze, nagle słońce schowało się za chmurami i nadciągnęła burza”. Dzieci palcami obu rąk „wędrują” po stole.
Narracja: „Wszyscy próbują się schować”. Przedszkolaki opierają o krawędź stołu same końce palców.
Narracja: ” Zaczyna już kropić deszcz”. Dzieci jednym palcem pukają lekko w blat stołu.
Narracja: „A potem spadają pierwsze duże krople deszczu”. Uczestnicy pukają na przemian dwoma palcami obu rąk w blat.
Narracja: „Deszcz pada i pada i pada”. Przedszkolaki bębnią wszystkimi palcami po stole.
Narracja: „Deszcz pada coraz bardziej rzęsiście. W końcu leje jak z cebra”. Dzieci wykonują gest zacierania rąk.
Narracja: „Nagle zaczyna padać grad, mimo, że jest środek lata”. Uczestnicy pukają kostkami palców o blat stołu.
Narracja: ” Na niebie pojawiają się błyskawice”. Dzieci szybko – jak błyskawica- wyrzucają ręce do góry.
Narracja: „Słychać donośne grzmoty”. Dzieci biją pięściami w stół.
Narracja: ” Stopniowo burza cichnie”. Uczestnicy uderzają powierzchnią dłoni o krawędź stołu.
Narracja: „Nadarza się okazją, aby prędko pobiec do domu”. Przedszkolaki przebiegają palcami szybko po blacie stołu i chowają ręce pod jego krawędzią.
Narracja: „Chmury przerzedzają się na niebie, zza nich wygląda słońce. Wszyscy się cieszą!”. Dzieci rysują w powietrzu słońce i klaszczą.
MALOWANKI NA PLECACH – zabawa w parach przy spokojnej muzyce
Dzieci nawzajem „malują” sobie na plecach różne przedmioty i zgadują co to jest. Zaczynamy od prostych form, jak np. piłka, kwiatek, dom, przechodząc później do bardziej skomplikowanych jak np. bałwan, rower, żaglówka.
CO TO ZA ZABAWKA ?
Dzieci wypowiadają się na temat ulubionych zabawek. Po kolei każdy z uczestników przedstawia gestami wybraną przez siebie zabawkę, a pozostali odgadują jaka to zabawka.
ZABAWY W PARACH
Zabawa „Wspólne kroki”- dziecko i rodzic stojąc w parach ; dziecko opiera się stopami na stopach dorosłego i próbuje utrzymać równowagę, gdy dorosły porusza się z nim po pokoju w rytm muzyki.
Zabawa „Przepychanka”- para oparta o siebie plecami stoi na niedużym kocyku. Ich zadaniem jest wypchanie przeciwnika poza kocyk ,czyli wzajemne odpychanie się od siebie plecami.
Zabawa „Cukierek”- dziecko zwinięte w kłębek leży na podłodze; rodzic próbuje rozwinąć zwinięty cukierek, czyli rozprostować dziecko, a to stawia opór.
Zabawa „Skała”- rodzic stoi nieruchomo, a dziecko próbuje go przesunąć.
Zabawa „Statki” – dziecko leży na plecach na podłodze na kocyku, rodzic ciągnie je za nogi, ostrożnie przemieszczając się po pokoju
Zabawa „Zaprzęg” – dziecko leży na brzuchu na kocyku, rodzic ciągnie je za ręce przy pomocy szarf lub paska
Zabawa „Sięgnij słoneczka”- rodzic trzyma wysoko hula-hop, dziecko ma dosięgnąć kółka wznosząc się na palcach lub w podskoku.
Zabawa w „Tunel” :
a. rodzic siedzi na podłodze i trzyma w pionie hula-hop na przeciwko dziecka, które przechodzi przez kółko na czworaka
b. rodzic siedzi na podłodze i trzyma w pionie hula-hop naprzeciwko dziecka, które przechodzi przez kółko w podporze tyłem
c. role się odwracają i dziecko trzyma hula-hop i rodzice przechodzą przez kółko w podporze tyłem lub przodem.
Zabawa „Przylepa” – bieg swobodny – na hasło prowadzącego uczestnicy mają się złączyć ze sobą łokciami, kolanami lub innymi częściami ciała. Mogą kontynuować bieganie. Na słowo „ singiel” znów się rozłączamy.
Zabawy z dużą chustą lub lekkim kocykiem :
a) chodzimy dookoła trzymając chustę za brzegi ; na hasło rodzica lub przerwę w odtwarzanej muzyce wszyscy nakrywają się chustą
b) do ubranek dziecięcych przyklejamy lub przyczepiamy agrafką papierową kolorową kartkę; zabawa polega na tym aby wymienione kolory , „owoce” lub „ warzywa”, na hasło rodzica , zmieniały się miejscami pod chustą
KOTEK I MYSZKA
Powiedz dziecku, że jesteś myszką, a ono kotkiem. Zapiszcz jak myszka „pii” i zachęć malucha, by idąc na czworakach kotek gonił myszkę przy szybkiej muzyce. Przechodźcie pod stołem i dokoła krzeseł, a gdy kotek się zmęczy niech „na niby” napije się mleczka z miseczki i zwinie się w kłębuszek do spania.
BAL ZABAWEK
Przy wesołej muzyce urządźcie bal lalek i misiów. Ty weź jedną zabawkę, drugą daj dziecku i tańczcie w dowolny sposób. Kręćcie się w kółko, podskakujcie, podrzucajcie zabawki do góry, wymieniajcie się nimi i zapraszajcie do tańca inne pluszaki. Już wkrótce będzie to jedna z ulubionych rozrywek Twojego dziecka.
Cel: Gry i zabawy ruchowe kształtujące motoryczność
1. Powódź – dziecko maszeruje (biega) na hasło powódź jak najszybciej stara się dobiec w wyznaczone miejsce (tratwę, np. łóżko, drzewo).
2. Żuraw – dziecko maszeruje z wysoko uniesionymi kolanami i obciągniętymi stópkami.
3. Rzut piłką do celu (kosza).
4. Wyścigi wielbłądów – dziecko chodzi na czworakach, ale z wyprostowanymi nogami i wygiętym grzbietem.
5. Basen – dziecko leży na brzuchu i wykonuje ruch pływania żabką.
6. Dziecko leży na plecach, przyciąga kolana do klatki piersiowej.
7. Stanie w rozkroku, dziecko trzyma w ręku np. kij od szczotki z wyprostowanymi ramionami w górze, opad tułowia w przód.
8. W siadzie skrzyżnym (kokardka) dziecko stara się wyciągnąć jak najwyżej, a następnie wykonuje opad tułowia w przód.
9. Pajacyki.
10. Przysiady.
Zabawy ze sznurkiem
Potrzebny będzie sznurek lub tasiemka długości minimum 1,5 m. Możecie sobie wyobrazić, że jest to dróżka, wąż lub cyrkowa lina. Włączamy radosną muzykę. Sznurek leży na podłodze, należy utworzyć z niego dowolny kształt. Zadań może być wiele:
– spacer po sznurku uważając by z niego nie „spaść”,
– przeskakiwanie przez sznurek raz na jedną, raz na drugą stronę obunóż lub najpierw na jednej nodze, potem na drugiej
– przejście po sznurku „stópkami”, tyłem, bokiem
– do podskoków można sznurek powiesić nieco wyżej, przywiązując go np. do nóg krzesła
– można się potem pod nim „przeczołgać” na brzuchu lub plecach
Przeprawa przez rzekę
Wyobraźcie sobie, że przez Wasz pokój przepływa płytka rzeka. Szeroki, rwący potok rozciąga swoje brzegi od stołu, aż do kanapy lub od ściany do ściany, w zależności od rozkładu mieszkania. Musicie przejść na drugą stronę skacząc po kamieniach, ale tak, aby nie wpaść do wody. Włączamy skoczną muzykę i do zabawy. Czym są kamienie? Poduszkami, jaśkami, kartkami papieru, metalowymi pudełkami lub innymi kawałkami materiału. Rozłóżcie je na podłodze tak, aby przejście po nich nie było zbyt łatwe. I po każdym prawidłowym przedostaniu się wszystkich uczestników zabawy na drugi brzeg, zmieniajcie ustawienie.
Balonowy tenis
Gra w piłkę w domu nie jest do końca bezpieczna. Można w ten sposób stracić kilka kubków lub ulubiony wazon. Dlatego tymczasem w domu gramy balonem. Zamiast rakietek używamy papierowych talerzy przyklejonych do drewnianych łyżek i nimi odbijamy balon! W ten sposób rozgrywamy punktowane mecze!
Butelkowy slalom
Uważacie, że poruszanie się slalomem jest łatwe? To spróbujcie to zrobić z zawiązanymi oczami! Ta zabawa poprawia koncentrację, ćwiczy zapamiętywanie i koordynację ruchową. Zaczynacie od rozstawienia dwóch butelek częściowo napełnionych i zakręconych, po pokoju z wolną przestrzenią pośrodku. Dziecko ma chwilę na przyjrzenie się i zapamiętanie gdzie stoją, po czym zawiązujecie mu oczy. Włączacie muzykę. Zadanie polega na przejściu w taki sposób, aby nie przewrócić żadnej z butelek. Gdy uda mu się przejść poziom, dokładacie kolejną przeszkodę i tak do momentu, aż skończą Wam się w domu plastikowe butelki.
ODKURZACZ
Dzieci przy wesołej muzyce naśladują robienie porządków. Odkurzaczem, czyli palcami stóp, zbierają wszystkie rzeczy znajdujące się na podłodze (klocki, kasztany, żołędzie, koraliki itp.) i wrzucają je do odpowiednich pojemników.
W czasie sprzątania, na hasło rodzica „odpoczynek”- dziecko przyjmuje ustaloną pozycję. Na zawołanie „koniec odpoczynku”- dziecko wraca do sprzątania.
MYCIE CIAŁA
Dzieci za pomocą stóp przystępują do mycia całego ciała, stópki imitują mydło. Rodzic określa, które części myjemy.
BEREK KULAWY LISEK
Rodzic wyznacza dziecku obszar po którym będzie mogło się poruszać, idąc na czworaka z jedna nogą uniesioną do góry. Maluch ucieka przed berkiem ( ten również chodzi na czworaka z jedną nogą uniesioną do góry). Dziecko gdy zostanie złapane zamienia się rolami z rodzicem, lub rodzeństwem.
TOCZENIE PIŁKI PO NOGACH
Dziecko siedzi na podłodze z prostymi rękami opartymi za sobą. Na prostych nogach dziecko kładzie piłkę. Na sygnał włączonej muzyki, dziecko unosi wyprostowane nogi w górę, aby piłka potoczyła się po nogach w stronę bioder. Następnie unosi biodra wykonując podpór tyłem, aby piłka stoczyła się po nogach do stóp. W czasie całej zabawy piłka nie może spaść z nóg na podłogę, co wymaga dużej precyzji i skupionej uwagi. Dziecko powtarza to zadanie 5 razy.
PASTOWANIE PODŁOGI
Dziecko siedzi na podłodze z ugiętymi kolanami pod stópkami trzyma po 1 woreczku (jak nie posiadamy woreczków mogą być zwinięte chusty). Dłonie oparte są z tyłu o podłogę. Na sygnał włączonej muzyki dziecko „pastuje” podłogę, przesuwając woreczek do przodu, do tyłu, ruchami okrężnymi, w bok jeden lub drugi. O woreczek oparte są tylko czubki palców stóp. Ćwiczenie trwa ok. 1 min.
PRZERZUĆ WORECZEK
Rodzic wyznacza linie (np. sznurek zawiązuje o dwie nogi krzeseł), dziecko siada naprzeciwko wyznaczonej linii z gołymi stópkami w odległości powiedzmy 1 m na podłodze lub małym krzesełku. Zadaniem dziecka jest przerzucenie stópkami woreczków przez rozciągniętą linkę. Za każdym razem rodzic podnosi linkę coraz wyżej. Gdyby dziecku sprawiało to problem, może usiąść bliżej sznurka.
RELAKS
Co 2 – 3 ćwiczenia dzieci kładą się podłodze i przy spokojnej muzyce z cyklu „Muzyka relaksacyjna” wykonują głębokie wdechy nosem, a wydechy – ustami.
rytmiczna rozgrzewka: https://www.youtube.com/watch?v=Zg7pCZOtMXo&t=25s
zabawa z kartką do piosenki „clap, clap”,: https://www.youtube.com/watch?v=-v3t0Ks0dQk
taniec z kapciami: https://www.youtube.com/watch?v=SDPUxHRFJts
Cel : Rozwijamy skoczność. Zabawy przy muzyce.
1. Zabawa ,,skaczemy jak żabki’’ – dziecko maszeruje po pokoju (biega jeśli jest możliwość) i na klaśnięcie zaczyna skakać jak żabka.
2. Rozkładamy matę do ćwiczeń, ręcznik, koszulkę na podłodze. Dziecko czworakuje – na klaśnięcie jak najszybciej musi znaleźć się na wyznaczonym miejscu.
3. Rozkładamy koc lub ręcznik, dziecko klęka i rączkami odpycha się po podłodze i przesuwa.
4. Bębenek – dziecko siada na podłodze i gołymi stopami raz wolniej, raz szybciej wybija rytm bębenka.
5..Bieg w miejscu.
6. W marszu krążenie rączkami kółek.
7. Muzyczne posągi – dziecko biega po dworze/domu w rytm muzyki. Na zatrzymanie muzyki zatrzymuje się i przyjmuje nieruchomą pozę.
Propozycje ćwiczeń gimnastycznych
Cel: Gry i zabawy ruchowe kształtujące motoryczność.
1. Pływanie żabką- leżenie przodem, nogi wyprostowane i złączone. Dzieci unoszą ręce i głowę nad podłogę, wykonują rączkami ruchy jak przy pływaniu żabką: energicznie wyciągają ręce jak najdalej w przód, następnie przenoszą w bok i uginając ręce ściągają je w „skrzydełka”
2. Kwiatek rośnie – dziecko siada skrzyżnie na dywanie i na hasło kwiatek rośnie unosi rączki jak najwyżej a na hasło kwiatek się chowa kładzie rączki przed siebie na podłodze jak najdalej
3. Choinki X5 ( dziecko robi przysiad i z przysiadu wyskakuje do góry najwyżej jak umie)
4. Strzał piłki do bramki (jeśli w domu, tworzymy bramkę np z dwóch przedmiotów, jeśli na dworze, np pomiędzy drzewami. Wykorzystujemy piłkę.
5. Tor przeszkód – ułożenie np ręcznika do przeskoków, tunelu do przejscia
6.Rowerek – dziecko leży na plecach i w powietrzu jedzie rowerkiem
7. Przysiady x10
8. Tupanie nóżkami w miejscu – dziecko raz szybciej, raz wolniej uderza stopami w podłogę
Propozycje ZABAW MUZYCZNO – RUCHOWYCH
ZABAWA W ŻÓŁWIE
Dzieci startują z jednego miejsca na czworaka, a na plecach rodzic umieszcza np. poduszkę. Zabawa polega na jak najszybszym przemieszczeniu się w pozycji na czworaka, jednocześnie utrzymując na plecach położoną poduszkę. Można zastosować wariant zabawy przy muzyce : poruszamy się w rytm wolnej lub szybszej melodii.
MASZERUJE WIOSNA – przy tej piosence możemy nauczyć nasze dzieci maszerować w równym tempie, wyrażając jednocześnie ruchem jej treść . Można jej słowa i melodię znaleźć na you tube.
- Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.
Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergocą
głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku
trzyma kwiat gdy go
w górę wznosi
zielenieje świat !
- Nosi wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę
chętnie żuje gumę i robi
balony a z nich każdy jest zielony.
Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergocą
głośno i wesoło…
- Wiosno, wiosno
nie zapomnij o nas
każda trawka chce
być już zielona.
gdybyś zapomniała inną
drogą poszła
zima by została mroźna.
Ref.
Maszeruje wiosna
a ptaki wokoło
lecą i świergoczą
głośno i wesoło….
WYŚCIG KONNY
Dzieci siedzą na dywanie w siadzie skrzyżnym, słuchają głośnej relacji Rodzica z wyścigów konnych i powtarzają wszystkie gesty za nim:
Konie podchodzą do startu /wolno, miarowo uderzają dłońmi o kolana, raz w lewe, raz w prawe/
jeden kuleje /jedno dziecko uderza niemiarowo/.
Bomba w górę bum! /dzieci wyraźnie wymawiają BUM! unosząc jedną dłoń w górę/.
Poszły /bardzo szybko uderzają dłońmi o kolana raz w prawe, raz w lewe/,
Zakręt w prawo / ostro przechylają się w prawo nie przestając uderzać w kolana/,zakręt w lewo /przechylają się w lewo/.
Przeszkoda /wymawiając HOP! udają przeskok przez płot (ręce ułożone jak w skoku do wody)/.
Konie pędzą po moście /pięściami uderzają w piersi/, po wodzie /pięściami uderzają o napuszone policzki/, rów z wodą /wymawiają PLUM! uderzając dłońmi o podłogę/.
Biegną dalej /cały czas szybko uderzając dłońmi o podłogę/.
Meta już blisko, kto będzie pierwszy? /dzieci uderzają coraz szybciej/.
Meta! /dzieci padają zmęczone/.
IDZIE ZUCH
Ustawiamy się do piosenki jedno dziecko za drugim, a pomiędzy nimi Rodzice
Przygotował zuch dwie nogi,
Do dalekie ciężkiej drogi.
Noga lewa, noga prawa,
To dla zuch jest zabawa.
Przygotował zuch dwie nogi – pokazujemy dłońmi nogi,
Do dalekie ciężkiej drogi – marsz w miejscu,
Noga lewa, noga prawa – pokazujemy raz lewą, raz prawą nogę,
To dla zuch jest zabawa – otrzepujemy dłonie,
Ref: Idzie zuch, wicher dmucha,
I do tyłu ciągnie zucha,
Ale zuch się nie przejmuje,
I do przodu maszeruje.
Idzie zuch – idziemy w przód
Wicher dmucha – robimy nad głową „ wicher” rękoma,
I do tyłu ciągnie zucha – ciągniemy osobę przed nami za pasek do tyłu,
I do przodu maszeruje – idziemy znowu w kole do przodu,
Przygotował zuch dwie ręce,
Tylko dwie, bo nie ma więcej.
Ręka lewa, ręka prawa,
To dla zucha jest zabawa.
Przygotował zuch dwie ręce – pokazujemy ręce,
Ręka lewa, ręka prawa – pokazujemy raz lewą a raz prawą rękę,
To dla zucha jest zabawa – otrzepujemy dłonie, i śpiewamy refren
Przygotował zuch dwa oka,
Takie wielkie jak u smoka.
Oko lewe, oko prawe,
Oba światy są ciekawe.
Przygotował zuch dwa oka – pokazujemy „oko” palcem,
Takie wielkie jak u smoka – pokazujemy dłońmi paszczę smoka i kłapiemy nią,
Oko lewe, oko prawe – pokazujemy raz lewe, raz prawe oko,
Oba światy są ciekawe – otrzepujemy ręce, i śpiewamy refren
Przygotował zuch dwa ucha – pokazujemy uszy,
To zabawa jest dla zucha – uśmiechamy się do siebie,
Ucho lewe, ucho prawe -pokazujemy raz ucho lewe, raz ucho prawe,
Oba dźwięki są ciekawe – otrzepujemy dłonie, i śpiewamy refren
Przygotował zuch swą głowę,
Na daleką ciężką drogę.
Głowa w lewo, głowa w prawo,
Takie jest zuchowe prawo.
Przygotował zuch swą głowę – kiwamy nią do przodu,
Na daleką ciężką drogę – idziemy w miejscu,
Głowa w lewo, głowa w prawo – kiwamy głową na lewo i prawo,
Takie jest zuchowe prawo – otrzepujemy dłonie i ostatni raz śpiewamy refren
RYTMICZNE CYFRY
W tej zabawie sprawdzamy znajomość cyfr przez dzieci. Przygotowujemy tamburyn, lub 2 duże łyżki (uderzamy jedną o drugą), oraz kartoniki z numerami od 1 do 4. Jedno z rodziców trzyma instrument, drugi rodzic – kartoniki.
Dzieci chodzą po pokoju w dowolnym kierunku i reagują na wskazaną na kartoniku cyfrę i ilość uderzeń w łyżki.
Kartonik z cyfrą 1 i jedno uderzenie w tamburyn –witamy się dłońmi
Kartonik z cyfrą 2 i dwa uderzenia w tamburyn –witamy się plecami
Kartonik z cyfrą 3 i trzy uderzenia w tamburyn –witamy się kolanami
Kartonik z cyfrą 4 i cztery uderzenia w tamburyn –witamy się łokciami. Uderzenia i kartoniki pokazujemy w dowolnej kolejności.
PODAJMY SOBIE RĘCE
Zabawa ruchowa z recytacją wierszyka. Uczestnicy ustawieni obok siebie.
Podajmy sobie ręce – tworzymy pary i robimy dwa
i zróbmy kółka dwa – obroty w kółeczku
i brzuszek do brzuszka – dotykamy się brzuszkami
i uszko do uszka – przystawiamy ucho do ucha partnera
i tak do białego dnia. – jeden obrót w parach
Więc bawmy się, więc bawmy się – tworzymy wszyscy koło
zabawa nic nie kosztuje. – i idziemy trzymając się za ręce
Masz dłonie dwie, – pokazujemy przed sobą, wew. stroną do góry
Więc klaśnij w nie – klaszczemy 2x
A muzyka niech nam gra – stoimy i kładziemy ręce na biodrach
Tra, la, la ,la, la. – obrót dookoła siebie z rękami na biodrach
Możemy sami wymyślić melodię do tej zabawy np. prostego walczyka, i śpiewając bawić się ze swoimi pociechami.
ZABAWA „Na ziemi zostaje”: https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4
Propozycje ćwiczeń gimnastycznych
Cel: Rozwijanie motoryczności i kreatywności
1. Berek magik – dziecko biega po parku/podwórku i na sygnał zastyga w pozycji dobrowolnie wybranej.
2. Wyścigi – dziecku wyznacza się tor, start oraz metę. Na sygnał dziecko jak najszybciej biegnie do mety.
3. Skłony (x10) – dziecko staje w rozkroku, schyla się dotykając ziemi rękoma, następnie się prostuje.
4. Skaczemy jak żabki/zające – dziecko skacze jak żabka/zajączek, na sygnał (klaśnięcie) wstaje i biegnie.
5. Przysiady (x10).
6. Balonowo – dmuchamy 2-3 balony łączymy je i staramy się aby nie upadły na ziemię
7. Kocykowy twister – zabawa polega na tym aby zmieścić się na kocu całą rodziną.
8. Koci grzbiet – dziecko w klęku z rączkami opartymi o ziemię patrzy kolejno na swój pępek następnie powoli główkę przenosi do góry.
9. Rowerek – dziecko leży na plecach i w powietrzu jedzie rowerkiem.
Cel: Kształtowanie prawidłowego wysklepienia stopy.
1. Bicie brawa stópkami – dziecko w siadzie uderzą stópką o stópkę.
2. Koncert- dziecko ma gołe stópki na hasło bębenek uderza całymi stópkami o podłogę, na hasło pianino samymi paluszkami.
4. Dziecko na boso czworakuje po domu.
5. Dziecko na boso zawija samymi palcami kocyk.
6. Dziecko opiera nóżkami o ścianę piłkę, turla ją tak aby nie upadła.
7. Pajacyki x 10.
8. Dziecko kładzie się na plecach, przyciąga kolana do klatki piersiowej i wykonuje kołyskę.
9. Dziecko siada skrzyżnie, na wdech unosi ręce do góry, na wydech na dół.
Cel: rozwój motoryczności.
1. Berek zwierzak– dziecko biega po parku/podwórku i aby nie zostać złapane przyjmuje postać jakiegoś zwierzaka.
2. Bieg na czas- wyznaczymy dziecku konkretny tor, start oraz metę. Mierzymy czas w jaki go pokona.
3. Pajacyki x10.
4. Dziecko maszeruje najpierw na paluszkach, następnie na piętach.
5. Przysiady (x10).
6. Dziecko kica jak zajączek po wyznaczonym polu.
7. Świeczka – dziecko leży na plecach i stara się przenieść nogi za głowę.
8. Superman- dziecko leży na brzuszku, jednocześnie odrywa łokcie od podłoża i nogi.
9.Rowerek – dziecko leży na plecach i w powietrzu jedzie rowerkiem
Cel: gry i zabawy orientacyjno-porządkowe
1. Berek piłka- wraz z dzieckiem biegamy, ten kto ma piłkę ten goni.
2.Rzut piłką do celu – wyznaczamy konkretne miejsce do którego dziecko trafi piłką.
3. Skłony (dziecko prostuje się, następnie dotyka paluszkami do podłogi) x10.
4. Dziecko maszeruje najpierw na paluszkach, następnie na piętach.
5. Pajace (x10).
6. Dziecko maszeruje w pozycji kucanej.
7. Ziemia to ława – na to hasło dziecko próbuje znaleźć miejsce w którym uchroni się przed lawą.
8. Superman- dziecko leży na brzuszku, jednocześnie odrywa łokcie od podłoża i nogi.
9.Rowerek – dziecko leży na plecach i w powietrzu jedzie rowerkiem.
Cel: Wzmacnianie mięśni głębokich
1.Muzyczne posągi – puszczamy muzykę, na zatrzymanie muzyki dziecko zastyga w miejscu.
2. Bieg w miejscu.
3. Koci grzbiet – dziecko w pozycji podpartej ręce, kolana. Raz patrzy na swój pępek, raz na sufit.
4.Dziecko na boso maszeruje po pokoju, najpierw zginając paluszki, następnie dosuwa pięty.
5. Balonik – dziecko w siadzie skrzyżnym próbuje dmuchając w balonik tak aby nie upadł
6. Skłony x10.
7. Spięcia- dziecko leży na plecach, rączki kładzie na zgiętych kolanach i stara się paluszkami wspinać do góry aby oderwać lekko plecy od podłogi.
8. Dziecko siada skrzyżnie, na wdech unosi ręce do góry, na wydech na dół.