Adaptacja dzieci do przedszkola
11 czerwca 2024 r. o godz. 16.30,
podczas zorganiowanego zebrania z rodzicami dzieci nowoprzyjętych, przekazaliśmy Państwu wiele informacji dotyczących:
- organizacji pracy przedszkola w roku szkolnym 2024/2025,
- terminów spotkań adaptacyjnych dla dzieci.
SPOTKANIA ADAPTACYJNE ODBYŁY SIĘ W TERMINACH:
27 czerwca 2024 r. w godz. 16.30 – 17.30 – spotkanie w sali przedszkolnej.
25 – 27 czerwca 2024 r. w godz. 10.45 – 11.45 – swobodne zabawy w ogrodzie przedszkolnym pod opieką rodziców.
29 – 30 sierpnia 2024 r. w godz. 10.00 – 11.00 – spotkanie w sali przedszkolnej.
29 – 30 sierpnia 2024 r. w godz. 11.00 – 12.00 – swobodne zabawy w ogrodzie przedszkolnym pod opieką rodziców.
Adaptacja do przedszkola dotyczy nie tylko dziecka, ale także jego rodziny.
Tworząc warunki dla adaptacji najmłodszych dzieci, ułatwiamy w znaczny sposób ten proces również ich rodzicom.
Podstawą naszego przedszkolnego programu adaptacji dzieci nowoprzyjętych są:
- pierwsze zebranie informacyjne dla Rodziców dzieci nowoprzyjętych;
- spotkania w ogrodzie i sali przedszkolnej, w wyznaczonych terminach (w czerwcu, sierpniu), polegające na swobodnych rozmowach i wspólnych zabawach oraz wspólnym wykonywaniu prac plastycznych.
Jak zmniejszyć stres dziecka związany
z przystosowaniem się do przedszkola?
Ważnym aspektem adaptacji dziecka do przedszkola jest:
- poszerzanie grona osób spoza najbliższej rodziny, np. pozostawianie malca na krótki czas z babcią, ciocią lub wujkiem,
- wcześniejsze wdrażanie dziecka do czynności samoobsługowych, zanim przyjdzie pierwszy raz do przedszkola,
- rozmowy z dzieckiem na temat pobytu w przedszkolu,
- udział w spotkaniach adaptacyjnych organizowanych na terenie placówki, które umożliwiają dziecku poznanie nowego środowiska oraz poznanie pań i uczestniczenie w zabawach z innymi dziećmi.
Niepokoju przed rozstaniem zawsze da się całkowicie uniknąć. Każde dziecko ma prawo źle znosić rozłąkę z najbliższymi. Maluch obserwując rodzica i widząc jego niepokój, sam odczuwa, że dzieje się coś złego. Dlatego ważne jest, aby rodzic był spokojny, żegnał i witał swoje dziecko uśmiechem. Często poczucie bezpieczeństwa daje dziecku przyniesiona z domu przytulanka.
Rodzice chcąc ułatwić przystosowanie się dziecka do nowych warunków powinni pamiętać, aby:
- cieszyć się i okazywać zadowolenie i cierpliwość, kiedy dziecko wykazuje samodzielność, wspierać dziecko w samodzielnym radzeniu sobie z czynnościami samoobsługowymi,
- nie przeciągać pożegnania w szatni, pomóc się dziecku rozebrać, pożegnać je i wyjść,
- nie straszyć dziecka przedszkolem,
- nie zabierać dziecka do domu, gdy płacze przy rozstaniu, jeśli zabierze się je choć jeden raz, nauczy się, że łzami może wszystko wymusić,
- jeśli rozstanie z mamą jest trudne i dziecko płacze, postarać się, aby przez kilka dni odprowadzali je do przedszkola tata lub babcia, – rozstania z tatą czy babcią mogą się okazać mniej bolesne,
- nie wymuszać na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiadało co wydarzyło się w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres,
- konsekwentnie dotrzymywać danych dziecku obietnic, być słownym, np. jeśli umówimy się z dzieckiem, że zostanie odebrane po obiedzie, to pobyt w przedszkolu nie może przedłużyć się do podwieczorku,
- nie zamartwiać się w domu w pracy, jeśli rozstanie z dzieckiem było ciężkie, ponieważ dzieci zazwyczaj po wyjściu rodzica bardzo szybko się uspokajają i zaczynają się bawić.
Rodzicu pamiętaj:
Wysłanie dziecka do przedszkola nie może być traktowane w kategoriach przykrej konieczności!
W przedszkolu dziecko zdobędzie wiele sprawności i umiejętności, nauczy się współżycia społecznego w grupie rówieśniczej, nabierze odwagi oraz będzie miało szansę uwierzyć we własne możliwości, a przede wszystkim będzie miało możliwość wszechstronnego rozwoju, co ułatwi mu w przyszłości podjęcie nauki w szkole.