Zabawy logopedyczne i terapeutyczne w domu

Szanowni Rodzice
W ramach realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
będziemy tutaj umieszczać dla Państwa propozycje zabaw logopedycznych
i terapeutycznych, które dzieci mogą wykonać pod okiem rodzica w domu.
Życzymy dobrej zabawy.
Propozycje zabaw przygotowują nasze nauczycielki: Pani Katarzyna Bronikowska – nauczyciel wspomagający oraz Pani Ilona Rosłoniec – nauczyciel logopeda.

 

Katarzyna Bronikowska:

Zabawy wspomagające integrację sensoryczną dziecka – wspólne zabawy rodzica z dzieckiem

Zabawa „Naleśnik”. Ciasno zawijamy dziecko w kołdrę (głowa musi pozostać na wierzchu). Dziecko ma za zadanie samo się rozwinąć. Można do zabawy wykorzystać koc, kawałek folii ochronnej.

Zabawa „Bitwa na pluszaki”. Układamy z poduszek dwa mury obronne. Kładziemy się za nimi na brzuchu i rzucamy w siebie miękkimi piłeczkami,kulkami zgniecionego papieru lub zgniecionej gazety. Cały czas leżymy na brzuchu.

Zabawa „Zapasy”. Dorosły leży na plecach a dziecko próbuje przeturlać go na brzuch. Dorosły i dziecko zamieniają się rolami.

Zabawa w „Prezent”. Dziecko zwijamy w kłębek a potem „rozpakowujemy” – prostujemy kończyny i ustawiamy do pozycji wyprostowanej. Zabawę powtarzamy, zamieniamy się rolami.

Zabawa „Przejście po wąskiej ścieżce”. Rozkładamy w zygzak sznurek lub skakankę i spacerujemy stopa za stopą. Można próbować również z zamkniętymi oczami i do tyłu.

Zabawa „Przenieś i nie zrzuć” – wykorzystujemy sznurek lub linę, skakankę, maszerujemy po nim tak żeby nie stracić równowagi i przenosimy na łyżce np. piłeczkę. W zabawie chodzi o utrzymanie równowagi i o to żeby piłeczka nie spadła z łyżki.

Zabawa „Ścieżki sensoryczne”. Wyszukanie i wykorzystanie w domu różnych faktur sensorycznych np. skrawków materiałów, swetrów wełnianych, futrzanych elementów garderoby, włóczek. Układanie z nich ścieżki i wędrowanie po nich bosą stopą.

Zabawa „Rzuć do celu”. Wyznaczamy cel, możemy obrysować miejsce, do którego chcemy rzucać lub ustawić np. wiaderko, miskę i rzucamy piłeczkami, kulkami z papieru. Rzucamy również z zamkniętymi oczami.

Zabawa  „Kto silniejszy”. Przeciąganie liny lub skakanki.

Zabawa „Tor przeszkód”. Wykorzystujemy domowe przedmioty, ustawiamy je tak aby tworzyły tor.

Zabawa „skrzynia skarbów”. Gromadzimy do pudełka lub woreczka różne przedmioty. Dziecko z zamkniętymi oczami dotyka przedmiot i rozpoznaje go.

Zabawa „Kolorowe palce i stopy”. Wykorzystujemy duży arkusz papieru
i pozawalamy dziecku zanurzyć palce w różnych kolorach farby, dziecko maluje palcami. Malujemy pędzelkiem stopy dziecka i pozwalamy mu na odbijanie ich na dużych arkuszach papieru.

Zabawa „Zaczarowane przedmioty”. Wykorzystujemy przedmioty o różnorodnej fakturze, zamaczamy je w farbie i odbijamy ślady.

Zabawa „Części ciała”. Dziecko zamyka oczy a rodzic dotyka jego różnych części ciała. Dziecko zgaduje jak część ciała została dotknięta.

Zabawa „Robimy pianę- wielkie pranie”. Wykorzystanie wody i płynu do kąpieli, robienie piany w misce, moczenie tkanin, ubrań, zabawa w mycie, szorowanie zabawek. Można użyć do zabawy różnego rodzaju szczotek.

Zabawa „Zajączki świetlne. Weźcie latarki i pobawcie się w berka światełek. Obrysowywanie światełkiem latarki różnych przedmiotów w pomieszczeniu.

Zabawa z wykorzystaniem drążka gimnastycznego lub drabinek na placu zabawa. Dziecko zwisa na drążku i liczymy czas, jaki da się wytrzymać wisząc. Rodzic dyskretnie asekuruje dziecko i łapie je przed ewentualnym upadkiem.

 

Ilona Rosłoniec:

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające język

  • Unoszenie języka do wałka dziąsłowego (za górne zęby);
  • Przesuwanie języka na boki po wałku dziąsłowym;
  • Przesuwanie języka do przodu i do tyłu po podniebieniu;
  • Przesuwanie języka po krawędzi górnych zębów;
  • Kierowanie języka do ostatnich zębów górnych;
  • Kierowanie czubka języka naprzemiennie za górne i dolne zęby;
  • Wypychanie policzków językiem;
  • Dotykanie kolejno każdego górnego zęba językiem;
  • Kierowanie języka ku górze/do nosa;
  • Wyciąganie języka na brodę;
  • Oblizywanie się dookoła ust;
  • Wklejanie języka w podniebienie.

Powyższe ćwiczenia wykonujemy przy otwartych ustach.

Przygody Pana Jęzorka

Pewnego dnia Pan Jęzorek obudził się, przeciągnął kilka razy, wypychając policzki (wypychamy językiem policzki) i bardzo głośno ziewnął (ziewamy). Następnie wstał i wyprostował się (dotykamy czubkiem języka do wałka dziąsłowego i przytrzymujemy przez chwilę). Przypomniało mu się, że musi zrobić swoją poranną gimnastykę i zaczął skakać do dolnych i górnych zębów (dotykamy czubkiem języka naprzemiennie wewnętrzną stronę dolnych i górnych zębów). Później zjadł pyszne śniadanko, ugryzł kawałek ogromnej bułki (otwieramy szeroko buzię i naśladujemy gryzienie), zaczął przeżuwać (naśladujemy przeżuwanie) i popił mlekiem (naśladujemy picie). Po śniadanku Pan Jęzorek umył zęby (przesuwamy język po wewnętrznej stronie górnych zębów). Gdy zęby były już czyste, postanowił jeszcze je policzyć (dotykamy czubkiem języka wewnętrzną stronę górnych zębów, każdy ząb osobno). Pan Jęzorek jest czyścioszkiem, dlatego umył też podniebienie (przesuwamy język do przodu i do tyłu po podniebieniu). Kiedy podniebienie było czyściutkie, namalował na nim kolorowe paski (przesuwamy język po podniebieniu, tym razem na boki). Stwierdził, że zrobi jeszcze małe kropeczki na podniebieniu (czubkiem języka dotykamy podniebienia w różnych miejscach). Nagle Pan Jęzorek usłyszał biegnącego konia (kląskamy/przyklejamy język do podniebienia i odklejamy). Trochę się przestraszył i postanowił się schować, dlatego przykleił się do podniebienia. Następnie Pan Jęzorek usłyszał parskanie konia (parskamy/wywołujemy wibracje na wargach), po chwili zauważył, że jest to mały, piękny konik, wysłał mu buziaczki (ściągamy wargi wysyłamy buziaki) i szeroko się uśmiechnął (pokazujemy wszystkie żeby, uśmiechamy się). Później Pan Jęzorek poczuł się bardzo zmęczony, dlatego położył się na podniebieniu (przyklejamy język do podniebienia), przykrył kołdrą (zamykamy buzię), szybciutko zasnął i zaczął chrapać (naśladujemy chrapanie).

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające wargi:

  • Naprzemienne otwieranie szeroko ust i zamykanie ich
  • Unoszenie złączonych warg do nosa
  • Parskanie
  • Naprzemienne unoszenie prawego i lewego kącika ust
  • Zaciskanie warg
  • Robienie smutnej i wesołej miny
  • Łączenie górnej wargi z dolnymi zębami, a następnie dolnej wargi z górnymi zębami
  • Zasysanie i wysuwanie złączonych warg
  • Zaokrąglanie warg
  • Naprzemienne rozciąganie warg jak do uśmiechu i ściąganie ich do środka
  • Naprzemienne uchylanie warg po prawej i po lewej stronie
  • Przesuwanie złączonych warg na boki

 

Katarzyna Bronikowska

Ćwiczenia  rozwijające funkcje wzrokowe  dziecka 3, 4, 5, 6 – letniego – ciekawostki dla rodzica

Katarzyna Bronikowska: Ćwiczenia słuchowe – ciekawostki dla rodzica i przykłady ćwiczeń

Ilona Rosłoniec: Uszkodzenia słuchu a rozwój mowy – ważne informacje

 

Ilona Rosłoniec: Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 26.03.2020 r.

Temat dnia: Ćwiczenia oddechowe

Główne cele:

  • Wzmacnianie siły wdechu
  • Wydłużanie fazy wydechu
  • Ćwiczenie koordynacji oddechowej

Zabawy:

Ćwiczenia oddechowe należy wykonywać z przerwami. Proponuję po wykonaniu każdego zadania wprowadzić
przerwę.

  • Wdmuchiwanie piłki do bramki

Do tego zadania są potrzebne malutkie piłeczki np. pluszowe lub od ping-ponga. Zamiast bramki można ustawić na stole np. 2 flamastry lub kleje, pomiędzy które będzie trzeba wdmuchać piłeczkę. W tym zadaniu dziecko nie powinno pomagać sobie dłonią, lecz powinno dmuchać na piłeczkę z różnych stron tak, aby wpadła do bramki.

  • Dmuchanie przez słomkę

Do tego ćwiczenia można wykorzystać również buteleczkę po aromacie do ciast. Zadanie dziecka polega na dmuchaniu w taki sposób, aby powstał dźwięk-szum w słomce. Nie należy wkładać słomki do ust, ale powinno się ją trzymać blisko ust.

  • Dmuchanie baniek mydlanych

Płyn do baniek można przygotować samemu w domu. Wystarczą do tego 3 składniki: woda, płyn do mycia naczyń i gliceryna.

  • Przenoszenie kawałków kartki za pomocą słomki

Należy przygotować słomkę i skrawki papieru lub piórka. Dziecko powinno wziąć słomkę do ust i wciągnąć powietrzę przez słomkę, aby uniosła się karteczka. Przez chwilę należy nie wypuszczać powietrza i przenieść karteczkę za pomocą słomki np. do kubeczka lub na drugą stronę stołu.

  • Wyścig piórek

Należy przygotować 2 piórka lub małe pompony czy też inne lekkie elementy. Zadanie polega na dmuchaniu na piórko, aby dotarło do określonego miejsca na stole. Na stole można oznaczyć strat i metę. Rodzic i dziecko jednocześnie dmuchają na swoje piórka, wygrywa osoba, której piórko znajdzie się wcześniej na mecie.

Ilona Rosłoniec: Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 31.03.2020 r.

Temat dnia: Gimnastyka buzi i języka.
Główne cele:

  • Ćwiczenie motoryki artykulacyjnej
  • Ćwiczenie mięśni języka
  • Usprawnianie warg

Zabawy:

  • Naśladowanie min

To ćwiczenie najlepiej wykonać przed lustrem. Polega ono na naśladowaniu min: smutnej, wesołej, zdziwionej, wystraszonej, zdenerwowanej. Rodzic i dziecko mogą zaproponować również inne miny.

  • Wykonywanie ćwiczeń warg za pomocą słomki. Niezbędna do tego zadania będzie słomka.

Poniżej znajdują się propozycje ćwiczeń.

  1. Układanie słomki pod nosem poziomo i unoszenie złączonych warg do nosa tak, aby utrzymać słomkę wargami.
  2. Włożenie słomki między wargi i przesuwanie warg na boki, a tym samym przesuwanie słomki na boki.
  3. Włożenie słomki między wargi i przesuwanie warg (a zarazem słomki) do góry i do dołu.

  • Gra z kostką

Do zadania potrzebna jest kostka. Należy rzucić kostką i wykonać odpowiednie ćwiczenie. Do każdej liczby oczek zostało dopasowane ćwiczenie. Karta do zadania znajduje się w
załączniku.

  • Ćwiczenia języka i warg na podstawie kart

W załączniku znajdują się karty do gry z propozycjami ćwiczeń usprawniających język i wargi.

 

Katarzyna Bronikowska: Ćwiczenia wspomagające rozwój motoryki- ciekawostki dla rodzica

 

Ilona Rosłoniec: Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 02.04.2020 r.

 

Temat dnia: Zagadki słowotwórcze

Główne cele:

  • Rozwijanie zasobu słownictwa
  • Ćwiczenie umiejętności słowotwórczych

Zadania:

Poniżej znajdują się zagadki słowotwórcze. Rodzic czyta początek zdania, a dziecko powinno dokończyć zdanie jednym wyrazem.

  • Nazywanie wykonawców czynności
    Ktoś, kto leczy, to…(kto?)
    Ktoś, kto piecze, to…
    Ktoś, kto pisze, to…
    Ktoś, kto czyta, to…
    Ktoś, kto biega, to…
    Ktoś, kto maluje, to…
    Ktoś, kto bada, to…
  • Nazywanie zawodów
    Ktoś, kto pracuje w aptece, to..(kto?)
    Ktoś, kto pracuje w bibliotece, to…
    Ktoś, kto pracuje w piekarni, to…
    Ktoś, kto pracuje w sklepie, to…
    Ktoś, kto pracuje w szkole, to…
    Ktoś, kto pracuje w ogrodzie, to…
    Ktoś, kto pracuje w lesie, to…
  • Nazywanie narzędzi
    Coś, co służy do mierzenia, to…(co?)
    Coś, co służy do wycierania, to…
    Coś, co służy do gotowania, to…
    Coś, co służy do malowania, to…
    Coś, co służy do krojenia, to…
    Coś, co służy do prasowania, to…
    Coś, co służy do pisania, to…
    Coś, co służy do mieszania, to…
  • Nazywanie nosicieli cech (zadanie dla starszych dzieci)
    Ktoś, kto jest mały, jest…(kim? np. malcem)
    Ktoś, kto jest wesoły, jest…
    Ktoś, kto jest smutny, jest…
    Ktoś, kto jest brudny, jest…
    Ktoś, kto jest leniwy, jest…
    Ktoś, kto jest marudny, jest…
    Ktoś, kto jest stary, jest…
    Ktoś, kto jest młody, jest…

Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 0&.04.2020 r.
Temat dnia
: Ćwiczenia z głoskami [ś, ź, ć, dź]

Główne cele:

  • Ćwiczenie prawidłowej wymowy głosek [ś, ź, ć, dź]
  • Poszerzanie zasobu słownictwa

Zadania:

  • Powtarzanie wyrazów

Dzisiejsze zadania mają służyć utrwaleniu głosek [ś, ź, ć, dź]. Poniżej znajdują się wyrazy do powtórzenia. Aby ćwiczenie było dla dziecka bardziej atrakcyjne, można wykorzystać chociażby klocki. Po każdym poprawnie powtórzonym wyrazie, będzie dokładało klocek aż powstanie wysoka wieża. Proszę pilnować, żeby dziecko miało zaokrąglone wargi, zbliżone łuki zębowe, język za zębami, jego środkowa część powinna się unosić.

Siatka, siodło, siedem, silnik, śpiewak, ślimak, śmietana, taśma, kosiarka, naleśniki, wiśnie, wieś, łoś, miś.
Ziarno, zioła, zielony, ziemniak, zima, źrebak, źródło, bazie, poziomka, guzik, kozioł, łazienka, gałęzie.
Ciasto, ciągnik, cień, ciupaga, cisza, pociąg, bocian, kapcie, babcia, kwiaciarnia, wycieczka, pięć, nić, paproć.
Dziadek, dzień, dziupla, dzik, dźwig, dźwięk, łodzie, łabędzie, budzik, ludzie.

  • Gra Domino:

W załączniku znajduje się Gra Domino z wyrazami babcia, bocian, ciasto, kapcie,
ćma. Jeśli nie mają Państwo możliwości wydrukowania gry, można przygotować
samodzielnie taką grę. W tym celu należy narysować obrazki i wyciąć karty.

  • Zagadki.
  • Dziecko będzie miało do rozwiązania zagadki z imionami. Będzie tworzyło imiona dla dziewczynek podobne do zaproponowanych imion dla chłopców.

Przykład: Chłopiec ma na imię Boguś, a dziewczynka Bogusia.
Chłopiec ma na imię Michaś, jakie może być podobne imię dla dziewczynki? (Michasia)
Chłopiec ma na imię Staś, jakie może być podobne imię dla dziewczynki? (Stasia)
Chłopiec ma na imię Władzio, jakie może być podobne imię dla dziewczynki? (Władzia)
Chłopiec ma na imię Kazio, jakie może być podobne imię dla dziewczynki? (Kazia)

  • Tworzenie zdrobnień

Zadaniem dziecka będzie tworzenie zdrobnień od podanych wyrazów.
Przykład: Mały zeszyt, to zeszycik.
Mały but, to…. (bucik).
Mały samolot, to… (samolocik).
Mały robot, to… (robocik).
Mały namiot, to… (namiocik).
Mały jogurt, to… (jogurcik).

Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 08.04.2020 r.
Temat dnia: Ćwiczenia z głoskami [s, z, c, dz]

Główne cele:

  • Utrwalanie prawidłowej wymowy głosek [s, z, c, dz]
  • Ćwiczenie percepcji słuchowej

Zabawy:

  • Powtarzanie wyrazów

 Sałata, sobota, sernik, suwak, syrop, spodnie, statek, skakanka, masło, miska, usta, wąsy, lis, włos, ananas.
Zamek, zebra, zeszyt, zupa, ząb, znaczek, złoto, zdjęcia, zlew, mazaki, bluza, języka, wózek, prezent.
Cebula, cena, cukierki, cymbałki, taca, plecak, ulica, owca, baletnica, koc, palec, widelec, latawiec.
Dzwonek, dzwon, dzbanek, rodzynki, kukurydza, ogrodzenie, siedzenie, pieniądze, koledzy

  • Gra planszowa

W załączniku znajduje się gra planszowa z wyrazami: słoń, skarb, smok, straż, smak, skok, sroka, stół, statek, schody, spinka, sklep. Do gry będą potrzebne pionki i kostka.
Planszę do gry można także przygotować samodzielnie z wykorzystaniem kartki i
np. flamastrów. Wystarczy narysować pola oraz oznaczyć start i metę.

  • Powtórz i narysuj:

Do tego zadania będą potrzebne kredki lub flamastry oraz kartka. Na początku dziecko powinno narysować na kartce chłopca. Następnie powinno powtórzyć z rodzicem poniższe zdania i dokończyć obrazek według instrukcji.

Tu jest Sebastian.
Sebastian ma jasne włosy.
Na jego bluzce są kolorowe paski.
Sebastian ma niebieskie spodenki.
Jego tenisówki mają brązowy kolor.
Obok Sebastiana jest pies.
Sebastian trzyma latawiec.

Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 9.04.2020 r.

Temat dnia: Ćwiczenia z głoskami [sz, ż, cz, dż]

Główne cele:

  • Utrwalanie prawidłowej wymowy głosek [sz, ż, cz, dż]
  • Rozwijanie zasobu słownictwa
  • Ćwiczenie uwagi słuchowej

Zabawy:

  • Powtarzanie wyrazów

Zadanie polega na
starannym powtórzeniu wyrazów. Dodatkowo, po każdym poprawnym powtórzeniu
dziecko może stawiać pieczątki lub rysować znaczki na kartce. Prawidłowa wymowa
głosek [sz, ż, cz, dż] polega na zbliżeniu łuków zębowych, zaokrągleniu warg i
uniesieniu języka do wałka dziąsłowego.

szafa, szop, szelki, szuflada, szyba, szkoła, szminka, sznurek, kasza, daszek, uszy, poduszka, maszyna, kosz, kapelusz, pióropusz;
żaba, żołędzie, żelki, żyto, żmija, marzenie, koleżanka, łyżwy, orzeł, korzenie, leżak, ksieżyc, grzyb, wieża, grzebień;
czapka, czołg, czerwony, czubek, czytanka, czwartek, człowiek, pieczywo, wycieczka, poczta, słodycze, miecz, klucz, spinacz, warkocz;
dżokej, dżokejka, dżem, dżudo, dżungla, dżinn, zjeżdżalnia

  • Gra Memory

W załączniku znajduje się gra memory z wyrazami: leżak, wieża, żółw, grzyby, księżyc, jarzębina, grzebień, grzechotka, kożuch, filiżanka, burza, żarówka. Grę można także
przygotować samodzielnie. Wystarczy narysować na kartce lub kartonie po 2 takie
same obrazki i wyciąć je.

  • Różnicowanie głosek sz-s, ż-z, cz-c, dż-dz

Zadaniem rodzica będzie czytanie dziecku poniższych wyrazów. Zadaniem dziecka będzie unoszenie ręki (można tez ustalić inny znak), gdy usłyszy poprawnie wypowiedziany wyraz.

safa, szafa
szkoła, skoła
poduszka, poduska
kapelus, kapelusz
zaba, żaba
zółw, żółw
łyżwy, łyżwy
ozech, orzech
czekolada, cekolada
cajnik, czajnik
tęca, tęcza
kluc, klucz
dzem, dżem
dżudo, dzudo

Ilona Rosłoniec: Mięsień okrężny ust – Co warto wiedzieć?

Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 14.04.2020 r.

Temat dnia: Ćwiczenia rozwijające zasób słownictwa

Główne cele:

  • Rozwijanie zasobu słownictwa
  • Ćwiczenie prawidłowych form wyrazów
  • Ćwiczenie umiejętności tworzenia zdań

Zabawy:

  • Pokazywanie i nazywanie czynności – zadanie dla
    grupy Krasnali

Zadanie ma na celu rozwijanie zasobu słownictwa dzieci. Do tego zadania będą potrzebne lalki, przytulanki lub
figurki przedstawiające postaci. Na początku rodzic bierze zabawkę, pokazuje
czynność za pomocą zabawki (np. miś skacze, je, śpi) i zadaje dziecku pytanie:
co robi miś/lalka? Dziecko wtedy nazywa czynność. Można też zamienić się rolami
w zadaniu i dziecko będzie pokazywało czynności.

  • Opowiadanie o czynnościach.

Proszę zadać dziecku poniższe pytania. Gdy dziecko będzie
odpowiadało, proszę zwrócić uwagę, aby nazywało czynności. W tym zadaniu
dziecko będzie ćwiczyło umiejętność tworzenia wypowiedzi.

Co można robić w przedszkolu?
Co można robić na placu zabaw?
Co można robić w parku?
Co można robić w kuchni?
Co można robić w pokoju?

  • Proszę starannie powtórzyć wyrazy z głoską sz (do głoski sz język unosi się do wałka dziąsłowego i wargi są zaokrąglone). SZUFELKA, SZACHY, SZKLANKA, SZELKI, SZAMPON, SZMINKA, SZPILKA.
  • Następnie proszę opowiedzieć do czego służą wymienione przedmioty.

  • Zagadki

Co robi lekarz?
Co robi pisarz?
Co robi piekarz?
Co robi malarz?
Co robi murarz?
Co robi sprzedawca?

Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 15.04.2020 r.

Główne cele:

  • Poszerzanie zasobu słownictwa
  • Kształtowanie prawidłowej wymowy
  • Rozwijanie percepcji słuchowej

Zabawy:

  • Proszę starannie powtórzyć wyrazy, pamiętając o
    układaniu języka za dolnymi zębami do głoski [s] i wykonać ćwiczenia.

SUWAK – Na początku język zamienia się w suwak. Będzie przesuwał się do górnych i do dolnych zębów.
SŁOMKA – Następnie język układa się w kształt słomki (rurki). Jego boki unoszą się i zasysamy powietrze.
SAMOLOT – Teraz język będzie samolotem i będzie leciał od ostatniego górnego zęba po prawej stronie do ostatniego górnego zęba po lewej stronie. Później wróci tą samą trasą.
STATEK – Na koniec język zamieni się w statek. Będzie kołysał się od jednego do drugiego kącika ust jak statek na morzu.

  • Proszę przeczytać dziecku poniższe wyrazy. Po
    każdym wyrazie proszę zrobić pauzę i zapytać, jaka głoska była na początku
    wyrazu, [s] czy [ś].

SPODNIE, SIATKA, ŚLIWKA, SÓL, SIANO, STÓŁ, SŁODYCZE, ŚLAD, SŁOŃ

  • Zagadki z głoską [ś] – Rodzic czyta zagadki, a dziecko starannie wypowiada rozwiązania zagadek. Do głoski [ś] środek języka unosi się do podniebienia i wargi są zaokrąglone. Zagadki ze strony www.domologo.pl

  • Gdy obiecasz mu sera na pierogi z pewnością pokaże rogi. (ślimak)
  • Jest biały i zimą z nieba pada, z niego bałwana już lepi dzieci gromada. (śnieg)
  • Gdy czerwone na ulicy świeci, stają samochody, a przez pasy mogą przejść dzieci. (światła)
  • Każdy przedszkolak o tym wie, co z małego prosiaczka wyrośnie. (świnka)

 

Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 16.04.2020 r.

Temat dnia: Ćwiczenia z przymiotnikami

Główne cele:

Usprawnianie warg
Rozwijanie zasobu słownictwa
Ćwiczenie umiejętności tworzenia wypowiedzi
Ćwiczenie uwagi słuchowej
Ćwiczenie poprawnej wymowy

Zabawy:

  • Proszę wykonać przed lustrem ćwiczenia na wargi według poniższej instrukcji.
    Usta są szeroko otwarte.
    Usta są zaciśnięte.
    Usta są otwarte tylko po jednej stronie, później po drugiej.
    Usta są uniesione wysoko.
    Usta są przyklejone do zębów
    Usta są schowane
  • Poniżej są wypisane cechy określające strusia i szopa. Proszę przeczytać dziecku wyrazy, natomiast zadaniem dziecka będzie staranne powtórzenie i dopasowanie cech do zwierząt. Do strusia będą pasowały wyrazy z głoską [s], a do szopa wyrazy z głoska [sz].

SZARY, SPRYTNY, SMUTNY, STARY, SZYBKI,  SERDECZNY, SPOKOJNY, SZCZĘŚLIWY

  • Przeciwieństwa.Do podanych wyrazów proszę dopasować wyraz o przeciwnym znaczeniu. Na początek proszę przeczytać dziecku przykłady.

Przykłady: Długi i krótki, prosty i krzywy.
Wesoły i …
Duży i …
Czysty i …
Jasny i …
Twardy i …
Pusty i …
Nowy i …

  • Nazywanie cech zabawek.Proszę przygotować kilka zabawek. Następnie proszę zadać dziecku pytania: np. Jaki jest ten miś? Jaka jest ta lalka? Zadaniem dziecka będzie nazywanie cech zabawek w formie przymiotników.
  • Opowiadanie o swoich cechach. W tym zadaniu proszę skierować do dziecka polecenie: Teraz opowiedz, jaki/jaka ty jesteś.

Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 21.04.2020 r.

Temat dnia: Ćwiczenia z głoską [l].

Główne cele:

  • Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski [l]
  • Rozwijanie percepcji słuchowej

Zabawy:

  • Powtarzanie wyrazów

Proszę powtórzyć poprawnie poniższe wyrazy. Przy prawidłowej wymowie głoski [l] język dotyka wałka dziąsłowego. Po każdym poprawnie powtórzonym wyrazie dziecko może stawiać pieczątki lub rysować buźki na kartce.

lato, lampa, lody, lotnisko, lew, leki, lupa, lustro
balon, kolacja, wulkan, palec, butelka, patelnia
ul, motyl, pudel, parasol, pędzel, medal, fotel

  • Gra domino

Grę można przygotować samodzielnie lub pobrać i wydrukować z załącznika. Zadanie ma na celu utrwalenie wyrazów z głoską [l]. Wyrazy z gry to: klocki, widelec, ślimak, kalosze, szklanka. Do samodzielnego wykonania gry wystarczą kredki, karta i nożyczki.

  • Rysowanie według instrukcji

Do wykonania zadania będzie potrzebna karta i coś do malowania – farby, kredki lub flamastry. Ćwiczenie polega na powtórzeniu zdań i wykonaniu rysunku zgodnie z powtórzonymi zdaniami.

To jest Leon.
Leon ma zieloną bluzę.
Spodnie Leona mają fioletowy kolor.
Leon trzyma latawiec.
Obok Leona jest pudel.
Nad pudlem leci kolorowy motyl.

  • Ćwiczenie słuchowe z głoską l

Proszę przeczytać dziecku poniższe wyrazy. Zadaniem dziecka będzie powiedzieć, jaką głoskę słyszy na początku każdego wyrazu.

jama, lama, lalka, jajka, leszcze, jeszcze

Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 22.04.2020 r.

Temat dnia: Ćwiczenia z głoską [k].

Główne cele:

  • Utrwalanie głoski [k]
  • Ćwiczenie słuchu fonemowego
  • Poszerzanie zasobu słów

Zabawy:

  • Powtarzanie wyrazów

Proszę powtórzyć poniższe wyrazy z dzieckiem. Po poprawnym powtórzeniu dziecko może
zdobywać punkty w postaci np. pieczątek, koralików nawlekanych na sznurek, klocków dokładanych do wieży.

kawa, kamień, kolacja, koń, kefir, kula, kłos, klasa, klucz
oko, mleko, piłka, foka, okno, bluzka, foremka, makaron
żuk, mak, worek, placek, indyk, zamek, piasek, łuk, hak

  • Gra planszowa

Proszę przygotować karton, tekturę lub kartkę do przygotowania planszy do gry planszowej. Flamastrem można narysować pole start i metę oraz oznaczyć tor gry – pola, po których będzie można skakać. Potrzebne również będą pionki i kostka.
Jeśli plansza do gry będzie wykonana z dużego kartonu, zamiast pionków – rodzic i dziecko mogą skakać po polach. Gra ma na celu utrwalenie głoski [k], zatem na każdym polu proszę powtórzyć wyrazy zawierające podwójnie głoskę [k].

Wyrazy: kurtka, kamizelka, konik, kucyk, kucharka, koleżanka, kulka, kuferek, koszyk, kokos, kakao, klatka, klocek, klapek

  • Różnicowanie głosek k – t

Proszę narysować na kartce chłopca i dziewczynkę. Chłopiec będzie miał na imię Kamil,
a dziewczynka Tosia. Następnie proszę, aby rodzic czytał poniższe wyrazy, a
dziecko będzie miało za zadanie dopasować usłyszane wyrazy i dorysować obok
Tosi albo obok Kamila. Do Tosi będą pasowały wyrazy, które mają na początku
głoskę [t], a do Kamila wyrazy z głoską [k] na początku.

Wyrazy:
kapcie, torba, tablica, klej, kubek, trąbka, tulipan, temperówka, koc, książka,telefon

  • Utrwalanie zmiękczonej głoski [k]

Proszę dokończyć według przykładu. Przykład: Jedna półka i dwie półki.

Jedna ramka i dwie…
Jedna czapka i dwie…
Jedna bułka i dwie…
Jedna doniczka i dwie…
Jedna szklanka i dwie…
Jedna deska i dwie…

Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 23.04.2020 r.

Temat dnia: Ćwiczenia z głoską [w].

Główne cele:

  • Utrwalanie głoski [w]
  • Poszerzanie zasobu słownictwa
  • Ćwiczenie analizy głoskowej
  • Ćwiczenie syntezy sylabowej

Zabawy:

  • Powtarzanie wyrazów. Proszę powtórzyć starannie poniższe wyrazy. Prawidłowa wymowa głoski [w] polega na zbliżeniu górnych zębów do dolnej wargi.

wazon, walizka, woda, worek, wełna, wulkan, wózek, wąż, włosy, wrona, wilk
mewa, owoce, sowa, ołówek, lawa, głowa, zabawa, bałwan, krowa, połowa, trawa

  • Gra Memory. Do przygotowania gry wystarczą kredki i blok techniczny lub tektura. Kartkę należy pociąć na kwadraty, czyli na karty. Na każdej karcie należy narysować obrazek. Ważne, aby na dwóch kartach były takie same obrazki, które będą tworzyły parę. Na kartach narysować: wiśnie, wałek, wazon, wieżę, wannę i węża.

  • Poszukiwanie przedmiotów z głoską [w] w nazwie. To ćwiczenie polega na słuchaniu przez dziecko wyrazów czytanych przez rodzica i klaśnięciu (lub inny ustalony znak), gdy usłyszy wyraz z głoską [w]. Wyrazy: wagon, balon, wazon, wałek, balet, wąż, bąk.

  • Tworzenie wyrazów z sylabami.
  • Zadaniem dziecka będzie utworzenie wyrazów z sylabami: [wa, wo, we, wu, wy].
  • Można skierować do dziecka pytanie: jaki wyraz zaczyna się na sylabę [wa]. Można podać dziecku przykłady: wata, wanna, walizka, wałek.

Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 28.04.2020
r.

Temat dnia: Tworzenie wyrażeń przyimkowych

Główne cele:

  • Zapoznanie dziecka z przyimkami na, pod, obok,
    przed, za, w, między
  • Tworzenie wyrażeń przyimkowych
  • Tworzenie poprawnych wypowiedzi
  • Ćwiczenie rozumienia

Zabawy:

  • Układanie zabawek. Do tego zadania należy przygotować ulubione zabawki dziecka. Ćwiczenie ma na celu zapoznanie dziecka z przyimkami: na, pod, obok, przed, za, w, między. Umożliwią one dziecku tworzenie poprawnych wypowiedzi. Na początku proszę układać zabawki z różnych stron i jednocześnie proszę mówić, gdzie one są, np. klocki są obok piłki, za piłką jest lalka, przed lalką jest robot. Następnie dziecko może ułożyć w dowolny sposób zabawki, a rodzic może opowiadać, gdzie one są.

  • Opowiadanie, gdzie znajdują się zabawki. W tym zadaniu rodzic układa zabawki w różnych miejscach i zadaje dziecku pytania, gdzie znajduje się dana zabawka, np. gdzie jest piłka? Dziecko w odpowiedzi na pytania powinno tworzyć wyrażenia z różnymi przyimkami, np. piłka jest na szafie, auto jest obok łóżka.

  • Rysowanie według instrukcji. Zadaniem rodzica będzie przeczytanie poniższych zdań, a dziecko powinno wykonać rysunek według instrukcji. To zadanie ma zadanie utrwalenie wyrażeń przyimkowych w zdaniach.

Na środku kartki narysuj dom.
Przed domem narysuj auto.
Obok auta narysuj psa.
Obok domu narysuj drzewo.
Nad domem narysuj chmury.
Między domem a autem narysuj kwiaty.

 

Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 29.04.2020 r.

Temat dnia: Ćwiczenie odmiany wyrazów

Główne cele:

  • Rozwijanie umiejętności odmiany wyrazów
  • Rozwijanie zasobu słownictwa
  • Ćwiczenie prawidłowej wymowy głosek [ś, sz s]

Zabawy:

  • Zabawa z pluszakami

W tym zadaniu połączona jest odmiana wyrazów z utrwalaniem głoski [ś]. Na początku rodzic układa przed dzieckiem pluszaki lub inne zabawki. Następnie proszę nazwać zabawki, ich imiona powinny być zakończone głoską [ś], np. Jaś, Tomuś, Maciuś, Wojtuś, Krzyś, Staś. Następnie dziecko zamyka oczy, w tym czasie rodzic chowa jedną zabawkę. Później rodzic zadaje pytanie: Której zabawki nie ma?

Schemat zadania:

Rodzic: Tu jest Jaś, Staś i Krzyś. Powtórzmy ich imiona.
Rodzic i Dziecko: Jaś, Staś, Krzyś.
Dziecko zamyka oczy.
Rodzic: Której zabawki nie ma?
Dziecko: Nie ma Krzysia.
Rodzic: Której zabawki nie ma?
Dziecko: Nie ma Jasia.

  • Zadanie łączy odmianę wyrazów z utrwalaniem głoski [sz]. Proszę dokończyć według
    schematu:

Jedna szara myszka i dwie szare myszki.
Jedna szumiąca muszelka i dwie…
Jedna szklana szkatułka i dwie…
Jedna szafirowa koszula i dwie…
Jedna szeroka szafa i dwie…

  • Proszę dokończyć zdanie jednym wyrazem z głoską [s] na początku.

Zakupy można zrobić w… (sklepie).
Obrus leży na… (stole).
Na wyższe piętro wchodzi się po… (schodach).
Myszy najbardziej lubią jeść… (ser).
Cytryna jest kwaśna, a czekolada jest… (słodka).

Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 30.04.2020 r.

Temat dnia: Ćwiczenie pionizacji języka

Główne cele:

  • Wzmacnianie mięśni języka
  • Ćwiczenie motoryki artykulacyjnej

Zabawy:

  • Ćwiczenia na język z użyciem produktów spożywczych:
    Smarowanie dziecku wałka dziąsłowego (za górnymi zębami) dżemem lub kremem. Dziecko ma za zadanie unieść język do wałka dziąsłowego i zlizać dżem.Smarowanie
    dziecku czubka języka dżemem lub kremem. Następnie dziecko powinno rozsmarować
    dżem po podniebieniu (język powinien wykonywać ruchy do przodu i do tyłu po
    podniebieniu).
    Układanie na czubku języka ryżu lub wiórek i unoszenie czubka języka do wałka dziąsłowego tak, aby podtrzymać chociaż przez chwilę ryż przy wałki dziąsłowym.
  • Bajka „Nowe przygody Pana Jęzorka”

Proszę przeczytać dziecku poniższą bajkę. W trakcie czytania proszę robić przerwy na wykonywanie ćwiczeń.

Porządki w buzi

Pewnego dnia Pan Jęzorek postanowił zrobić porządek w buzi. Na początku postanowił wyczyścić podniebienie, przesuwał się do przodu i do tyłu po podniebieniu, a następnie na boki po podniebieniu. Ważnym miejscem w buzi jest wałek dziąsłowy, dlatego Pan Jęzorek
ułożył się na wałku dziąsłowym i wyczyścił go, przesuwając się na boki po nim.
Kiedy podniebienie z wałkiem dziąsłowym było czyściutkie, Pan Jęzorek
zdecydował, że będzie mył zęby. Zaczął od górnych zębów, przesuwał się od
pierwszego zęba po jednej stronie aż do ostatniego górnego zęba po drugiej
stronie. Później przyszła kolej na dolne zęby i Pan Jęzorek przesuwał się od
pierwszego dolnego zęba po jednej stronie do ostatniego zęba po drugiej
stronie. Pan Jęzorek pamiętał również o wyczyszczeniu policzków. Mył pierwszy
policzek od góry do dołu kilka razy i tak samo mył drugi policzek. Gdy wszystko
było czyste, Pan Jęzorek postanowił odpocząć.

  • Gra planszowa

Proszę narysować na kartce lub kartonie planszę z polem start, meta i 20 pól, do których będą przyporządkowane ćwiczenia. Można też wykorzystać planszę służącą do ćwiczeń w poprzednie dni. Poza planszą potrzebne są pionki kostka.

Poniżej zamieszczam ćwiczenia odpowiadające każdemu polu na planszy.

1 – Parskanie
2 – Wypychanie policzków językiem
3 – Wklejanie języka w podniebienie
4 – Zasysanie warg
5 – Unoszenie języka do górnych zębów
6 – Rozciąganie warg jak do uśmiechu
7 – Unoszenie języka do podniebienia
8 – Zakrywanie jednej wargi drugą
9 – Przesuwanie języka do przodu i do tyłu po podniebieniu
10 – Nabieranie powietrza w policzki
11 – Unoszenie złączonych warg do nosa
12 – Przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego
13 – Naprzemienne otwieranie szeroko ust i zamykanie ich
14 – Przesuwanie języka po górnych zębach
15 – Naprzemienne unoszenie jednego kącika ust
16 – Kląskanie
17 – Kierowanie języka za górne i za dolne zęby
18 – Zaokrąglanie warg
19 – Przesuwanie języka za dolnymi zębami 20 – Unoszenie języka do nosa

Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 05.05.2020 r.

Temat dnia: Ćwiczenia z głoską [t]

Główne cele:

  • Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski [t]
  • Rozwijanie percepcji słuchowej

Zabawy:

  • Powtarzanie wyrazów.
  • Prawidłowa wymowa głoski [t] polega na uniesieniu czubka języka za górne zęby.

tama, tor, teczka, tunel, tygrys, twarz, trawa
łata, patelnia, motyl, fotel, butelka, młotek
kot, but, bilet, samolot, bukiet, kogut, robot

  • Ćwiczenie słuchowe

Proszę
narysować na kartce duży kufer i dużą torbę. W tym zadaniu rodzic będzie czytał
wyrazy, a dziecko będzie rysowało w kufrze lub w torbie odpowiednie przedmioty.
Jeśli dziecko usłyszy wyraz z głoską [t] na początku, powinno narysować
przedmiot w torbie, jeśli wyraz rozpoczynający się na głoskę [k] powinno
narysować w kufrze.

Wyrazy: klej, talerz, temperówka, kalosze, trąbka, klocek, telefon, kulka

  • Zadanie słowotwórcze.
  • Proszę dokończyć zdania właściwymi wyrazami.

Przykład: Ktoś, to tropi, to tropiciel.
Ktoś, kto tańczy, to… (tancerz)
Ktoś, kto tynkuje, to…(tynkarz)
Ktoś, kto tłumaczy, to…(tłumacz)

  • Zagadki. Proszę o przeczytanie dziecku poniższych zagadek. Proszę pilnować prawidłowej wymowy głoski [t] w rozwiązaniach. Zagadki pochodzą ze strony rodzice.net

Może być z plastiku, szkła lub porcelany.
Tutaj nakładamy, wszystko co zjadamy. (talerz)

Chociaż nie jest samolotem, zawsze mamy go z pilotem.
Gdy guziki naciskamy, przełączają się programy. (telewizor)

Deszcz ze słońcem razem utkali,
wiszący na niebie kolorowy szalik. (tęcza)

Syty i zadowolony, głośno pomrukuje.
Lubi mleko, łapie myszy zły, pazurki pokazuje. (kot)

Ma cztery nogi, choć to nie zwierzę.
Stawiamy na nim kubki i talerze. (stół)

Jest w każdym domu, duże lub małe,
do przeglądania się doskonałe! (lustro)

Budzi się przed świtem, w przytulnym kurniki.
Potem budzi innych, swoim kukuryku! (kogut)

 

Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 06.05.2020 r.

Temat dnia:
Ćwiczenia z głoską [r]

Główne cele:

  • Utrwalanie głoski [r]
  • Rozwijanie zasobu słownictwa
  • Ćwiczenie syntezy sylabowej

Zabawy:

  • Powtarzanie wyrazów

Proszę
o powtórzenie poniższych wyrazów. Proszę pilnować, aby wymowie głoski [r]
towarzyszyła wibracja na czubku języka.

rak, rama, rok, rondo, rekin, ręka, róg, róża, rysunek, ryba
farba, para, worek, torba, warcaby, korona, kura, pomarańcza
por, mur, kangur, komar, zegar, komputer, muchomor

  • Tworzenie wyrazów z sylab

Proszę utworzyć wyrazy z podanymi sylabami, wyrazy powinny rozpoczynać się od podanych sylab: dra,
tra, pra, bra, dro, tro, pro, bro

Proszę
zadać dziecku pytanie: jaki wyraz ma na początku sylabę dra lub jaki wyraz
rozpoczyna się na sylabę dra? Jeśli
za trudne będzie tworzenie wyrazów ze wszystkimi sylabami, dziecko może wykonać
polecenie dla wybranych sylab.

  • Dokończ zdanie.
  • Proszę przeczytać dziecku poniższe zdania. Zadaniem dziecka będzie dokończenie zdania jednym wyrazem z głoską [r].

Król siedzi na…
W akwarium pływają kolorowe…
Na stole leży biały…
Na urodziny mama upiekła pyszny…
Gdy jest zimno trzeba założyć ciepłą…
Myszy lubią jeść…

  • Zagadki

Ma ja na nosie Hilary pan, wnet poprawiają wzroku stan.
Wisi w łazience, wycierasz nim ręce.
Choć się zielonej trawy naje, to jednak białe mleko daje.
Słodki, w papierek jest zawinięty, czekoladowy lub z dodatkiem mięty.
Gdy go odkręcę, umyję ręce.
Co to takiego, co dostrzec możesz, na małej biedronce i na muchomorze?

Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 7.05.2020 r.

Temat dnia:
Ćwiczenia z głoską [d]

Główne cele:

  • Utrwalanie głoski [d]
  • Rozwijanie umiejętności słowotwórczych

Zabawy:

  • Powtarzanie wyrazów. Prawidłowa wymowa głoski (d)
  • polega na uniesieniu języka za górne zęby.

dach, dama, doktor, domino, deska, deszcz, duszek, dynia, dłoń, drabina
kreda, medal, buda, pudel, schody, mydło, pogoda, podłoga, wydra, szuflada

  • Utrwalanie wyrazów w liczbie pojedynczej i mnogiej.
  • Proszę dokończyć wyrażenia według wzoru. Rodzic czyta wyrażenia, a dziecko kończy je, wypowiadając pasujące słowo.

Jeden dom i dwa domy.
Jedna dynia i dwie…(dynie)
Jeden daszek i dwa…(daszki)
Jeden długopis i dwa…(długopisy)
Jedno drzewo i dwa…(drzewa)
Jeden diament i dwa…(diamenty)
Jedna doniczka i dwie…(doniczki)
Jeden delfin i dwa…(delfiny)
Jeden dywan i dwa…(dywany)

  • Tworzenie zdrobnień.
  • Proszę utworzyć zdrobnienia według wzoru.

Małe pudełko to pudełeczko.
Mały chodnik to…(chodniczek)
Mały widelec to…(widelczyk)
Mały indyk to… (indyczek)
Małe wiadro to…(wiaderko)
Mała lodówka to…(lodóweczka)
Mały pomidor to… (pomidorek)

Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 12.05.2020 r.

Temat dnia:Ćwiczenia słuchowe

Główne cele:

  • Rozwijanie uwagi słuchowej
  • Ćwiczenie percepcji słuchowej

Zabawy:

  • Lokalizowanie dźwięku

W tym zadaniu dziecko powinno mieć zamknięte oczy, a rodzic powinien prezentować
dźwięk – za pomocą instrumentu/klaszcząc lub w inny dowolny sposób. Dźwięk może
dochodzić z przodu, z tyłu i z boku. Po zaprezentowaniu dźwięku, proszę zrobić
pauzę i wtedy dziecko będzie wskazywało (np. za pomocą ręki), z której strony
słyszało dźwięk.

  • Szukanie źródła dźwięku

W tym ćwiczeniu dziecko powinno powiedzieć lub pokazać, co wydaje określony
dźwięk. Można do tego zadania przygotować starą gazetę, którą rodzic będzie
gniótł, trąbkę, bębenek, drewniane łyżki, dzwonek lub inne dowolne przedmioty
wydające dźwięki. Rodzic za plecami dziecka prezentuje dźwięk, następnie
dziecko się odwraca i wskazuje źródło dźwięku.

  • Szukanie takich samych dźwięków

Do zadania można wykorzystać opakowania po jogurtach pitnych, plastikowe opakowania
po zabawkach z Kinder niespodzianki lub inne zamykane i nieprzezroczyste
pojemniki. Proszę wsypać do pojemniczków np. ryż, groch, makaron lub inne
produkty według uznania. Ważne, aby w dwóch pojemniczkach były te same
produkty. Zadanie będzie polegało na potrząsaniu pojemnikami, słuchaniu
dźwięków i szukaniu dwóch takich samych.

  • Naśladowanie dźwięku

W tym zadaniu wykorzystać pojemniczki z poprzedniego zadania, Rodzic i dziecko
powinni trzymać po jednym pojemniku z taką samą zawartością. Rodzic będzie
prezentował dźwięk, a dziecko będzie starało się odwzorować, np. cichy dźwięk
(lekkie potrząśnięcie pojemniczkiem), głośny, podwójny (dwukrotne
potrząśnięcie), potrójny.

  • Wyklaskiwanie rytmu

Rodzic wyklaskuje rytm, a dziecko powinno naśladować. Proszę zaprezentować poniższe
rytmy lub zaproponować swoje. Kreski oznaczają klaśnięcie.

/ /
// //
/// ///
/ //
//
// / //

 

Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 13.05.2020 r.

Temat dnia: Pozycja spoczynkowa języka

Główne cele:

  • Ćwiczenie mięśni języka
  • Ćwiczenie prawidłowego ułożenia języka w jamie ustnej

Zabawy:

  • Ćwiczenia wstępne usprawniające język.
  • Poniższe ćwiczenia proszę wykonywać przy szeroko otwartych ustach.
  • Przesuwanie
    języka za górnymi języka 
    • Dotykanie górnych zębów czubkiem języka
    • Dotykanie czubkiem języka naprzemiennie górnych i dolnych zębów
    • Kląskanie
    • Zasysanie czubka języka do podniebienia
    • Przesuwanie języka do przodu i do tyłu po podniebieniu
    • Dotykanie czubkiem języka wałka dziąsłowego
    • Utrzymywanie czubka języka na wałku dziąsłowym przez kilka sekund
    • Naprzemienne dotykanie czubkiem języka górnych zębów i wałka dziąsłowego
    • Szybkie unoszenie języka do podniebienia  

  • Ćwiczenia prawidłowej pozycji języka.
  • Prawidłowa pozycja spoczynkowa języka polega na uniesieniu go do podniebienia – jego przednia i środkowa część są uniesione, czubek języka powinien znajdować się za górnymi zębami, a boki języka powinny stykać się z zębami górnymi od wewnątrz.
    Proszę za pomocą patyczka higienicznego lub szpatułki pokazać dziecku, gdzie dokładnie
    powinien być ułożony język. 
    • Na początku proszę ćwiczyć przed lustrem unoszenie czubka języka do podniebienia i
      utrzymywanie go w tej pozycji.
    •  Następnie proszę wykonać to samo ćwiczenie, zwracając uwagę na to, aby język był szeroki.
    • Na kolejnym etapie dziecko powinno utrzymywać uniesiony szeroki język. Jeśli
      sprawia to dziecku trudność, można podtrzymywać język dziecka patyczkiem
      higienicznym bądź szpatułką od dołu.

  • Ćwiczenia utrwalające prawidłową pozycję języka.
  • Ćwiczenia utrwalające prawidłową pozycję języka polegają na utrzymywaniu prawidłowego ułożenia języka przez coraz dłuższy. Warto połączyć to z ćwiczeniem chociażby motoryki małej.
  • Utrzymywanie prawidłowej pozycji spoczynkowej języka i nawlekanie koralików na sznurek
    • Utrzymywanie
      prawidłowej pozycji spoczynkowej języka i budowanie wieży z klocków
    • Utrzymywanie
      prawidłowej pozycji spoczynkowej języka i rysowanie/ malowanie/ wycinanie.

 

Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 19.05.2020 r.

Temat dnia: Ćwiczenia z głoską [f]

Główne cele:

  • Utrwalanie prawidłowej wymowy głoski [f]
  • Poszerzanie zasobu słownictwa

Zabawy:

  • Powtarzanie wyrazów.
  • Proszę o powtórzenie poniższych wyrazów. Prawidłowa wymowa głoski [f] polega na zbliżeniu górnych zębów do dolnej wargi.

fasola, fala, foka, fotel, ferie, fusy, flaga, fryzjer
szafa, kufer, pufa, mikrofon, kalafior, żyrafa, delfin
szef, elf, szeryf, golf, kilof, autograf, smerf

Dodatkowo
w celu uatrakcyjnienia dziecku tego ćwiczenia można przygotować farby i kartkę.
Po poprawnym wypowiedzeniu każdego słowa dziecko może moczyć palec w
farbie/zamalować go farbą i przykładać do kartki. Każde odbicie palca może
oznaczać punkt zdobyty po wypowiedzeniu wyrazu.

  • Gra domino
  • Proszę przygotować kartkę, kredki i nożyczki. Do gry domino potrzebne są kartoniki, na każdym kartoniku powinny być 2 obrazki obok siebie. Gra będzie polegała na układaniu obok siebie takich samych obrazków. Wcześniej należy przygotować kartoniki z obrazkami. Kartkę proszę rozciąć na 12 równych prostokątów. Proponuję narysować następujące obrazki na kartonikach (liczby oznaczają numery kartoników):

1 – flaga, flet
2 – flet, fotel
3 – fotel, foka
4 – foka, farby
5 – farby, delfin
6 – delfin, szafa
7 – szafa, mikrofon
8 – mikrofon, żyrafa
9 – żyrafa, pufa
10 – pufa, telefon
11 – telefon, elf
12 – elf, flaga

Oczywiście można przygotować więcej kartoników z innymi obrazkami, które mają w nazwie głoskę [f], jak również można przygotować kartoniki z takimi samymi obrazkami. Po
przygotowaniu kartoników do gry, proszę je pomieszkać, rozdać między
uczestników gry, jeden kartonik ułożony między uczestnikami będzie początkiem
układanki.

  • Tworzenie zdrobnień.
  • Proszę, żeby rodzic czytał początek zdania, a zadaniem dziecka będzie dokończyć je właściwym wyrazem starannie wypowiedzianym.

Mały fotel to… (fotelik).
Mały flet to… (flecik).
Mały flakon to… (flakonik).
Mała foka to… (foczka).
Mała farba to… (farbka).
Mała filiżanka to… (filiżaneczka).
Mała furtka to… (furteczka).

 

Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 20.05.2020 r.

Temat dnia:
Ćwiczenia z głoskami [p, b]

Główne cele:

  • Ćwiczenie prawidłowej wymowy głosek [p, b]
  • Różnicowanie słuchowe głosek [p, b]
  • Rozwijanie zasobu słownictwa

Zabawy:

  • Powtarzanie słów. Do prawidłowej wymowy głosek [p, b] należy złączyć wargi. Proszę utrwalić poniższe wyrazy.
  • paw, paczka, poduszka, poczta, pędzel, puszka, pudełko, płatki, plecak
  • mapa, lupa, koparka, wyspa, małpa, tulipan, czapka, kapusta, lampa
  • szop, sęp, słup, teleskop, sklep, występ
  • bajka, balon, bocian, beczka, butelka, byk, bąk, brat, brama, błoto
  • cebula, zabawa, arbuz, żaba, kubek, wielbłąd, tablica, zebra, ubrania.
    Ćwiczenie słuchowe.

  • Proszę przeczytać dziecku poniższe wyrazy. Zadaniem dziecka będzie powiedzieć, czy usłyszało 2 takie same wyrazy czy inne.

piórko, biurko
półka, półka
bułka, półka
pączki, pączki
bączek, pączek
piórko, piórko

  • Rysowanie i powtarzanie zdań. Do zadania proszę przygotować kartkę i kredki. Proszę utrwalić poniższe zdania i wykonać rysunek.

Basia ma proste brązowe włosy.
Ma białą bluzkę i niebieskie spodnie.
Basia trzyma czerwonego balona.
Obok Basi stoi Patryk.
Patryk jest bratem Basi.
Patryk ma krótkie brązowe włosy.
Jego ubrania mają pomarańczowy kolor.
Patryk trzyma małą piłkę.
Obok dzieci stoi pudełko z zabawkami.
W pudełku są puzzle, pociąg i robot.

 

Propozycje zabaw logopedycznych do
wykorzystania w dniu 21.05.2020 r.

Temat
dnia
:
Ćwiczenia z głoską [g]

Główne
cele
:

  • Utrwalanie
    prawidłowej wymowy głoski [g]
  • Ćwiczenie
    słuchu fonemowego

Zabawy:

  • Powtarzanie wyrazów.
  • Proszę utrwalić poniższe wyrazy.

gałęzie, garnek, gołąb, gęś, góra, guzik, gitara, głowa, glina, gruszka,
pogoda, ognisko, zegar, tygrys, ognisko, papuga, nagroda, ogon, kogut

  • Gra
    memory

Proszę
12 kwadratowych kartoników (można je wyciąć z bloku technicznego/ kartonu/
tektury). Kartoniki będą służyły do gry memory. Proszę na nich narysować
garnek, górę, głowę, gąbkę, guzik i gwiazdę. Na dwóch kartonikach powinny być
takie same obrazki. Gra polega na odkrywaniu dwóch kart i szukaniu takich
samych obrazków.

  • Różnicowanie głosek [k-g].
  • Proszę przeczytać dziecku poniższe wyrazy. Zadaniem dziecka będzie ocenić, czy wyrazy zostały wypowiedziane poprawnie.

gęś, kęś, gałęzie, kruszka, gruszka,
guzik, kuzik

  • Zagadki.
  • Zagadki ze strony rodzice.net

Budzi się przed świtem,
w przytulnym kurniku.
Potem budzi innych,
swoim kukuryku! (kogut)

Brązowe czapeczki
rosną w leśnym runie.
Spytaj mamę czy są dobre,
Nim je do koszyka wsuniesz. (grzyby)

Ma dużo zębów
choć nic nie jada.
Trzymany w ręku
włosy nam układa. (grzebień)

Ma cyferki lub wskazówki,
aż trudno uwierzyć,
że mechanizm ten malutki,
potrafi czas mierzyć. (zegar)

Propozycje zabaw logopedycznych do
wykorzystania w dniu 26.05.2020 r.

Temat
dnia
:
Ćwiczenia z głoską [ł]

Główne
cele
:

  • Utrwalanie
    prawidłowej wymowy głoski [ł]
  • Ćwiczenie
    odmiany wyrazów

Zabawy:

  • Powtarzanie wyrazów.
  • Proszę powtórzyć poniższe wyrazy. Proszę pilnować, aby wargi były zbliżone i zaokrąglone – podobnie jak do głoski [u].

łata, łapa, łodyga, łopata, łóżko, łódka, łyżwy, łydki, łąka
koło, mało, piłka, głowa, młotek, dołek, płatki
stół, dół, popiół, upał

  • Nazywanie czynności.
  • Proszę przygotować zabawkę (np. przytulanka, lalka), za pomocą której będzie można  pokazywać czynności. Proszę pokazywać dziecku czynność wykonywaną przez zabawkę: leżenie, siedzenie, bieganie, jedzenie, skakanie, pływanie. Po pokazaniu każdej czynności proszę zadać dziecku pytanie: co robił/a miś/lalka? Oczekiwane odpowiedzi to: leżał/a, siedział/a, biegał/a, jadł/a, skakał/a, pływała/a. Proszę zwrócić uwagę na wymowę głoskę [ł].

  • Zagadki.
  • Proszę przeczytać dziecku poniższe zdania. Zadaniem dziecka będzie staranne wypowiadanie zakończenia zdania.

Mebel, na którym się śpi… (łóżko)
Kolor śniegu i mleka to… (biały)
Okrągła zabawka to… (piłka)
Narzędzie, które służy do przybijanie gwoździ to… (młotek)
Mebel, przy którym je się posiłki to… (stół)
Zwierzę, które ma trąbę to… (słoń)

 

Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 27.05.2020 r.

Temat dnia: Ćwiczenie słuchu fonemowego

Główne cele:

  • Rozwijanie percepcji słuchowej
  • Różnicowanie głosek

Zabawy:

  • Różnicowanie głosek [t-d].
  • Proszę przeczytać dziecku poniższe wyrazy. Zadanie dziecka polega na uważnym słuchaniu i reagowaniu, gdy usłyszy wyraz z głoską [d]. Przed rozpoczęciem zadania proszę ustalić, co dziecko powinno zrobić po usłyszeniu wyrazu z [d]. Może to być klaśnięcie, podskok czy uderzenie kredką w pudełko.

tama, dama
tam, dam
domek, tomek
tonie, dłonie

  • Różnicowanie głosek [ż-z].
  • Do zadania proszę przygotować kartkę i kredki. Na początek proszę narysować linię dzielącą kartkę na 2 części. Na pierwszej części proszę narysować zamek, a na drugiej części rzekę. Zadanie polega na czytaniu poniższych wyrazów przez rodziców oraz na rysowaniu obrazków obok zamku lub obok rzeki przez dziecku. Wyrazy z głoską [z] będą pasował do zamku, a wyrazy z głoską [ż/rz] do rzeki.

żółw, zegar, złoto, żmija, żaglówka, zebra, żyrafa

  • Różnicowanie głosek [ć-c].
  • Proszę przeczytać dziecku poniższe wyrazy. Po każdym wyrazie należy zrobić przerwę, aby dziecko mogło ocenić poprawność wyrazu. Wcześniej należy ustalić z dzieckiem, jakich znaków ma używać, np. kciuk w górę i w dół lub zielona i czerwona kartka albo inne znaki.

ćma, cma
pocąg, pociąg
kapcie, kapce
bocan, bocian
ciasto, casto

Powiększ litery
Zmień kontrast

Fatal error: Call to undefined function http_response_code() in /public_html/wp-content/plugins/wp-cerber/cerber-load.php on line 5445