Propozycje zabaw terapeutycznych w domu

Szanowni Rodzice
W ramach realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, będziemy tutaj umieszczać dla Państwa propozycje zabaw logopedycznych i terapeutycznych, które dzieci mogą wykonać pod okiem rodzica w domu. Życzymy dobrej zabawy.
Propozycje zabaw przygotowują nasze nauczycielki: Pani Katarzyna Bronikowska – nauczyciel wspomagający oraz Pani Ilona Rosłoniec – nauczyciel logopeda.
  Katarzyna Bronikowska:

Zabawy wspomagające integrację sensoryczną dziecka – wspólne zabawy rodzica z dzieckiem

Zabawa „Naleśnik”. Ciasno zawijamy dziecko w kołdrę (głowa musi pozostać na wierzchu). Dziecko ma za zadanie samo się rozwinąć. Można do zabawy wykorzystać koc, kawałek folii ochronnej.

Zabawa „Bitwa na pluszaki”. Układamy z poduszek dwa mury obronne. Kładziemy się za nimi na brzuchu i rzucamy w siebie miękkimi piłeczkami,kulkami zgniecionego papieru lub zgniecionej gazety. Cały czas leżymy na brzuchu.

Zabawa „Zapasy”. Dorosły leży na plecach a dziecko próbuje przeturlać go na brzuch. Dorosły i dziecko zamieniają się rolami.

Zabawa w „Prezent”. Dziecko zwijamy w kłębek a potem „rozpakowujemy” – prostujemy kończyny i ustawiamy do pozycji wyprostowanej. Zabawę powtarzamy, zamieniamy się rolami.

Zabawa „Przejście po wąskiej ścieżce”. Rozkładamy w zygzak sznurek lub skakankę i spacerujemy stopa za stopą. Można próbować również z zamkniętymi oczami i do tyłu.

Zabawa „Przenieś i nie zrzuć” – wykorzystujemy sznurek lub linę, skakankę, maszerujemy po nim tak żeby nie stracić równowagi i przenosimy na łyżce np. piłeczkę. W zabawie chodzi o utrzymanie równowagi i o to żeby piłeczka nie spadła z łyżki.

Zabawa „Ścieżki sensoryczne”. Wyszukanie i wykorzystanie w domu różnych faktur sensorycznych np. skrawków materiałów, swetrów wełnianych, futrzanych elementów garderoby, włóczek. Układanie z nich ścieżki i wędrowanie po nich bosą stopą.

Zabawa „Rzuć do celu”. Wyznaczamy cel, możemy obrysować miejsce, do którego chcemy rzucać lub ustawić np. wiaderko, miskę i rzucamy piłeczkami, kulkami z papieru. Rzucamy również z zamkniętymi oczami.

Zabawa  „Kto silniejszy”. Przeciąganie liny lub skakanki.

Zabawa „Tor przeszkód”. Wykorzystujemy domowe przedmioty, ustawiamy je tak aby tworzyły tor.

Zabawa „skrzynia skarbów”. Gromadzimy do pudełka lub woreczka różne przedmioty. Dziecko z zamkniętymi oczami dotyka przedmiot i rozpoznaje go.

Zabawa „Kolorowe palce i stopy”. Wykorzystujemy duży arkusz papieru i pozawalamy dziecku zanurzyć palce w różnych kolorach farby, dziecko maluje palcami. Malujemy pędzelkiem stopy dziecka i pozwalamy mu na odbijanie ich na dużych arkuszach papieru.

Zabawa „Zaczarowane przedmioty”. Wykorzystujemy przedmioty o różnorodnej fakturze, zamaczamy je w farbie i odbijamy ślady.

Zabawa „Części ciała”. Dziecko zamyka oczy a rodzic dotyka jego różnych części ciała. Dziecko zgaduje jak część ciała została dotknięta.

Zabawa „Robimy pianę- wielkie pranie”. Wykorzystanie wody i płynu do kąpieli, robienie piany w misce, moczenie tkanin, ubrań, zabawa w mycie, szorowanie zabawek. Można użyć do zabawy różnego rodzaju szczotek.

Zabawa „Zajączki świetlne. Weźcie latarki i pobawcie się w berka światełek. Obrysowywanie światełkiem latarki różnych przedmiotów w pomieszczeniu.

Zabawa z wykorzystaniem drążka gimnastycznego lub drabinek na placu zabawa. Dziecko zwisa na drążku i liczymy czas, jaki da się wytrzymać wisząc. Rodzic dyskretnie asekuruje dziecko i łapie je przed ewentualnym upadkiem.

 

Ilona Rosłoniec:

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające język

  • Unoszenie języka do wałka dziąsłowego (za górne zęby);
  • Przesuwanie języka na boki po wałku dziąsłowym;
  • Przesuwanie języka do przodu i do tyłu po podniebieniu;
  • Przesuwanie języka po krawędzi górnych zębów;
  • Kierowanie języka do ostatnich zębów górnych;
  • Kierowanie czubka języka naprzemiennie za górne i dolne zęby;
  • Wypychanie policzków językiem;
  • Dotykanie kolejno każdego górnego zęba językiem;
  • Kierowanie języka ku górze/do nosa;
  • Wyciąganie języka na brodę;
  • Oblizywanie się dookoła ust;
  • Wklejanie języka w podniebienie.
Powyższe ćwiczenia wykonujemy przy otwartych ustach. Przygody Pana Jęzorka

Pewnego dnia Pan Jęzorek obudził się, przeciągnął kilka razy, wypychając policzki (wypychamy językiem policzki) i bardzo głośno ziewnął (ziewamy). Następnie wstał i wyprostował się (dotykamy czubkiem języka do wałka dziąsłowego i przytrzymujemy przez chwilę). Przypomniało mu się, że musi zrobić swoją poranną gimnastykę i zaczął skakać do dolnych i górnych zębów (dotykamy czubkiem języka naprzemiennie wewnętrzną stronę dolnych i górnych zębów). Później zjadł pyszne śniadanko, ugryzł kawałek ogromnej bułki (otwieramy szeroko buzię i naśladujemy gryzienie), zaczął przeżuwać (naśladujemy przeżuwanie) i popił mlekiem (naśladujemy picie). Po śniadanku Pan Jęzorek umył zęby (przesuwamy język po wewnętrznej stronie górnych zębów). Gdy zęby były już czyste, postanowił jeszcze je policzyć (dotykamy czubkiem języka wewnętrzną stronę górnych zębów, każdy ząb osobno). Pan Jęzorek jest czyścioszkiem, dlatego umył też podniebienie (przesuwamy język do przodu i do tyłu po podniebieniu). Kiedy podniebienie było czyściutkie, namalował na nim kolorowe paski (przesuwamy język po podniebieniu, tym razem na boki). Stwierdził, że zrobi jeszcze małe kropeczki na podniebieniu (czubkiem języka dotykamy podniebienia w różnych miejscach). Nagle Pan Jęzorek usłyszał biegnącego konia (kląskamy/przyklejamy język do podniebienia i odklejamy). Trochę się przestraszył i postanowił się schować, dlatego przykleił się do podniebienia. Następnie Pan Jęzorek usłyszał parskanie konia (parskamy/wywołujemy wibracje na wargach), po chwili zauważył, że jest to mały, piękny konik, wysłał mu buziaczki (ściągamy wargi wysyłamy buziaki) i szeroko się uśmiechnął (pokazujemy wszystkie żeby, uśmiechamy się). Później Pan Jęzorek poczuł się bardzo zmęczony, dlatego położył się na podniebieniu (przyklejamy język do podniebienia), przykrył kołdrą (zamykamy buzię), szybciutko zasnął i zaczął chrapać (naśladujemy chrapanie).

Ćwiczenia logopedyczne usprawniające wargi:

  • Naprzemienne otwieranie szeroko ust i zamykanie ich
  • Unoszenie złączonych warg do nosa
  • Parskanie
  • Naprzemienne unoszenie prawego i lewego kącika ust
  • Zaciskanie warg
  • Robienie smutnej i wesołej miny
  • Łączenie górnej wargi z dolnymi zębami, a następnie dolnej wargi z górnymi zębami
  • Zasysanie i wysuwanie złączonych warg
  • Zaokrąglanie warg
  • Naprzemienne rozciąganie warg jak do uśmiechu i ściąganie ich do środka
  • Naprzemienne uchylanie warg po prawej i po lewej stronie
  • Przesuwanie złączonych warg na boki
 

Katarzyna Bronikowska

Ćwiczenia  rozwijające funkcje wzrokowe  dziecka 3, 4, 5, 6 – letniego – ciekawostki dla rodzica

Katarzyna Bronikowska: Ćwiczenia słuchowe – ciekawostki dla rodzica i przykłady ćwiczeń

Ilona Rosłoniec: Uszkodzenia słuchu a rozwój mowy – ważne informacje

 

Ilona Rosłoniec: Propozycje zabaw logopedycznych do wykorzystania w dniu 26.03.2020 r.

Temat dnia: Ćwiczenia oddechowe Główne cele:
  • Wzmacnianie siły wdechu
  • Wydłużanie fazy wydechu
  • Ćwiczenie koordynacji oddechowej
Zabawy: Ćwiczenia oddechowe należy wykonywać z przerwami. Proponuję po wykonaniu każdego zadania wprowadzić przerwę.
  • Wdmuchiwanie piłki do bramki
Do tego zadania są potrzebne malutkie piłeczki np. pluszowe lub od ping-ponga. Zamiast bramki można ustawić na stole np. 2 flamastry lub kleje, pomiędzy które będzie trzeba wdmuchać piłeczkę. W tym zadaniu dziecko nie powinno pomagać sobie dłonią, lecz powinno dmuchać na piłeczkę z różnych stron tak, aby wpadła do bramki.
  • Dmuchanie przez słomkę
Do tego ćwiczenia można wykorzystać również buteleczkę po aromacie do ciast. Zadanie dziecka polega na dmuchaniu w taki sposób, aby powstał dźwięk-szum w słomce. Nie należy wkładać słomki do ust, ale powinno się ją trzymać blisko ust.
  • Dmuchanie baniek mydlanych
Płyn do baniek można przygotować samemu w domu. Wystarczą do tego 3 składniki: woda, płyn do mycia naczyń i gliceryna.
  • Przenoszenie kawałków kartki za pomocą słomki
Należy przygotować słomkę i skrawki papieru lub piórka. Dziecko powinno wziąć słomkę do ust i wciągnąć powietrzę przez słomkę, aby uniosła się karteczka. Przez chwilę należy nie wypuszczać powietrza i przenieść karteczkę za pomocą słomki np. do kubeczka lub na drugą stronę stołu.
  • Wyścig piórek
Należy przygotować 2 piórka lub małe pompony czy też inne lekkie elementy. Zadanie polega na dmuchaniu na piórko, aby dotarło do określonego miejsca na stole. Na stole można oznaczyć strat i metę. Rodzic i dziecko jednocześnie dmuchają na swoje piórka, wygrywa osoba, której piórko znajdzie się wcześniej na mecie.  
Powiększ litery
Zmień kontrast

Fatal error: Call to undefined function http_response_code() in /public_html/wp-content/plugins/wp-cerber/cerber-load.php on line 5445