Propozycje zabaw edukacyjnych

Propozycje dla Grupy GUMISIÓW na 25 marca 2020 r.
Przydatne linki z propozycjami zabaw dla wszystkich dzieci:

https://www.domowyprzedszkolak.pl/

https://kiddoland.pl/gry-edukacyjnehttps://www.lulek.tv/

https://www.lulitulisie.pl/dzieci

https://mojedziecikreatywnie.pl/2017/11/zabawy-dla-dzieci-w-domu/mu/

https://www.mamawdomu.pl/

https://babygo.pl/atrakcje-krakow/co-robic-z-dzieckiem-w-domu-przez-2-tygodnie-

https://www.lulek.tv/

Poznanie budowy atomu:

Propozycje dla Grupy GUMISIÓW na 26 marca 2020 r. Temat: „Wiosna na talerzu”

Cele ogólne:                                                                                                          poznanie wartości odżywczych warzyw oraz sposobów ich przygotowania; doskonalenie sprawności ruchowej.

Pomoce:  składniki na kanapki, wiosenne nowalijki: rzodkiewka, pomidor, sałata, ogórek, szczypiorek, rzeżucha, barwniki spożywcze, plastikowa butelka.

Propozycje zabaw

Rozmowa na temat warzyw ,ich dobroczynnego wpływu na organizm, oglądanie  warzyw wspólnie z rodzicem i próba zdefiniowania pojęcia nowalijka.
Nowalijka – młode warzywo ukazujące się po raz pierwszy w sprzedaży  wiosną. Do nowalijek zalicza się m.in.: sałatę, rzodkiewkę, pomidory, ogórki, szczypiorek, rzeżuchę, cebulkę dymkę.
”Dlaczego warzywa są zielone ?”- eksperyment dotyczący transportu wody w roślinie.
Rodzic  umieszcza liście kapusty pekińskiej w wodzie z dodatkiem barwników spożywczych : zielonego, czerwonego i niebieskiego, i wspólnie z dzieckiem obserwują proces barwienia się liści.
”Zdrowe kanapki” – rodzice wspólnie z dziećmi przygotowują zdrowe kanapki z wiosennymi warzywami (inspiracji mogą Państwo poszukać na stronach internetowych np. miasto dzieci.pl). 

„Ruch to zdrowie”- wykonywanie ćwiczeń ogólnorozwojowych z plastikową butelką:

dziecko unosi butelkę do góry, ręce wyprostowane, kołyszę się na boki;
przeskakuje przez butelkę w przód i w tył; 
leży przodem (na brzuchu), nogi wyprostowane, butelkę trzyma oburącz, podnosi głowę i ręce (nadal trzymając butelkę);
wyciszenie – dziecko kładzie się na butelce (butelka znajduje się pod plecami) i turla się wolno w przód i w tył.
Na zakończenie można zaprosić dzieci do obejrzenia odcinka „Domowego przedszkola” pt. „ Wiosenne nowalijki” na stronie: vod.tvp.pl                  

Propozycje dla Grupy GUMISIÓW

Propozycje na 27 marca 2020 r.
Temat:  „Wiosenny deszczyk”

Dzisiaj przedstawimy propozycje trzech zabaw sensorycznych. Pipetkę można zastąpić dozownikiem z zużytego, przeterminowanego środka płynnego, przeciwgorączkowego leku dla dzieci

  1. „Kropelki deszczu”

Cele ogólne:

  • doskonalenie sprawności motoryki małej
  • przygotowanie rączki do  nauki pisania
  • rozwijanie dziecięcej wyobraźni

Pomoce: Bibuła w kilku odcieniach niebieskiego, choć niekoniecznie jeden kolor też wystarczy. Spryskiwacz z wodą, duża biała kartka, wata, klej

Przebieg zabawy

Na dużej białej kartce przyklejonej w pionie do okna przyklejamy w górnej części różne kawałki bibuły w odcieniach niebieskiego. Gdy powstanie chmurka oklejamy ją watą. Teraz można zacząć wytwarzać deszcz. Za pomocą spryskiwacza z wodą dziecko namacza chmurkę obserwując już po chwili spływające smugi deszczu. Przebijające przez szybę światło dodatkowo wzmacnia efekty wizualne.

  • „Kolorowe krople”

Cele:

  • Nauka precyzji i cierpliwości
  • Doskonalenie sprawności rąk i palców

Pomoce: Kilka szklanek z wodą, pipety, puste opakowania np. po czekoladkach, lekach. Barwniki spożywcze albo farby.

Przebieg zabawy:

Wodę w szklankach barwimy barwnikami spożywczymi albo farbami. Przy okazji można wprowadzić elementy utrwalania nazw kolorów, mieszania barw. Gdy emocje związane z barwienie wody opadną dajemy dziecku pipetki . Dziecko nabiera dowolne kolory i stara się wkroplić po określoną ilość kropelek do danego otworu  w pudełku np. bombonierce. 

  • „Deszczowa chmurka”

Cele:

  • Ćwiczenia motoryki małej
  • Ćwiczenia precyzji i cierpliwości

Pomoce: pianka do golenia ( zużyte zostanie około 1/3). 100 ml wody, odrobina niebieskiego barwnika albo niebieskiej farby. Kubeczek, pipeta, woda do wypełnienie naczynia, przezroczysta miska.

Przebieg zabawy:

Do garnka wlewamy wodę, na wierzch wyciskamy wstrząśniętą piankę. W kubeczku mieszamy barwnik lub farbę z wodą. Dziecko nabiera pipetką „skoncentrowanego deszczu” (wody z farbą albo barwnikiem) i kapie na chmurę (piankę). Potem obserwujemy przez przezroczystą miskę jak powstają kropelki wody.

                                                

Propozycje na 30 marca 2020r.

W tym tygodniu, tj. od dnia 30 marca do 3 kwietnia 2020r. zajmiemy się tematem kompleksowym „Zwierzęta  – podczas wiosny ”

Dzisiaj zapraszamy do realizacji tematu „Ślimaki”.

Cele ogólne:

  • Poznawanie wyglądu i nazw różnorodnych ślimaków
  • Nauka odnajdywania różnic i podobieństw
  • Uwrażliwianie na świat przyrody
  • Doskonalenie sprawności motoryki małej
  1. Jeżeli jest to możliwość to na komputerze wspólne oglądanie, rozpoznawanie
    i nazywanie różnorodnych ślimaków. Szukanie różnic i podobieństw między nimi.
  2. Opowieść ruchowo „Ślimaki na łące”

Teraz zamieniamy się w ślimaki. Ślimaki mieszkają na łące. Rano, gdy słońce jeszcze spało, spały także w swoich muszelkach ślimaki. Wschodzi słońce, ciepłe promienie ogrzewają mieszkania ślimaków i budzą je. Ślimaki wystawiają swoje różki, to są ich oczy (dzieci wznoszą do góry ramiona ze ściśniętymi pięściami i obracają nimi w różne strony). Ślimaki są głodne wyruszają w poszukiwaniu soczystej trawy (dzieci wolno poruszają się w różnych kierunkach). Ślimaki jedzą młode źdźbła  trawy (skłony i wyprosty tułowia). Zbliża się niebezpieczeństwo, nadchodzi bocian, ślimaki chowają się w swoich skorupkach. Bocian odleciał, ślimaki idą dalej, poszukując młodej zielonej trawy. Nadszedł wieczór. Ślimaki zasypiają w swoich muszelkach (dzieci zwijają się w kłębek).

  • Ćwiczenia oddechowe

Dzieci otrzymują zieloną bibułę lub kawałek zielonego papieru to  „Źdźbło trawy” i za pomocą dmuchania wprawiają je w ruch.

Wdech – wciąganie powietrza nosem

Wydech – ustami, dmuchanie na zielony pasek

  • Ślimaki – praca plastyczna
  • Pierwsza propozycja lepienia ślimaka  z plasteliny.

Pomoce: kolorowa plastelina, wykałaczka

Najpierw z kolorowej plasteliny toczymy długi wałeczek kształtując go i wyginając na kształt tułowia ślimaka. Potem dolepiamy rogi i oczy, a za pomocą wykałaczek robimy śmieszną minę.

  • Druga propozycja wykonanie ślimaka z kolorowych pasków.

Pomoce: kolorowy papier, nożyczki, klej

Wycinamy 5 kolorowych pasków rożnej długości. Zaczynamy od muszelki, do niej potrzebne nam będą 4 paski. Jako pierwszy w kółko sklejamy najkrótszy pasek i doklejamy do niego kolejne, dłuższe. Na końca doklejamy najdłuższy pasek. Muszelka ślimaka gotowa. Teraz pora na jego ciałko. Jeden pasek składamy w pół i sklejamy na środku. Do jego górnej części doklejamy kółka. Z papieru w wybranym kolorze, wycinamy niewielki cienki pasek i doklejamy do głowy ślimaka. To czułki. I ślimak gotowy.

         

Propozycje na 31 marca 2020r.
Temat:  „Kolorowe motyle”

Cele: zapoznanie z cyklem życia motyla; ekspresja twórcza.

Pomoce: zdjęcia przedstawiające różne motyle i gąsienice, „Bajka o gąsienicy Zuzi”, farby (różne kolory),czysta kartka, kolorowa chusta.

1. ” Motyle” – oglądanie zdjęć i ilustracji motyli i gąsienic, porównywanie , wyszukiwanie różnic i podobieństw (można skorzystać z Internetu lub dostępnych w domu książek np. encyklopedii dla dzieci).

2. Omówienie cyklu życia motyla po obejrzeniu  „Bajki o gąsienicy Zuzi” (youtube).

3. „Kolorowe motyle ” – praca plastyczna.

Czystą kartkę  składamy na pół . Wzdłuż zgięcia wyciskamy farbę(różne kolory), następnie ponownie składamy kartkę i na moment przyciskamy książką lub rozcieramy farbę znajdującą się pomiędzy dwiema połówkami kartki.  Delikatnie otwieramy sklejone farbą połówki i mamy przepięknego kolorowego   motyla.                                                         

4. „Taniec motyli” – improwizacja muzyczno – ruchowa.  Dziecko samo lub wspólnie z rodzicem, porusza się w rytm muzyki klasycznej w ręku trzymając kolorową chustę lub wstążkę.

              

Propozycje na 02.04.2020r.
Temat:  Jaskółka 

Cele:

  • rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych oraz chęci obserwowania otaczającego świata,
  • wzbogacanie wiedzy na temat ptaków.

Pomoce: zdjęcia, ilustracje, Wspaniały koncert jaskółki (film), piórka lub chusteczki higieniczne.

Jaskółka – oglądanie zdjęć, ilustracji oraz krótkiego filmu, na którym możecie zobaczyć i usłyszeć jaskółkę (Wspaniały koncert jaskółki, youtube) https://www.youtube.com/watch?v=SOkim-97_V0

Czyj to głos?- ćwiczenia ortofoniczne, naśladowanie głosów ptaków np.
bocian: kle, kle, kle,
kukułka: kuku, kuku ,kuku,
wróbelek: ćwir, ćwir, ćwir,
sowa: uhu, uhu, hu, hu,
jaskółka – spróbujcie odtworzyć dźwięki wydawane przez jaskółkę, które słyszeliście na filmie

Piórka – ćwiczenia oddechowe. Dzieci biorą głęboki wdech i mocno dmuchają na piórko, by uniosło się jak najwyżej( zamiast piórek mogą być chusteczki higieniczne).

Ciekawostki o jaskółkach:
jaskółki jesienią odlatują do ciepłych krajów, a wiosną wracają tam, gdzie się wykluły, czyli np. do Polski,
jaskółki są doskonałymi budowniczymi,
swoje gniazda budują z gliny, błota i trawy,
zajadają się muchami, bąkami i meszkami.

Zabawa przy piosence Głowa, ramiona, kolana, pięty: https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE

Propozycje na 03.04.2020 r.
„Zwierzęta podczas wiosny – Niedźwiedzie”.

Cele ogólne:

  • Poznawanie wyglądu i trybu życia niedźwiedzi
  • Uwrażliwianie na świat przyrody
  • Rozwijanie wyobraźni
  • Doskonalenie sprawności motoryki małej
  1. Porozmawiajcie na temat niedźwiedzi. Podpowiedź dla Rodziców na stronie http://www.polskiwilk.org.pl/o-niedzwiedziu znajdują się informacje na temat tych zwierząt.
  2. Obejrzyjcie film o wiośnie u niedźwiedzi ze strony https://www.youtube.com/watch?v=MNu7aIs-aFQ
  3. Na zakończenie spróbujcie namalować farbami niedźwiedzia.

Szanowni Rodzice:

Przesyłamy również link do strony z bajką pt. „Jeżyk Bartek zostaje w domu”. http://zakrzewoprzedszkole.pl/wp-content/uploads/2020/03/Je%C5%BCyk-Bartek-zostaje-w-domu.pdf Przeczytanie dziecku tej bajki pozostawiamy do Państwa uznania. Bajka tłumaczy dzieciom czym są wirusy, dlaczego musimy ich unikać, a co za tym idzie może stanowić wytłumaczenie dla obecnej sytuacji w kraju i na świecie.

  

Propozycje na 06.04.2020 r.

W tym tygodniu , tj. od dnia 6 kwietnia do 10 kwietnia 2020 r. zajmiemy się tematem kompleksowym  „Wielkanoc”.

Temat dnia: „Wielkanoc za pasem”.

Cele:

– poszerzanie wiedzy dzieci na temat zwyczajów wielkanocnych,
– rozwijanie sprawności ruchowej.

Pomoce: wiersz B. Formy „Wielkanoc”, odcinek „Domowego przedszkola” pt. „Świąteczne zwyczaje – Wielkanoc”, talerzyk, wata, woda, nasiona rzeżuchy.

1.Zabawa ruchowa  przy piosence „Ręce do góry”:
https://www.youtube.com/watch?v=OmAZquWgp9A

2. Wysłuchanie wiersza pani Bożeny Formy pt. „Wielkanoc”– czytanego przez rodzica:

Wielkanoc
Święta za pasem,
do pracy się bierzemy,                                                                                                            mazurki i baby,
smaczne upieczemy.
W glinianym wazonie,
bazie i żonkile,
kurczątka przemiłe.
Upiekliśmy z ciasta
baranka, zajączka,
z posianej rzeżuchy
będzie piękna łączka.
Pisanki, kraszanki,
razem dziś robimy,
wszystkie kolorowe,
bardzo się cieszymy.

3. Oglądanie odcinka „Domowego przedszkola” pt. „ Świąteczne zwyczaje – Wielkanoc”: https://www.youtube.com/watch?v=bKTM6B04vDYhttps://www.youtube.com/watch?v=bKTM6B04vDY

4. „Wielkanocne Domowego Przedszkola zwyczaje” – rozmowa z dzieckiem o wielkanocnych zwyczajach na podstawie w/w. wiersza i obejrzanego odcinka „Domowego przedszkola”.      

5. ”Moja uprawa”- zasianie rzeżuchy w domu wspólnie z rodzicem. Dziecko układa grubą warstwę waty na talerzu. Rodzic nasypuje dziecku na dłoń nasiona rzeżuchy, dziecko rozsiewa je równomiernie na wacie, następnie podlewa wodą i ustawia swoją uprawę na parapecie.  

Propozycje na 7 kwietnia 2020r.
Temat: Ale jaja”.

Cele ogólne:

  • Poznawanie tradycji ozdabiania jaj
  • Doskonalenie motoryki małej
  1. Posłuchajcie piosenki ze strony: https://www.youtube.com/watch?v=HhkpcqoWoA8
  • Porozmawiajcie z rodzicami na temat technik ozdabiania jajek i wspólnie wykonajcie wielkanocne jajeczka. Na stronie: https://mamotoja.pl/jak-ozdobic-pisanki-wielkanoc-z-dzieckiem,wielkanoc-artykul,11517,r1p1.html są różnorodne propozycje zdobienia jajek.
  • Ciekawostki:
  • Najstarsze pisanki pochodzą ze starożytnej Mezopotamii. Zwyczaj malowania jajek znany był też w czasach cesarstwa rzymskiego. Najstarsze znane polskie pisanki pochodzą z X wieku (znalezione w Opolu), ale zapewne zdobienie jaj znane było Słowianom wcześniej.
  • Niezależnie od szerokości geograficznej, od najdawniejszych czasów, jaja były symbolem życia, miłości i siły.
  • Wielkanocne uroczyste śniadanie w niedzielę poprzedza dzielenie
    się poświęconym jajkiem. Podobnie jak bożonarodzeniowy zwyczaj łamania
    się opłatkiem, jest on wyrazem przyjaźni.
  • Jedyne na świecie muzeum poświęcone wyłącznie pisankom istnieje w Kołomyi (obecnie Ukraina), zaś w Polsce pisanki są jedynie częścią wystawy w Muzeum Rolnictwa w Ciechanowcu (wystawa około 1000 pisanek).
  • Z pisankami wiązało się wiele gier i zabaw np. rozbijanie pisanki o pisankę, czy zabawa związaną z poszukiwaniem pisanek.
  • Z rosyjskich pisanek wywodzą się słynne jajka wielkanocne wykonywane w końcu XIX w. przez petersburskiego złotnika Petera Fabergé. Były wykonywane początkowo wyłącznie dla rodziny cesarskiej. W środku jajka zazwyczaj kryła się niespodzianka, która aż do momentu otworzenia podarunku była objęta ścisłą tajemnicą.

Na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=5EyeVnQ9ujs możecie obejrzeć takie wielkanocne jaja

    Propozycje na 08.04.2020 r.
– „Co się kryje w święconce?”.

Cele ogólne:

  • Poszerzanie wiedzy na temat zwyczajów wielkanocnych
  • Utrwalanie nazw i symboliki elementów święconki
  1. Zabawa ruchowo-muzyczna przy piosence ze strony https://www.youtube.com/watch?v=TQtfzbZL_vw
  2. Rozwiązywanie zagadek:
  • Po podwórku zwykle chodzi, małe dziatki z sobą wodzi. Czasem nóżką coś  wygrzebie i dla dzieci i dla siebie? – Kura
  • Jak się nazywa skorupka od jajek, co na Wielkanoc świetnie się nadaje? – Wydmuszka
  • Kura je zniosła, mama przyniosła, ugotowała i dzieciom dała? – Jajko
  • Długie uszy, mały ogon, bardzo jest nieśmiały i z ogonkiem jak pomponik przez zielone pola goni? – Zając
  • Słabo fruwa, choć to ptak. A jak śpiewa ko- ko- dak? – Kura
  • Przeważnie jestem biały i na stole leżę. Kładą na mnie sztućce, stawiają talerze? Obrus
  • Białe, złote, malowane, kraszane i pisane. Na Wielkanoc darowane? – Pisanki
  • Jak się nazywa pan w kurniku, co ciągle woła kukuryku? – Kogut
  • Upleciony ze słomy, z wikliny, chętnie nosi owoce, jarzyny. Podwieczorek też weźmie czasem i grzyby przyniesie z lasu? – Koszyczek
  • Żółciutkie kuleczki za kurą się toczą. Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą? – Kurczątka
  • Porozmawiajcie z rodzicami na temat koszyczka wielkanocnego.

Na stronie https://www.youtube.com/watch?v=bKTM6B04vDY jest odcinek Domowego Przedszkola proponowanego do obejrzenia w ostatni poniedziałek, gdzie w minutach od 13 do 14.25 jest o produktach wkładanych do koszyczka. 

Ciekawostki:

  • Istnieją różne teorie na temat genezy święcenia pokarmu. Początkowo ludność z polskich ziem nie chodziła do kościoła z wielkanocnym koszyczkiem. Odwiedzał ich ksiądz. Dopiero z czasem wierni zaczęli nosić przeznaczone do poświęcenia produkty do kościoła. Pod świątynią stawiali leszczynowe drewienka, które następnie palono. Niegdyś mieszkańcy terenów dzisiejszej Polski święcili nie tylko pożywienie, ale również wodę i ogień. Po skropleniu ogniska należało podnieść z niego chociażby niewielką gałązkę. Wierzono, że stanowi ona ochronę przed burzami i gradami.
  • Wielkanocny koszyk, z którym większość Polaków udaje się w Wielką Sobotę do kościoła, zawiera: baranka, jajka, chleb, mięso (kiełbasę lub wędlinę), sól i pieprz, babkę oraz chrzan. Niektórzy umieszczają w nim również masło, zajączka oraz inne smakołyki, aby w Wielką Niedzielę spożyć zawartość koszyka podczas wielkanocnego śniadania.
  • Wiklinowe koszyczki były wyplatane z pędów młodych wierzb, którym już poganie przypisywali szczególne znaczenie.

                      Propozycje na 9 kwietnia 2020r. Temat: „Wielkanocny  stół”

Cele ogólne:

  • utrwalenie nazw tradycyjnych potraw świątecznych,
  • doskonalenie umiejętności matematycznych.

Pomoce: wiersz E. Skarżyńskiej „Wielkanocny stół” , pocztówki, ilustracje, nożyczki, klej,       dwa koszyczki (lub pojemniczki), pisanki (lub obrazki przedstawiające pisanki).

  1. ”Jakie potrawy postawimy na świątecznym stole” – szukanie odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dzieci oraz wiersza Ewy Skarżyńskiej „Wielkanocny stół”.

Ewa Skarżyńska „Wielkanocny stół”

Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie –
mazurek w owoce przybrany.
Palmy – pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
a przy mamie tata.
I my.
Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.
Wpuścimy wiosnę.
Niech słońcem
zabłyśnie nad stołem
w wielkanocne świętowanie
jak wiosna wesołe.

  • ”Wielkanocne puzzle” – rodzic rozcina nożyczkami pocztówkę lub ilustrację o tematyce wielkanocnej i prosi dziecko, aby ułożyło ją w całość i nakleiło na kartkę.
  • ”Ile? O ile?”- zabawa matematyczna matematyczna. Dzieci przeliczają pisanki (lub inne elementy) w koszyczkach i porównują ich ilość. Rodzic pyta o liczbę pisanek w każdym koszyczku. Następnie pyta, o ile więcej/mniej pisanek  jest w jednym koszyczku niż w drugim. Rodzic może stopniowo utrudniać zadanie poprzez zwiększanie ilości pisanek w koszyczkach.

4.”Zagadki wielkanocne” – utrwalenie wiedzy o zwyczajach wielkanocnych. https://www.youtube.com/watch?v=WtAjoFC1u_A

           

Propozycje na 10 kwietnia 2020r. Temat: „Lany Poniedziałek”

Cele ogólne:

  • Poszerzanie wiedzy na temat zwyczajów wielkanocnych
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat  
  1. Słuchanie wiersza „Śmigus dyngus” M. Terlikowska

Wie o tym i Tomek i Ewa,
że w śmigus się wszystkich oblewa.
Ale czy trzeba Pawełka
oblewać z pełnego kubełka?
Wystarczy małym kubeczkiem
dla żartu, dla śmiechu, troszeczkę.
Bo gdy wiatr chmurkę przywieje
i wszystkich was deszczem
poleje?

  • Rozmowa z dzieckiem na temat Śmigusa – Dyngusa na podstawie wiersza i piosenki.
    • Eksperyment z wodą:

Kolorowe wulkany

Aby wykonać kolorowe wulkany, potrzebujecie:

  • 4 szklanki wypełnione wodą
  • bibułę w 3 kolorach (lub barwniki spożywcze)
  • kwasek cytrynowy
  • opakowanie sody oczyszczonej
  • strzykawka lub po prostu łyżka

W trzech szklankach barwimy wodę (w każdej na inny kolor) i wsypujemy kwasek cytrynowy, a w czwartej mieszamy ją z sodą oczyszczoną. Z ostatniej szklanki nabieramy strzykawką płyn i wlewamy go do każdej z kolorową wodą. Pod wpływem reakcji płyn zaczyna uciekać z pojemników, dlatego podłóżcie pod nie jakąś tacę czy blaszkę i obserwujcie spektakl kolorów!

      

Propozycje na 14 kwietnia 2020 r. Temat – „Zwierzęta wiejskie”

W tym tygodniu ,tj. od 14 kwietnia do 17 kwietnia 2020 r. zajmiemy się tematem kompleksowym „Zwierzęta na wiejskim podwórku”.

Cele ogólne:

– utrwalenie nazw zwierząt mieszkających na wsi oraz ich młodych,
– doskonalenie motoryki małej.

Pomoce: wiersz Stanisława Kraszewskiego „Na wiejskim podwórku”, zdjęcia, ilustracje, plastelina, piosenka „Stary Donald farmę miał”.

1.Porozmawiajcie z rodzicami na temat zwierząt mieszkających na wsi po wysłuchaniu wiersza  „Na wiejskim podwórku” i obejrzeniu zdjęć zwierząt wymienionych w wierszu: https://www.youtube.com/watch?v=qdSWYcTk2as

2.”Czyj to głos?”- rozpoznawanie zwierząt po wydawanych przez nie odgłosach. Po usłyszeniu głosu zwierzęcia dzieci mówią, jakie to zwierzę: https://www.youtube.com/watch?v=g0y37RE8xwE

3.”Wiejskie zwierzątka”- ulepcie z plasteliny wybrane zwierzątko. Zamiast plasteliny możecie wykorzystać zrobioną w domu ciastolinę. Do wykonania domowej ciastoliny będą potrzebne następujące składniki: 2 szklanki mąki pszennej, 1 szklanka drobnej soli, 2 łyżki oleju, 2 płaskie łyżki proszku do pieczenia, 1,5 szklanki wrzącej wody, dodatki np. farby plakatowe lub barwniki spożywcze.

Przepis:

– wszystkie składniki połączyć w dużym naczyniu,
– wyrobić do uzyskania gładkiej masy,
– zabarwić masę farbami plakatowymi lub barwnikami spożywczymi.

4.Na koniec proponuje Wam zabawę przy piosence „Stary Donald farmę miał”: https://www.youtube.com/watch?v=XQRHDliey4c

Propozycje na 15 kwietnia 2020 r.Temat – „Skąd się bierze wełna?”

Cele ogólne:

  • Utrwalanie wiedzy na temat zwierząt na wsi
  • Doskonalenie motoryki małej
  • Ćwiczenia narządu mowy

Porozmawiajcie z rodzicami na temat skąd się bierze wełna i co można z niej zrobić? Obejrzyjcie film ze strony https://vod.tvp.pl/video/jedyneczka,kraina-nitek,34205

Zabawa ortofoniczna – „W zagrodzie Małgosi” Rodzic czyta treść bajeczki, a dziecko naśladuje odgłosy zwierząt.

Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: hau, hau, hau.
Kotek miauczy: miau, miau, miau.
Kura gdacze: ko, ko, da.
Kaczka kwacze: kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: be, be, be.
Koza muczy: me, me, me.
Indor gulgocze: gul, gul, gul.
Krowa ryczy: mu, mu, mu.
Konik parska: prr, prr, prr.
A pies warczy: wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta, aż  Małgosia jeść im da

Na zakończenie wykonajcie baranka. Pomysły znajdziecie na stronie https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/03/jak-zrobic-baranka/. A może Wy sami macie jakieś inne pomysły.

Propozycje na 16 kwietnia 2020 r. Temat: Skąd się biorą jajka?”

Cele:

– pogłębienie wiedzy na temat jajek, ich budowy i sposobów wykorzystania,
– kształtowanie umiejętności opowiadania historyjki obrazkowej.

Pomoce: ilustracje, ugotowane jajko, kartka, nożyczki, klej, kredki lub flamastry, pomarańczowy papier, żółte piórka.

1.”Skąd się biorą jajka?” – układanie opowiadania na podstawie ilustracji.

Wspólnie z rodzicami obejrzyjcie obrazki, które znajdują się w linku i na ich podstawie postarajcie się opowiedzieć historyjkę: https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_4/mobile/index.html#p=57

2.” Jajko” – zabawy badawcze.

Przygotujcie jajko ugotowane na twardo, z pomocą rodziców podzielcie jajko na dwie połówki, nazwijcie poszczególne części jajka (skorupka, żółtko, białko), określcie ich wygląd, zapach, smak.

3.” Jakie potrawy można zrobić z jajek”- porozmawiajcie z rodzicami ,jakie potrawy można przygotować z jajek (jajecznica, jajko sadzone, jajko na twardo, jajka faszerowane, kogel -mogel, pasta jajeczna itp.). Możecie wspólnie z rodzicem zrobić jedną z nich np. pastę jajeczną. Przygotujcie jajko na twardo, majonez i szczypiorek. Rozgniećcie jajko widelcem, dodajcie majonez, szczypiorek, wymieszajcie wszystkie składniki i pasta gotowa.

4.”Pisklęta” – praca plastyczna.

Dzieci moczą jedną dłoń w żółtej farbie ,odciskają ją na kartce i wycinają. Na środku odcisku dłoni rysują lub przyklejają oczy i dziób. Następnie składają w harmonijkę pomarańczowe paski papieru. Przyklejają do pracy tak, by imitowały nogi pisklęcia. Całość można dodatkowo ozdobić żółtymi piórkami.

Propozycje na 17 kwietnia 2020r. Temat „Co daje nam krowa?”

Cele ogólne:

  • Poszerzanie wiadomości na temat wartości odżywczych wybranych produktów spożywczych – mleka i jego przetworów
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  1. Obejrzyjcie film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=adyD07I9shY
  2. Posłuchajcie wierszyka Anny Mikiciuk pt. „Pije mleko”

Bardzo lubię mleko pić,
Bo ja zdrowo pragnę żyć,
Chcę mieć zęby mocne białe,
Także kości wytrzymałe.
Mleko piję na śniadanie,
Zawsze mam ochotę na nie,
Też wieczorem mi smakuje,
Gdy je mama przygotuje.
Jestem zdrowa i radosna,
Rosnę szybko tak jak sosna,
Mleko moc składników ma,
I o zdrowie moje dba.
Jest najlepsze dla każdego,
Dla młodszego i  starszego.
Ono jest najzdrowsze w świeci,
Nic lepszego nie znajdziecie.

  • Rozwiążcie zagadki:
  • Ten biały napój daje ci zdrowie. Nie możesz zgadnąć, kotek ci powie. (mleko)
  • Choć dziurek w nim sporo, łatać ich nie trzeba. – Zjem go z apetytem razem z kromką chleba. (ser)
  • Zwykle bywa w sklepie, w kostkach sprzedawane. Będzie nim pieczywo w mig posmarowane. (masło)
  • Zimne, słodkie i pachnące, jemy latem w dni gorące. (lody)
  • Choć się zielonej trawy naje, to białe mleko daje. (krowa)
  • Cztery kopytka, rogi i bródka… Już wiesz, kto wyjadł kapustę z ogródka. (koza)

Na podstawie filmu i wiersza porozmawiajcie z rodzicami na temat mleka i przetworów mlecznych oraz ich wpływu na zdrowie człowieka.

Ciekawostki dotyczące mleka: Najbardziej znanym i najczęściej wykorzystywanym przez człowieka jest mleko krowie, ale są również kraje w których spożywa się np. mleko pochodzące od innych zwierząt np. kóz, bawołów, wielbłądów czy jaków.

Mleko bogate jest w składniki mineralne:

  • Witamina A – dobry wzrok
  • Witamina B2 – piękna i zdrowa skóra
  • Witamina D – razem z wapniem budują mocne kości.
  • Wapń – mocne i zdrowe kości oraz zęby 
  • Białko – podstawowy budulec organizmu
  • Węglowodany, które  dostarczające nam energii.

Nie można zapomnieć również o tym że nie każdy może pić mleko z powodu alergii – uczulenia i dlatego ten ważny składnik można zastąpić  mlekiem roślinnym np. sojowym.

Propozycje na 20 kwietnia 2020 r. Temat: „Życie na wsi a w mieście”.

Cele ogólne:

  • Doskonalenie umiejętności odnajdywania różnic i podobieństw
  • Doskonalenie umiejętności wypowiadania się
  • Doskonalenie umiejętności manualnych
  1. Posłuchajcie wierszy:

„Co słychać na wsi”  W. Chotomska

Co słychać?
Zależy gdzie.
Na łące słychać: kle, kle!
Na stawie: kwa, kwa!
Na polu: kraaa!
Przed kurnikiem: – kukuryku!
– ko, ko, ko, ko, ko w kurniku
Koło budy słychać: – hau!
A na progu – miau.
A co słychać w domu
Nie powiem nikomu …

„Warszawa” J. Tuwim

Jaka wielka jest Warszawa!
Ile domów, ile ludzi!
Ile dumy i radości
W sercach nam stolica budzi!
Ile ulic, szkół, ogrodów,
Placów, sklepów, ruchu, gwaru,
Kin, teatrów, samochodów
I spacerów i obszaru! Aż się stara Wisła cieszy,
Że stolica tak urosła,
Bo pamięta ją maleńką,
A dziś taka jest dorosła.

2. Obejrzyjcie film ze strony https://www.youtube.com/watch?v=RKxwNYHxgmM

3. Porozmawiajcie z rodzicami na temat różnic między życiem w mieście, a na wsi.

4. A Wy gdzie lubicie się bawić w mieście czy na wsi? Narysujcie.

Propozycje na 21 kwietnia 2020r. Temat: „Kaczuszki”.

      Cele ogólne:

  • Doskonalenie umiejętności liczenia, dodawania i odejmowania na konkretach
  • Doskonalenie umiejętności orientacji w przestrzeni 

1.       Zabawa ruchowo – muzyczna do piosenki na stronie https://www.youtube.com/watch?v=zW1_ANe0l94&list=PLv81_6VGgfS9n_fCdI6yjIGqsyocFVequ&index=46&t=0s

2.       Posłuchaj wiersza J. Tuwima „Trudny rachunek

Szły raz drogą trzy kaczuszki
Grzeczne, że aż miło:
Pierwsza biała, druga czarna,
A trzeciej nie było.
Na spotkanie tym kaczuszkom
Dwie znajome wyszły:
Pierwsza z krzaków, druga z sieni,
Trzecia prosto z Wisły.
Aż tu jeszcze jedna idzie,
Bardzo wesolutka,
Idzie sobie, podskakuje,
A ta druga – smutna.
Siadły wszystkie na ławeczce,
Wtem dziewiąta krzyczy:
„Pięć nas było, a jest osiem!
Kto nas wreszcie zliczy?”
Na to mówi jej ta trzecia:
„Sprawa bardzo trudna!
Wyszłam pierwsza, przyszłam szósta,
Teraz jestem siódma!”
I nie mogły się doliczyć,
Nic nie wyszło z tego,
Więc do domu, choć to kaczki,
Wróciły gęsiego.

3.       Zabawa matematyczna „Ile kaczuszek?” Dziecko za pomocą liczmanów (np. klocków) przelicza kaczuszki w stawie, jest ich np. 3. Rodzic pyta ile jest kaczuszek w stawie. Następnie mówi, do kaczuszek przypłynęły jeszcze dwie koleżanki i pyta ile teraz razem jest kaczuszek. Dziecko: przelicza. Rodzic: Trzy kaczuszki odpłynęły na obiad ile zostało? Dziecko: przelicza. Rodzic może stopniowo utrudnić zadanie poprzez zwiększanie ilości kaczuszek w stawie.

4.       Zabawa dydaktyczna „Gdzie jest zwierzątko?” – rodzic chowa „zwierzątko- zabawkę” a dziecko szuka. Rodzic pomaga w szukaniu za pomocą słów np. w prawo, w lewo, prosto, obok np. stołu itd.

Propozycje na 22 kwietnia 2020r.  Temat: „Jestem Przyjacielem Przyrody”

Cele ogólne:

  • Kształtowanie świadomości ekologicznej
  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za czystość Ziemi
  1. Obejrzyjcie film ze strony https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ
  2. Posłuchajcie wiersza „Mali Strażnicy Przyrody”  J. Kasperkowiaka                                

Dziś ekologia modne słowo,
Przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy,
Od dziś przyrodzie my pomagamy.
Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
Musisz takiemu uwagę zwrócić.
Nie można przecież bezkarnie śmiecić,
To wiedzą nawet przedszkolne dzieci.
Nie wolno łamać gałęzi drzew,
Bo piękny płynie z nich ptasi śpiew.
A kiedy bocian wróci z podróży,
Gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.
Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,
Po co jej dzieci mają się smucić.
Niech barwny motyl siada na kwiatach,
Żyje tak krótko, niech wolny lata.
A zimą nakarm głodne ptaki.
Sikorki, wróble, wrony, szpaki.
Powieś na drzewie karmnik mały,
Będą ci wiosną za to śpiewały.
Choć ekolodzy jeszcze z nas mali
Uczyć będziemy tego wandali.
Matka natura nam wynagrodzi,
Jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.
Ja mówię wam, przyrodę znam.
Więc kocham ją i chronię ją:
Trawę, liście, kwiaty wszystkie.
Sarny, ptaki i robaki, żółwie, żaby, ryby, kraby
Krokodyle i motyle.

Propozycje na 23 kwietnia 2020r. Temat: „Segregacja odpadów”

Cele ogólne:

  • Nauka zasad segregacji śmieci
  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za czystość Ziemi
  1. Obejrzyjcie film ze strony https://www.youtube.com/watch?v=RV5IBJGAypY
  2. Rozwiążcie zagadki:

Bardzo proszę wszystkie dzieci,
niech rzucają do mnie śmieci! (Kosz na śmieci)
Kiedy samochody z miejsca nagle ruszą
z rury wydechowej wydostać się muszą. (Spaliny)
Służy do picia, służy do mycia,
bez niej na ziemi nie byłoby życia” (woda)
Bywa czarny, siwy, bury. Płynie z kominów pod chmury” (dym)
Pełno go wszędzie, choć go nie widać.
Czyste chcemy wdychać. (powietrze)

Porozmawiajcie z rodzicami na temat segregacji odpadów.

„Ekoinstrumenty ” – wykonajcie z dostępnych materiałów grzechotkę.  Zadaniem dziecka jest wykonanie np. z buteleczki po jogurcie  grzechotki. Dziecko wsypuje do  buteleczki różne ziarenka, zakleja otwór buteleczki np. plastrem, po czym ozdabia papierem kolorowym grzechotkę.

Propozycje na 24 kwietnia 2020r. Temat: „Po co nam prąd”

Cele ogólne:

  • Utrwalanie zasad bezpieczeństwa związanych z prądem
  • Poznawanie sposobów wykorzystania prądu
  • Kształtowanie świadomości ekologicznej
  1. Obejrzyjcie film na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=LmpLrMs44VQ
  2. Posłuchajcie wiersza „Pstryk” J. Tuwima

Ster­czy w ścia­nie taki pstry­czek,
Mały pstry­czek-elek­try­czek,
Jak tym pstrycz­kiem zro­bić pstryk,
To się wid­no robi w mig.
Bar­dzo ła­two:
Pstryk ? i świa­tło!
Pstryk­nąć po­tem jesz­cze raz,
Za­raz mrok ota­cza nas.
A jak pstryk­nąć trze­ci raz-
Zno­wu daw­ny świe­ci blask.
Taką siłę ma ta­jem­ną
Ten ukry­ty w ścia­nie smyk!
Ciem­no ? wid­no –
Wid­no ? ciem­no.
Któż to jest ten mały pstryk?
Może świe­tlik? Może ognik?
Jak tam do­stał się i skąd?
To nie ognik. To prze­wod­nik.
Taki drut, a w dru­cie PRĄD.
Ro­bisz pstryk i włą­czasz PRĄD!
Elek­trycz­ny by­stry PRRRRĄD!
I skąd świa­tło?
Wła­śnie stąd

Porozmawiajcie z rodzicami na temat prądu.

Wykonajcie z kolorowego papieru wiatraczek na stronie http://praceplastyczne.pl/papier/14-wiatraczek-z-papieru  jest propozycja jak można go zrobić. 

Propozycje na 27 kwietnia 2020r. Temat: „Woda”

Cele ogólne:

Kształtowanie świadomości ekologicznej
Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za czystość Ziemi

Posłuchajcie wiersza J. Papuzińskiej „Chora Rzeka”

Śniła się kotkowi rzeka,
Wielka rzeka, pełna mleka…
Tutaj płynie biała rzeka.
Ale to jest chora rzeka.
Drzewo uschło…
Cicho tak-
Cicho tak-
Ani ptak,
Ani ważka, ani komar, ani bąk,
Ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,
Ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg, nikt już nie żyje tutaj,
Bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka nie narzeka
Tylko czeka, czeka, czeka…

  1. Obejrzyjcie film ze strony: https://www.youtube.com/watch?v=0Ku1GpAO3RM
  2. Wykonajcie doświadczenie. Potrzebne będzie:
  • pojemnik z czystą, przezroczystą wodą
  • Płyn do mycia naczyń, farba, bibuła, żwir, papierki np. po cukierkach
  • Jakaś roślina (np. liście kapusty)

Do naczynia wlewamy czystą wodę, do której wrzucamy żwir, bibułę, papierki i wlewamy farbę i płyn do mycia naczyń. Obserwujemy co się stanie. Potem do wody wkładamy również roślinę np. liście kapusty  i obserwujemy przez dzień co się stanie z rośliną pod wpływem szkodliwych substancji.

Propozycje na 28 kwietnia 2020r. Temat: „Powietrze”

Cele ogólne:

  • Kształtowanie świadomości ekologicznej
  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności a czystość Ziemi

Rozwiążcie zagadki:

Kiedy samochody –
z miejsca nagle ruszą
z rury wydechowej
wydostać się muszą. (spaliny)

Z dachu domu wystaje,
z niego czarny dym płynie.
Wszyscy dobrze wiedzą,
że mowa o … . (komin)

Z ognia się rodzi,
przez komin wychodzi. (dym)

Razem z rodzicami wykonajcie kilka doświadczeń z powietrzem:

  • Czy ludzie potrzebują powietrza do oddychania? Dziecko próbuje zatkać nos i usta i sprawdza, jak długo może wytrzymać. Po chwili jednak odsłania i usta i nos, aby odetchnąć powietrzem.
  • Szukanie powietrza? Naczynie z wodą. Dziecko dostaje butelkę plastikową, którą wkłada do wody. Zanurzając ją, przytrzymuje i obserwuje, że z otworu  szyjki butelki wydobywają się ”bąbelki” – pęcherzyki powietrza.
  • Czy powietrze, którym oddycha człowiek można zobaczyć? Kubeczek z wodą. Wkładamy do niego słomkę i dmuchamy. Wydobywają się „bąbelki” – pęcherzyki powietrza.
  • Siła powietrza. – Do plastikowego kubeczka  wkładamy pusty balon. Dziecko nadmuchuje balon tak, aby wypełnił kubeczek. Trzymając za końcówkę balonu próbuje podnieść kubeczek do góry.
  • Łapanie i uciekanie powietrza. Nadmuchiwanie balonu i obserwacja jak się powiększa – łapanie powietrza, gdy puścimy balonik – powietrze ucieka.
  • Ruch powietrza. Z kartki papieru wykonujemy wachlarz. Wachlując się wolno i energicznie, możemy obserwować ruch powietrza.

Na podstawie zagadek i doświadczeń  porozmawiajcie z rodzicami na temat powietrza i jego zanieczyszczenia. 

     Propozycje na 29 kwietnia 2020r. Temat: „Symbole Narodowe”

Cele ogólne:

  • Kształtowanie postawy patriotycznej
  • Kształtowanie poczucia szacunku dla symboli narodowych
  1. Posłuchajcie fragmentu wiersza „Katechizm polskiego dziecka” W. Bełzy

Kto ty jesteś?
— Polak mały.
Jaki znak twój?
— Orzeł biały.
Gdzie ty mieszkasz?
— Między swymi.
W jakim kraju?
— W polskiej ziemi.
Czym ta ziemia?
— Mą Ojczyzną.
Czym zdobyta?
— Krwią i blizną.
Czy ją kochasz?
— Kocham szczerze.
A w co wierzysz?
— W Polskę wierzę.

    Propozycje na 30 kwietnia 2020r. Temat: „Flaga”

Cele ogólne:

  • Kształtowanie postawy patriotycznej
  • Kształtowanie poczucia szacunku dla symboli narodowych
  1. Obejrzyjcie film ze strony https://www.youtube.com/watch?v=1JNc0BqkkwI
  2. Posłuchajcie wiersza „Barwy Ojczyste” Cz. Janczarskiego

Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie,
A na tej fladze, biel i czerwień,
Czerwień to miłość, Biel serce czyste
Piękne są nasze barwy ojczyste.

  • Porozmawiajcie z rodzicami na temat dlaczego trzeba szanować flagę i o jej święcie –  2 maja.
  • Z dostępnych materiałów plastycznych wykonajcie flagę.
  • Posłuchajcie piosenki ze strony https://www.youtube.com/watch?v=O8lbwWF7yXo

Propozycje na 4 maja 2020 r. Temat: „Jak powstała Warszawa?”

Cele ogólne:

– kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na określony temat,
– rozwijanie umiejętności manualnych.

1.Posłuchajcie legendy „Wars i Sawa”:

Wars i SawaJoanna Kończak

Gdy rybak Wars wypłyną na połów, zobaczył w rzece dziwną, wielką rybę. Z ciekawości podpłyną bliżej. To nie była ryba, ale syrena. Miała ciało pięknej dziewczyny i rybi ogon. Nazywała się Sawa. Wars zakochał się w syrenie , a ona w nim. Syrena nie chciała dłużej żyć w rzece. W magiczny sposób ogon Sawy zmienił się w ludzkie nogi. Szczęśliwa para zamieszkała w chacie nad Wisłą. Pewnego razu zapukał do nich gość. To był książę Ziemomysł ,który zgubił się na polowaniu. Wars i Sawa nie wiedzieli, jak ważna osoba do nich trafiła. Z dobroci przyjęli wędrowca pod dach, nakarmili i przenocowali. Książę wyznał potem, kim jest. Podziękował szczerze za pomoc  i powiedział: „Ziemie te na zawsze Warszowe  zostaną”. Warszawa zyskała więc swoją nazwę, by wszyscy pamiętali o dobrym sercu Warsa i Sawy.

 Po wysłuchaniu legendy porozmawiajcie z rodzicami na temat – „ Jak powstała Warszawa?”

 Herb Warszawy – syrenka została symbolem Warszawy i znajduje się w herbie tego miasta. Obejrzyjcie wspólnie z rodzicami ilustracje przedstawiające herb Warszawy.

2. „Warszawska Syrenka”- wykonajcie pracę plastyczną techniką dowolną z dostępnych w domu materiałów.

Na stronie https://www.youtube.com/watch?v=_c-B47yflns  znajdziecie propozycję pracy plastycznej.

Propozycje na 5 maja 2020 r.  Temat: Wyruszamy na wycieczkę po Polsce. Pierwszy przystanek – Kraków.”

Cele ogólne:

– doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
– budzenie zainteresowania ciekawymi zakątkami Polski .

1.Obejrzyjcie film , który zabierze was na krótką wycieczkę po Polsce: https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

2.Posłuchajcie legendy „O Smoku Wawelskim”(wg przekazu Marcina Bielskiego).

Dawno, dawno temu w grodzie Kraka zapanował wielki strach. Pod zamkiem zamieszkał bowiem olbrzymi, okrutny smok. Każdego dnia okoliczni mieszkańcy musieli przynieść mu kilka krów, byków, owiec i ostatecznie drobiu. Najodważniejsi śmiałkowie próbowali rozprawić się z żarłocznym potworem, ale w pojedynku ze smokiem nie mieli szans. Ani mądry król, ani jego najmądrzejsi doradcy nie potrafili znaleźć wyjścia z tej sytuacji . W tym czasie w okolicach Wawelu żył młody szewczyk imieniem Skuba . A że był dobrym chłopcem postanowił znaleźć sposób na zniszczenie smoka. Pewnego dnia stanął przed królem i rzekł:
– Pozwól królu , że pokonam smoka.
– Ty? – zdziwił się Krak, bowiem żal mu się zrobiło dzielnego chłopca. Nie mając innego wyjścia zgodził się na jego prośbę.
Skuba nie marnował czasu. Od razu zabrał się do roboty. Wypchał skóry baranie siarką i smołą a następnie zaszył je i podrzucił pod smoczą jamę. Żarłoczny smok, gdy tylko zobaczył zwierzę natychmiast je połknął i poczuł silne pragnienie. Szybko pobiegł do pobliskiej rzeki Wisły i zaczął zachłannie pić wodę w nadziei, że ugasi wewnętrzny pożar. Pił i pił, a jego brzuch był coraz większy i większy … Aż wreszcie pękł.
W ten sposób w państwie Kraka zapanowała radość. A dzielny szewczyk stał się ulubieńcem mieszkańców.

Porozmawiajcie z rodzicami na temat treści legendy.

3.Obejrzyjcie ilustracje i zdjęcia w książkach lub w komputerze przedstawiające najważniejsze zabytki Krakowa: Wawel, Barbakan, Kościół Mariacki, Sukiennice, pomnik Smoka Wawelskiego.

4.Posłuchajcie Hejnału z wieży Kościoła Mariackiego: https://www.youtube.com/watch?v=i6R_v0ZCg4M

     Propozycje na 6 maja  2020r. Temat: „Gniezno”

Cele ogólne:

  • Budzenie zainteresowań historią Polski
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na określony temat
  • Kształtowanie postawy patriotycznej
  1. Posłuchajcie legendy o „Białym Orle”

Bardzo dawno temu Lech, Czech i Rus ruszyli w wędrówkę szukać swojego miejsca  na ziemi, byli już zmęczeni nieustanną wędrówką. Wędrowali bardzo długo, przedzierali się przez dziką puszczę, aż tu nagle nieprzebyte bory przerzedziły się i oczom idących ukazał się piękny krajobraz: rozległa dolina otoczona pagórkami i jeziorami. Na najwyższym wzgórzu, na starym, samotnym dębię Lech ujrzał gniazdo białego orła. Orzeł właśnie zatoczył krąg nad wielkim dębem, co zdziwiło Lecha, który podszedł do dębu zaciekawiony i ujrzał tam wielkie gniazdo i głodne pisklaki wychylające się z niego, wołające o pokarm. Pomyślał Lech i zawołał do swoich towarzyszy podróży, którym oznajmił, iż tu będzie jego gród, jego gniazdo, a biały ptak karmiący pisklaki będzie jego znakiem. Lech oznajmił, iż gród, który zbudują wspólnymi siłami będzie się nazywał Gniezno. Ucieszyli się jego towarzyszy, bo skończyła się nareszcie tułaczka i poparli jego postanowienie. Orzeł zaś stał się symbolem ich państwa i jest naszym godłem do dziś, zaś Gniezno do dziś stoi w tym miejscu.

Propozycje na 7 maja 2020 r. Temat: „Gdańsk”.

Cele ogólne:

– kształtowanie umiejętności uważnego słuchania,

– poznawanie miast i zabytków Polski.

1.Posłuchajcie zagadki i postarajcie się odpowiedzieć  na pytanie „Jakie to miasto?”

Kto stoi na wodnych rozdrożach,
Gdzie Wisła wpada do morza.
W tym mieście na Długim Targu w fontannie,
Neptun swą stopę opiera.
Na morze, na przystań otwartą,
Na wielkie miasto spoziera.

2. Posłuchajcie legendy o „Lwach Gdańskich”: https://www.youtube.com/watch?v=5EDpedgWvDE

Porozmawiajcie z rodzicami na temat treści legendy.

3. „Spacer po Gdańsku” – obejrzyjcie ilustracje i zdjęcia w książkach lub w komputerze przedstawiające zabytki Gdańska( Fontanna Neptuna, Ratusz Starego  Miasta, Złota Brama, Katedra Oliwska i Park Oliwski, ulica Długa i Długi Targ).

Na koniec posłuchajcie szumu Morza Bałtyckiego: https://www.youtube.com/watch?v=COLddZ3-TJc

Propozycje na 8 maja 2020r. Temat „Zakopane – Góry

Cele ogólne:

  • Budzenie zainteresowania ciekawymi zakątkami Polski  
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na określony temat
  1. Posłuchajcie jednej z wersji legendy o Śpiącym Rycerzu:

Królująca nad Zakopanem góra Giewont swym kształtem przypomina sylwetkę śpiącego rycerza. Od dawna więc krążyła legenda o skarbie ukrytym w korytarzach tego górskiego masywu.
Kiedyś, dawno temu  młody pastuszek  imieniem Jaśko, wielki miłośnik Tatr. Mieszkający w góralskiej wiosce u ich podnóża, dowiedział się od  odwiedzającego dom starego gazdy, że w jaskini pod Giewontem ukryty jest skarb. Zaintrygowany tą wiadomością, postanowił wybrać się na pod Giewont w poszukiwaniu owej jaskini. Gdy zmęczony wędrówką przysiadł przy kamieniu, usłyszał rżenie koni. Na wysokości, na której się znajdował, było ono zjawiskiem niezwykle dziwnym. Po chwili okazało się jednak, że dźwięki dochodzą spod ziemi. Jaśko dostrzegł niewielką szczelinę pomiędzy głazami. Zaciekawiony chłopiec zsunął się w dół, trafiając do dużej groty, pośrodku której płonęło ognisko. Pod jej ścianami stały zaś piękne konie, a pośród nich spał rycerz w lśniącej zbroi. Jaśko chcąc uciekać kopnął przypadkiem w kamień, budząc rycerza, który zadał mu jedno pytanie:
 – Czy nadszedł już czas? 
– Nie panie, jeszcze nie. – odpadł Jaśko.
– Dobrze. To bardzo dobrze – powiedział rycerz i wskazał chłopcu sąsiednią grotę.
– Popatrz chłopcze, tu śpimy my, rycerze jego królewskiej mości. Gdy nadejdzie czas, wstaniemy, aby bronić polskich gór i polskiej ziemi. Ale teraz jeszcze nie budź moich braci. Gdy będzie trzeba, powstaną sami.
Po powrocie do domu Jaśko opowiedział o swojej przygodzie góralom, którzy również zapragnęli zobaczyć rycerzy. Jednak przy kolejnej wyprawie chłopiec nie znalazł wejścia do jaskini, nigdzie nie było też słychać rżenia koni.
– Jeszcze nie nadszedł właściwy czas. – rzekł do górali, a ci mu uwierzyli.
Stary gazda zwrócił się natomiast do chłopca słowami: 
– Nie sądziłem, że uda ci się odnaleźć skarb, o którym ci opowiadałem. Czy wiesz co jest tym skarbem?
Jaśko pokręcił głową.
– To wolność, chłopcze – uśmiechnął się stary góral. – Ona jest największym skarbem. Nie tylko tutaj, w górach, ale na całym świecie. I to właśnie jej będą zawsze strzegli śpiący rycerze z Tatr.

  • Porozmawiajcie z rodzicami na temat legendy.
  • Obejrzyjcie ilustracje i zdjęcia w książkach lub komputerze przedstawiające góry i charakterystyczne miejsca Zakopanego.
  • Rozwiążcie zagadki:

Są wysokie, skaliste,
pokryte lasami.
Poznać je możemy
wędrując szlakami. (Góry)

Hodowana przez górali,
smaczną trawkę je na hali
z jej wełenki jest czapeczka.
Czy już wiesz? To … (Owieczka)

Mieszka w górach, ma kapelusz z muszelkami.
W kierpcach chodzi z owieczkami. ( Góral)

Propozycje na 11 maja 2020r. Temat: „Wisła”

Cele ogólne:

  • Zapoznanie dzieci z ogólnymi informacjami o największej rzece Polski – Wiśle
  • Budzenie zainteresowania mapą Polski 
  • Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się na określony temat
  1. Obejrzyjcie film ze strony https://www.youtube.com/watch?v=hTty9Ob73Dg
  2. Rozwiążcie zagadki

W górach ma swe źródło,
skąd właśnie wytrysła,
a płynie do morza,
nasza rzeka … . (Wisła)

Rozmawiamy tam z echem
przyrodę podziwiamy.
Idąc trudnymi szlakami
ich szczyty zdobywamy. (Góry)

W dawnej stolicy, od wieków wielu
Wisła obmywa stopy Wawelu.
Jak ma na imię dawna stolica,
przez którą płynie błękitna Wisła? (Kraków)

Co to za miasto,
w którym chmury
zawadzają o Pałac Kultury? (Warszawa)

Pod Warszawą płynie
i przez Toruń mknie do ……,
aż w Bałtyku zginie. (Gdańsk)

Czasami szumi głośno,
innym razem ciszej.
Szum ten w zwykłej muszli
możemy usłyszeć. (Morze)

  • „Płynie Wisła, płynie” –  Porozmawiajcie z rodzicami  na temat Wisły i spróbujcie odnaleźć ją  na mapie w atlasie albo na komputerze.

Propozycje na 12 maja 2020r. – Temat: „Mieszkańcy łąki”

Cele ogólne:

– poszerzenie wiadomości o łące i jej mieszkańcach,
– doskonalenie umiejętności manualnych.

1.Obejrzyjcie film „Wędrówki Skrzata Borówki- odc. 3 – Łąka”: https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4

2.Posłuchajcie wiersza I.R. Salach pt.„Na łące”:

Łąka tylu ma mieszkańców
zwierząt, roślin kolorowych.
Tu motylek, a tam pszczółka
tutaj kwiatek – o różowy.
Z kopca wyszedł krecik mały
obok niego idzie mrówka.
Na rumianku w krasnej sukni
przycupnęła boża krówka.
Nad tą łąką kolorową
bal wydały dziś motyle.
Zapraszają wszystkie dzieci
więc zatańczmy z nimi chwilę.

Na podstawie filmu i  wiersza porozmawiajcie z rodzicami na temat zwierząt , które można spotkać na łące.

3.”Wiosenna,kolorowa łąka” – wykonajcie pracę plastyczną według własnego pomysłu z dostępnych w domu materiałów.

Na stronie https://www.youtube.com/watch?v=SNzyiETq45Y znajdziecie propozycje pracy plastycznej.

Propozycje na 13 maja 2020r. Temat: „Biedronka”

Cele ogólne:

  • Zapoznanie z trybem życiem biedronki
  • Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
  1. Rozwiążcie zagadkę

Błyszczący na jej plecach
płaszczyk czerwony,
czarnymi kropkami
pięknie ozdobiony. (Biedronka)

  • Porozmawiajcie z rodzicami na temat biedronek.

Ciekawostki o biedronkach:

  • Biedronka to gatunek chrabąszcza z rodziny biedronkowatych
  • Ma ciało długości od 6 do 8 mm
  • Waży około 0,02 grama
  • Kiedy lata, macha skrzydłami 85 razy na sekundę.
  • Często można je spotkać w lasach, ogrodach, a także w miejscach pełnych chwastów
  • Żyją około 14 miesięcy
  • Żywią się głównie  mszycami  
  • Zimują w kryjówkach na korze drzew i w ściółce, wśród opadniętych liści
  • „Biedroneczka” – obejrzyjcie ilustracje i zdjęcia w książkach lub w komputerze przedstawiające tego chrabąszcza.

Propozycje na 14 maja 2020 r. Temat: „Pszczoły”

Cele ogólne:

– poznanie trybu życia i znaczenia pszczół,
– rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
– kształtowanie umiejętności uważnego słuchania.

1. Posłuchajcie wiersza B. Formy pt. „Pracowita pszczoła”:

Przyfrunęła na łąkę pszczoła pracowita.
Ile pięknych kwiatów! – pszczoła się zachwyca.
Na kwiatku usiądę i odpocznę chwilę.
Może porozmawiam z prześlicznym motylem.
A potem do pracy szybko się zabiorę.
Pozapylam kwiaty, dużo pyłku zbiorę.

2. Obejrzyjcie film  – „Jak powstaje miód?” https://www.youtube.com/watch?v=X0eNiIfdnYU

Po wysłuchaniu wiersza i obejrzeniu filmu porozmawiajcie z rodzicami na temat znaczenia pszczół.

3. Na koniec rozwiążcie zagadki:

Jest pracowita a cały jej trud,
z pewnością docenisz, jeśli lubisz miód. (pszczoła)

Stoją w sadzie małe domki
w każdym rój mieszkanek,
od tych skrzętnych pracowniczek
słodki  …..  dostanę. (miód)

Na drewnianych czterech nogach
stoi w sadzie lub w ogrodzie.
Moc brzęczących lokatorów
mieszka w nim w przykładnej zgodzie. (ul)

Propozycje na 15 maja 2020r. Temat „Pasikonik Zielony”

Cele ogólne:

  • Zapoznanie z wyglądem i trybem życia Pasikonika Zielonego
  • Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
  1. Obejrzyjcie film ze strony https://www.youtube.com/watch?v=AYGMiv2yMPs
  2. Porozmawiajcie z rodzicami na temat Pasikonika Zielonego

Ciekawostki:

  • Pasikonik zielony to gatunek owada prostoskrzydłego
  • Ma ciało o długości  do 40 mm
  • Często go można spotkać wśród wysokiej trawy
  • Żywi się głównie mniejszymi owadami i pajęczakami
  • Okazjonalnie uzupełnia dietę o liście i miękkie części roślin
  • Najczęściej są zielone,  mogą ponadto przybierać barwę żółtą lub żółto-zieloną
  • Dobrze wspina się i skacze
  • Dorosłe osobniki sprawnie latają
  • Larwy wylęgają się z jaj na wiosnę
  • Dorosłe osobniki występują od lipca do października
  • Posłuchajcie piosenki ze strony https://www.youtube.com/watch?v=jVOn1BjBN6s

Propozycje na 18 maja 2020 r. Temat „Żabki”.

Cele ogólne:

– wzbogacanie wiedzy na temat żab,
– rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.

1.Rozwiążcie zagadkę:

Gdy w gęstej siedzi trawie,
Jest niewidoczna prawie.
Kum – kum! Tak się odzywa.
Czy wiesz jak się nazywa? (żabka)

2.Obejrzyjcie w atlasie przyrodniczym lub w komputerze ilustracje i zdjęcia żab różnego rodzaju.

3.Posłuchajcie ciekawostek na temat żab:

* Nie wszystkie żaby są zielone . Niektóre są różnokolorowe z czerwonymi, brązowymi, a nawet niebieskimi plamkami.
* Żaby nie lubią przebywać zbyt długo na słońcu, bo wysusza ich skórę.
* Żaby nigdy nie piją wody pyszczkiem, woda przecieka przez ich skórę.
* Nie wszystkie żaby potrafią skakać , niektóre mają krótkie nogi.
* Głównym pokarmem żab są owady, ale niektóre większe gatunki są w stanie zjeść rybę lub małą jaszczurkę.

4.Na koniec posłuchajcie żabiego koncertu: https://www.youtube.com/watch?v=wbCGlhqzrrU

Propozycje na 19 maja 2020 r. Temat: „Bocian”

Cele ogólne:

– kształtowanie umiejętności uważnego słuchania,
– rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.

1.Posłuchajcie legendy o powstaniu bociana (wg Krzyżanowskiego).

Gdy płazy i gady na świecie rozmnożyły się nadmiernie. Bóg zebrał je do worka, zawołał człowieka , kazał mu worek zanieść nad morze i zawartość wysypać do wody. Człowiek jednak nie umiał opanować ciekawości, rozwiązał po drodze worek, by zobaczyć co jest w środku. Wówczas gady, płazy wymknęły się i rozpełzły po ziemi. Za karę Bóg zamienił niefortunnego posłańca w bociana i skazał go na łowienie wypuszczonych stworów.

2.Obejrzyjcie film edukacyjny o życiu bociana:  https://www.youtube.com/watch?v=yux2aznkAb0

3. „Bocian”- wykonajcie pracę plastyczną według własnego pomysłu z dostępnych w domu materiałów.

Na stronie https://mojedziecikreatywnie.pl/2020/04/bocian-z-papieru-praca-plastyczna/ znajdziecie propozycje jak wykonać bociana z papieru.

      Propozycje na 20 maja  2020r. Temat: „Mrówki”

Cele ogólne:

  • Zapoznanie z trybem życia mrówki
  • Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych
  1. Obejrzyjcie film ze strony https://www.youtube.com/watch?v=q9lWZkV_YfI
  • Rozwiążcie zagadkę

Jest to mały owad
bardzo pracowity,
buduje z siostrami
dom w kopcu ukryty. (Mrówka)

  • Posłuchajcie wiersza B. Formy „Mrówki”

Idziesz sobie lasem,
patrzysz kopiec wielki.
Tworzą go gałązki
i małe igiełki.

Tam mieszkają mrówki,
cały dzień pracują.
Bardzo się starają,
czasu nie marnują.

Oczyszczają lasy
ze szkodników wielu.
Niszczyć ich nie wolno,
drogi przyjacielu.

W mrowisku królowe
wciąż jajka składają.
Mają opiekunki,
które o nie dbają.

Kiedy kopiec mrówek
spotkasz w lesie miły,
pilnuj by go czasem
dzieci nie zniszczy

  • Obejrzyjcie w książkach przyrodniczych lub w komputerze ilustracje i zdjęcia  mrówek różnego rodzaju.
  • Porozmawiajcie z rodzicami na temat mrówek.

Propozycje na 21 maja 2020 r. Temat „Kwiaty na łące”.

Cele ogólne:

– rozpoznawanie i nazywanie roślin występujących na łące,
– doskonalenie umiejętności matematycznych.

1.Rozwiążcie zagadkę:

Kolorowe i pachnące
w ogrodzie i na łące,
chętnie je zbieramy
i bukiet z nich układamy.(kwiaty)

2.Obejrzyjcie film przedstawiający kwiaty rosnące na łące: stokrotki, maki, chabry, jaskry, rumianki: https://www.youtube.com/watch?v=hqpM5idzydk

3. „Zabawy na łące”- ćwiczenia orientacji na kartce papieru.

Potrzebne materiały: kartka w kolorze zielonym, małe kwiatki wycięte z papieru kolorowego lub z gazety.

Ułóżcie kwiatki na kartce zgodnie z poleceniami rodzica np. połóż pierwszy kwiatek po lewej stronie kartki, połóż drugi kwiatek na dole kartki, połóż trzeci kwiatek po prawej stronie kartki, połóż czwarty kwiatek w górnym rogu kartki itp. Na koniec przyklejcie kwiatki do kartki i otrzymacie zieloną łąkę z kwiatami.

Propozycje na 22 maja 2020 r. Temat: „Co  nam daje łąka?”

Cele ogólne:

– doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
– rozwijanie logicznego myślenia.

1.Obejrzyjcie film „Co  nam  daje łąka?” https://www.youtube.com/watch?v=s6ABV__VAgQ

2.Rozwiążcie zagadki:

Skaczą po łące, pływają w wodzie.
Żyją z bocianem w ciągłej niezgodzie. (żaby)

Na zielonej łące rosną ich tysiące,
w swej nazwie „sto” mają.
Jak się nazywają? (stokrotki)

Czerwone ma nogi,
biało – czarne piórka,
Do wody przed nim
żaby dają nurka. (bocian)

Krążę nad łąką, ile mam sił
i zbieram z kwiatów złocisty  pył. (pszczoła)

Czy znacie takiego konika,
który pięknie w trawie cyka? (konik polny)

Po obejrzeniu filmu i rozwiązaniu zagadek porozmawiajcie z rodzicami na temat, co nam daje łąka ?

3.Na koniec posłuchajcie piosenki „Karuzela na łące”(sł. i muz. K. Gowik). https://www.youtube.com/watch?v=yzOJ0FgKnzo

Propozycje na 25 maja 2020 r. Temat: „Rodzina”.

Cele ogólne:

– doskonalenie umiejętności słuchania i wypowiadania się o własnej rodzinie,
– doskonalenie motoryki małej.

1.Posłuchajcie wiersza B. Formy pt. „Moja rodzina”.

Moja rodzina to ja, mama, tata.
Mam też siostrę Alę i młodszego brata.
Siostra jest wysoka, czarne włosy ma,
a braciszek mały, skończył latka dwa.

Wspólne zabawy, wspólne spacery.
Zimą na narty, latem na rowery.
Czas wolny zawsze razem spędzamy,
bardzo się mocno wszyscy kochamy.

2.Obejrzyjcie film – „Rodzina to …” https://www.youtube.com/watch?v=5Te9zDThQBA

Po wysłuchaniu wiersza i obejrzeniu filmu opowiedzcie o własnej rodzinie.

3.Praca plastyczna „Moja rodzina”– narysujcie swoja rodzinę.

Propozycje na 26 maja 2020 r. Temat: „Moja Mama”.

Cele ogólne:

– kształtowanie umiejętności słuchania i wypowiadania się na określony temat,
– rozwijanie umiejętności manualnych.

1.Posłuchajcie piosenki „Jesteś Mamo skarbem mym” ,a następnie spróbujcie wspólnie zaśpiewać https://www.youtube.com/watch?v=RvHfN-4Va4g

Jesteś Mamo skarbem mym

Kiedy mija noc i dzień nastaje,
Zawsze mówisz mi – witaj kochanie.
Po czym tulisz mnie, czule całujesz,
więc zaśpiewam Ci, to co ja czuję.

Proszę otwórz serce swe,
niech w nie wpadną słowa te.
Które Tobie teraz ja,
podarować właśnie chcę.

Jesteś Mamo skarbem mym.
Kocham Ciebie z całych sił.
Jesteś wszystkim tym co mam.
Wszystko Tobie jednej dam.(x2)

2. „Moja Mama…” – dokończcie zdania opisujące Mamę, np. Moja Mama jest…Moja  Mama lubi… Moja Mama nie lubi… Ulubionym kolorem mojej Mamy jest … Z Mamą lubię… Moja Mama jest najlepsza, ponieważ…

3.Na koniec wykonajcie dla Mamy laurkę według własnego pomysłu.

Na stronie https://www.youtube.com/watch?v=ZCybVZmHNz4 znajdziecie propozycje, jak zrobić laurkę na Dzień Mamy.

Propozycje na 27 maja 2020r. Temat: „Tata”

Cele ogólne:

  • Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania
  • Rozwijanie umiejętności manualnych
  1. Posłuchajcie wiersza M. Szczepańskiej „Chcę być taki, jak tata

Chcę być silny, jak mój tata.
Nie bać się starszego brata.
Chcę być duży i odważny.
Być dla wszystkich bardzo ważny.
Umieć młotkiem przybić gwóźdź.
Sam na ryby z tatą pójść.
Pomóc tacie krawat wiązać.
I na siostrę się nie dąsać.
Kiedy auto się zepsuje,
Tata zawsze zreperuje.
Chcę jak tata wszystko umieć.
Dużo wiedzieć i rozumieć.

  • Wykonajcie portret taty według własnego pomysłu
  • Rozwiążcie zagadki:

Jak razem się nazywa:
babcia i prababcia siwa,
dziadek szpakowaty i dzieci
– obok mamy i taty? (Rodzina)

Ta dziewczyna i ten chłopak
jedną mamę mają.
Odgadnij i powiedz prędko:
jak ich nazywają? (Rodzeństwo)

Jest jedna
i zawsze kochana,
swoje święto obchodzi
26 maja.(Mama)

Kto jest zatroskany, kiedy chorujemy
lub kiedy złe stopnie do domu niesiemy?
Wspierają nas radą, pomogą w kłopotach
i tak jak teraz, zawsze będą nas kochać! (Rodzice)

Oto niezwykle łatwa zagadka.
Kim jest dla Ciebie syn Twego dziadka? (Tata)

Propozycje na 28 maja 2020 r. Temat: „Rodzeństwo”.

Cele ogólne:

– kształtowanie umiejętności uważnego słuchania,
– posługiwanie się nazwami miesięcy, pór roku.

1.Rozwiążcie zagadki:

Taki sam chłopiec jak ja,
mamę wspólną ze mną ma.
Wspólny jest również tata.
A ja wiem, że mam … (brata)

Co to za dziewczynka ze mną w domu mieszka,
Do rodziców mówi: mamo, tato,
A na imię ma Agnieszka? (siostra)

2.Obejrzyjcie film „Rodzeństwo” https://www.youtube.com/watch?v=itl6PKufy4w

3.Posłuchajcie fragmentów wiersza A. Nosalskiego „ O dwunastu braciach”.

Chodzi po świecie dwunastu braci.
Są to miesiące, pewno je znacie.
I pewno wiecie, że do nas w gości
przychodzą zawsze w tej kolejności:
pierwszy co roku zjawia się styczeń
i bardzo mroźny bywa zazwyczaj. (…)
Następny z braci to srogi luty,
w lodową zbroję cały zakuty. (…)
Marzec ze śniegu ziemię uprząta
miotłą ze złotych promyków słonka. (…)
Kwiecień nie czeka. Bardzo się spieszy,
aby na drzewach listki rozwiesić. (…)
Wreszcie się zjawia maj wystrojony
i bzu przynosi pełne brzemiona. (…)
Drogą do lasu idzie już czerwiec
z wiązanką chabrów i dzbanem czernic. (…)

Wspólnie z rodzicami wymieńcie nazwy miesięcy, które usłyszeliście w wierszu. Określcie aktualną porę roku i wymieńcie pozostałe. Podajcie nazwę obecnego miesiąca i tego, który będzie po nim.

Powiększ litery
Zmień kontrast

Fatal error: Call to undefined function http_response_code() in /public_html/wp-content/plugins/wp-cerber/cerber-load.php on line 5445