Język angielski w domu

Szanowni Rodzice

Dwa razy w tygodniu będziemy tutaj umieszczać zadania, przydatne do utrwalania języka angielskiego, które dzieci mogą wykonać w domu.
Zachęcamy do wykonywania tego materiału do wspólnych zabaw z dziećmi 🙂

Propozycje ćwiczeń przygotowuje nasza nauczycielka języka angielskiego
– Pani Sandra Doszko.

 

Propozycje na dzień 26 i 27.03.2020r.

 

Prezentowane zabawy mają na celu powtórzenie słownictwa z tematu „Family” (rodzina) oraz utrwalenie koloru żółtego w grupach młodszych i tematu ” Clothes” (ubrania)  w grupach starszych.

Propozycje na dzień 31.03.2020 r.


Zachęcam Dzieci i Rodziców do śpiewania i przede wszystkim powtarzania ruchów, gdyż na tym etapie dzieci najefektywniej uczą się nowych słówek właśnie poprzez zabawę i ruch 🙂
Poniżej teksty dla chętnych:

https://www.youtube.com/watch?v=XqZsoesa55w
Baby shark, doo doo doo doo doo doo
Baby shark, doo doo doo doo doo doo
Baby shark, doo doo doo doo doo doo
Baby shark! Mommy shark, doo doo doo doo doo doo
Mommy shark, doo doo doo doo doo doo
Mommy shark, doo doo doo doo doo doo
Mommy shark! Daddy shark, doo doo doo doo doo doo
Daddy shark, doo doo doo doo doo doo
Daddy shark, doo doo doo doo doo doo
Daddy shark! Grandma shark, doo doo doo doo doo doo
Grandma shark, doo doo doo doo doo doo
Grandma shark, doo doo doo doo doo doo
Grandma shark! Grandpa shark, doo doo doo doo doo doo
Grandpa shark, doo doo doo doo doo doo
Grandpa shark, doo doo doo doo doo doo
Grandpa shark! Let’s go hunt, doo doo doo doo doo doo
Let’s go hunt, doo doo doo doo doo doo
Let’s go hunt, doo doo doo doo doo doo
Let’s go hunt! Run away,…


https://www.youtube.com/watch?v=WX8HmogNyCY

Head and shoulders,knees and toes
Head and shoulders,knees and toes
Knees and toes, two eyes, two ears
One mouth and a nose,
Head and shoulders,knees and toes,
Knees and toes.

https://www.youtube.com/watch?v=fPMjnlTEZwU

Walking walking. Walking walking.
Hop hop hop. Hop hop hop.
Running running running. Running running running.
Now let’s stop. Now let’s stop.

Walking walking. Walking walking.
Hop hop hop. Hop hop hop.
Running running running. Running running running.
Now let’s stop. Now let’s stop.

Tiptoe tiptoe. Tiptoe tiptoe.
Jump jump jump. Jump jump jump.
Swimming swimming swimming.
Swimming swimming swimming.
Now let’s sleep. Now let’s sleep.

Propozycje na dzień 02.04.2020r.

Domowa zabawa z językiem angielskim dzieci z grupy Krasnali: utrwalenie słownictwa z tematu „Food” (jedzenie) oraz liczenia w zakresie trzech.

BANANY, KANAPKI, JABŁKA!

Do przygotowywania jednego z posiłków (np.: śniadania) rodzic może położyć na stole kilka bananów, kanapek, jabłek i powiedzieć do dziecka: ‘Point to the (bananas/ sandwiches/apples)!’ Dziecko reaguje na polecenia gestami lub słowami: ‘bananas/sandwiches/apples’.

BANANY, KANAPKI, JABŁKA! RAZ, DWA, TRZY!

Innego dnia przy przygotowywaniu posiłku rodzic ponownie kładzie na stole kilka bananów, kanapek i jabłek. Bierze trzy banany i liczy: ‘one, two, three’. Zachęca dziecko do wspólnego liczenia. Rodzic mówi: ‘two apples’ i bierze dwa jabłka powtarzając: ‘one, two’. Potem mówi do dziecka, że teraz jego/jej kolej. Podaje polecenie: ‘one banana/one sandwich/one apple’ i czeka na reakcję dziecka. Jeśli dziecko zrozumie i poprawnie zareaguje, rodzic chwali je. Następnie rodzic mówi: ‘(two/three)  (bananas/sandwiches/apples)’. Jeżeli dziecko ma trudności, rodzic może podpowiedzieć mu/jej, pokazując liczbę palców. Ważna jest obserwacja dziecka w trakcie zabawy. Jeśli jego/jej zachowanie wskazuje na znużenie, grę należy zakończyć.

Domowa zabawa z językiem angielskim dzieci z grupy Puchatków i Smerfów: powtórzenie słownictwa z działu „Clothes” (ubrania) oraz utrwalenie kolorów ” Blue” „Yellow” (niebieski i żółty).

UBIERAMY SIĘ

Rodzic przygotowuje ubrania dziecka. Wybór powinien ograniczyć się do: ‘swetra/kurtki/czapki/szalika/koszulki z krótkimi rękawami/spodenek’. Aby sprawdzić czy dziecko pamięta słowa, rodzic bierze każde z ubrań i mówi: ‘jumper/coat/hat/scarf/T-shirt/shorts’. Dziecko powinno powtarzać wyrazy. Następnie rodzic wydaje po kolei następujące typy poleceń: ‘It’s cold. Put your jumper/coat/hat/scarf on.’ oraz ‘It’s hot. Put your T-shirt/ shorts on.’ Zadaniem dziecka jest za każdym razem założenie odpowiedniego ubrania. Jeśli dziecko pomyli się, rodzic powinien powtórzyć polecenie tyle razy, ile dziecko będzie potrzebować, aby zareagować prawidłowo.

ŻÓŁTY I NIEBIESKI

Rodzic wybiera dziesięć przedmiotów w różnych kolorach, z których 3 będą w kolorze żółtym, a 3 inne w kolorze niebieskim. Ich rozmiar powinien być niewielki, ponieważ rodzic schowa je do nieprzezroczystego pudełka lub torby. Po przygotowaniu zestawu przedmiotów rodzic woła dziecko i zakrywa mu oczy opaską lub szalikiem. Dziecko wyjmuje z torby pięć przedmiotów. Po losowaniu może zdjąć opaskę. Jego/jej zadaniem jest wskazanie tych spośród przedmiotów, które są  w kolorze żółtym i niebieskim, mówiąc przy każdym wskazaniu: ‘yellow’ lub ‘blue’. Istotne jest podanie dziecku zasad tej gry przed jej rozpoczęciem.

Domowa zabawa z językiem angielskim dzieci z grupy Gumisiów i Tygrysków: powtórzenie słownictwa z działu „Body parts” (części ciała) oraz utrwalenie kolorów „Blue „, „Yellow” , „Red” (niebieski, żółty i czerwony).

CZĘŚCI CIAŁA

W trakcie wieczornej toalety rodzic może zaproponować dziecku zabawę. Najpierw, aby przypomnieć potrzebne słownictwo rodzic mówi po kolei: ‘hands/arms/feet/legs/ fingers/toes’ i czeka, aż dziecko zareaguje odpowiednim gestem wskazującym. Następnie rodzic wydaje różne polecenia:

  • Touch your hands. (Dotknij … )
  • Put your arms up. (Podnieś … )
  • Touch your feet.
  • Touch your legs.
  • Put your fingers up.
  • Touch your toes.

Rodzic powtarza polecenia kilka razy, jeśli dziecko potrzebuje więcej czasu. Zabawę można przeprowadzać na przykład stojąc z dzieckiem przed lustrem. Gdy dziecko zareaguje odpowiednio, rodzic może naśladować ruch dziecka i wskazać wymienioną część ciała u siebie. Możliwa jest także zamiana ról. Dziecko wydaje polecenia: ‘hands/arms/feet/legs/fingers/toes’, natomiast rodzic reaguje. Dziecko nie musi budować pełnego zdania.

ŻÓŁTY, NIEBIESKI i CZERWONY

Rodzic wybiera dwanaście przedmiotów w różnych kolorach, z których 3 będą w kolorze żółtym, 3 w kolorze niebieskim, a 3 inne w kolorze czerwonym. Ich rozmiar powinien być niewielki, ponieważ rodzic schowa je do nieprzezroczystego pudełka lub torby. Po przygotowaniu zestawu przedmiotów rodzic woła dziecko i zakrywa mu oczy opaską lub szalikiem. Dziecko wyjmuje z torby pięć przedmiotów. Po losowaniu może zdjąć opaskę. Jego/jej zadaniem jest wskazanie tych spośród przedmiotów, które są  w kolorze żółtym niebieskim, czerwonym mówiąc przy każdym wskazaniu: ‘yellow’, ‘blue’ lub ‘red’. Istotne jest podanie dziecku zasad tej gry przed jej rozpoczęciem.

Słowniczek dla rodzica znajduje się w piku pdf.

Propozycje na 07.04.2020 r.

Polowanie na pisanki

Rodzicu:  Wybierz i pokaż dziecku kilka pisanek (mogą to też być np. czekoladowe jajka-niespodzianki). Następnie poproś dziecko,  by zamknęło oczy. Schowaj jedną z pisanek gdzieś w pokoju i pozwól dziecku otworzyć oczy. Zapytaj ‘Where’s the egg?’ (‘Gdzie jest jajko/pisanka?’). Dziecko powinno zacząć szukać – jeśli idzie w dobrym kierunku, mów ‘Hot!’ (‘Gorąco’), jeśli w innym, mów ‘Cold!’ (‘Zimno’), aż dziecko znajdzie jajko – zachęć je, by wtedy powiedziało ‘Here!’ (‘Tutaj’). Następnie zamieńcie się rolami – niech dziecko schowa pisankę, ty zaś jej szukaj.
IW załączeniu karta pracy: dziecko musi znaleźć eggs (jajka) pokolorować i spróbować policzyć.

Linki do filmiku wprowadzającego słownictwo związane z tematem EASTER (Wielkanoc) dla dzieci młodszych :
https://www.youtube.com/watch?v=54nDbehiLr0
i rozszerzenie tematu dla dzieci starszych
https://www.youtube.com/watch?v=SVTNHoYhJq

Propozycje na 14.04.2020 r.

POWITANIE

Ćwiczenie to powinno być wykonywane w otoczeniu, które dziecko dobrze zna i w którym czuje się pewnie (np.: w pokoju dziecka). Rodzic wypowiada zwrot ‘Hello!’ i wita się z zabawkami. Wybiera ulubioną zabawkę dziecka i mówi ‘Hello’, odpowiednio zmieniając głos.Obserwuje reakcję dziecka i zachęca je do odpowiedzenia zabawce. Jeżeli dziecko powie ‘Hello’, rodzic chwali je i zabawa toczy się dalej. W kolejnej fazie można ją kontynuować, namawiając dziecko, aby samo wybrało zabawkę i naśladowało rodzica. Dziecko może na przykład mówić ‘Hello’ zmienionym głosem do zabawki trzymanej przez rodzica. Używanie zabawek jest niezmiernie ważne dla dzieci nieśmiałych, które czują się o wiele bardziej bezpieczne dzięki wcielaniu się w inną postać. Jednakże nawet jeżeli dziecko jest śmiałe i otwarte na pewno odgrywanie roli sprawi mu/jej przyjemność.

Poproś dziecko, aby przywitało się ze wszystkimi członkami rodziny, np.: ‘Hello, Mummy’; ‘Hello, Adam’; ‘Hello, Daddy’. Powiedz dziecku, z kim ma się przywitać (podawaj imiona członków rodziny). Zaproponuj dziecku, żeby przywitało się ze swoimi pluszakami, maskotkami lub ulubionymi zabawkami, nazywając je po imieniu.

POŻEGNANIE

Najlepszym momentem na używanie zwrotu ‘Bye-bye’ jest wieczór. Kiedy dziecko leży już w łóżku rodzic może przynieść dwie lub trzy zabawki i naśladując różne głosy pożegnać dziecko zwrotem ‘Bye-bye’. Kiedy dziecko odpowie po angielsku dobrym pomysłem jest pochwała, która, jeśli będzie stosowana regularnie, pomoże dziecku rozwijać pozytywne nastawienie do nauki kolejnych słów w języku angielskim. 

Poproś dziecko, aby pożegnało się ze wszystkimi członkami rodziny, np.: ‘Bye-bye, Mummy’; ‘Bye-bye, Adam’; ‘Bye-bye, Daddy’. Powiedz dziecku, z kim ma  się pożegnać (podawaj imiona członków rodziny). Zaproponuj dziecku, żeby pożegnało się ze swoimi pluszakami, maskotkami lub ulubionymi zabawkami, nazywając je po imieniu.

INSTRUKCJE

Rodzic prosi dziecko, by wykonywało jego instrukcje. Mów,  w dowolnej kolejności: ‘Jump’ (dziecko powinno podskoczyć), ‘Wave’ (dziecko powinno pomachać),  ‘Sit down’ (dziecko powinno usiąść), ‘Stand up’ (dziecko powinno wstać),  ‘Dance’ (dziecko powinno zatańczyć), ‘Touch your nose’ (dziecko powinno dotknąć swego nosa) , ‘Claps your hands’ ( dziecko powinno zaklaskać ) ‘Blow a kiss’ ( dziecko powinno przesłać całusa). Zaskakuj dziecko zmieniającą się kolejnością i, jeśli chcesz, coraz szybszym tempem wydawania instrukcji. Następnie zamieniamy się rolami – niech teraz dziecko wydaje polecenia rodzicowi.

Jak się masz? (dla dzieci starszych )

Rodzic prosi dziecko by, zapytało wszystkich obecnych ‘How are you?’. Pytani niech odpowiadają ‘I’m fine, thank you’ oraz zadają  to samo pytanie dziecku – ‘And how are you?’, na co dziecko również powinno odpowiedzieć ‘I’m fine, thank you’.

Słowniczek dla rodzica znajduje się w pliku pdf:

Propozycje na 16.04.2020 r.

Dzisiaj proponujemy naukę kolorów: ” Red, green, yellow” do melodii Panie Janie. Zabawa z rodzicem pomoże utrwalić nazwy kolorów.

Rodzic siada na wprost dziecka, miedzy nimi leżą przedmioty (kartki, klocki lub kredki) w kolorze czerwonym, zielonym i żółtym. Podczas słuchania piosenki należy dotykać przedmiotu w odpowiednim kolorze. Red – czerwony Green – zielony Yellow – żółty.

Poniżej słowa wyliczanki:

Red, green, yellow,
Red green, yellow
yellow, green, 
yellow, green,
red, green, red green, yellow
red, green, red green, yellow
yellow, red
yellow, red

Gdy dziecko zapamięta już słowa wyliczanki można je zachęcić, aby spróbowało zaśpiewać i pokazywać odpowiednie kolory samodzielnie – bez pomocy rodzica.

Propozycje na 21 i 23.04.2020 r.

KRASNALE

OCZY, USZY, USTA – LUSTRA

Ćwiczenie wyrazów związanych z częściami ciała może odbywać się w pokoju dziecka. Rodzic siada naprzeciwko dziecka, wskazuje po kolei na swoje oczy, uszy, usta i wymawia wyrazy: ‘eyes’, ‘ears’ i ‘mouth’. Następnie zachęca dziecko, aby naśladowało rodzica. Z początku dziecko może odwzorowywać jedynie ruchy ręką, ale stopniowo będzie starać się wymawiać wyrazy wspólnie z rodzicem. Rodzic może wprowadzić kolejne wyrażenie mówiąc: ‘Wiggle eyes/ears/mouth.’ i poruszając daną częścią twarzy. Dziecko powinno naśladować gesty rodzica. Dalsza część gry może polegać na coraz szybszym wskazywaniu i wymawianiu wyrazów. Na koniec rodzic może przetestować na ile dziecko rozróżnia słowa oznaczające poszczególne części twarzy. Do tego celu używa zwrotu ‘Point to eyes/ ears/mouth.’ Zadaniem dziecka jest wskazanie odpowiedniej części twarzy i, jeśli czuje się gotowe, wypowiedzenie słów: ‘eyes/ears/mouth.’ Na tym etapie nauki dziecko nie musi samo wypowiadać polecenia. Wystarczy, jeśli reaguje na nie czynnością.

OCZY, USZY, USTA – u Misia

Rodzic prosu dziecko, by na przykładzie swoich maskotek  i pluszaków pokazało  znane sobie części ciała.

ZABAWA W CHOWANEGO

Rodzicu poproś dziecko, by schowało   jedną ze swoich maskotek – zakryj na chwilę oczy,  by dać dziecku czas. Chodź po pokoju, szukając  maskotki, mówiąc ‘Teddy? Teddy?( lub jeśli maskotka ma imię – po imieniuJ)  Where are you?’ Poproś dziecko, by naprowadzało cię, mówiąc ‘Yes’, jeśli zbliżasz się  do miejsca, w którym schowana jest maskotka  lub ‘No’, jeśli się od niego oddalasz. Kiedy znajdziesz maskotkę, weź ją do ręki i „podskocz” nim radośnie, mówiąc ‘Here I am! Here I am!’. Następnie zamieńcie się rolami – niech teraz dziecko szuka zabawki.

SMERFY, PUCHATKI

CZĘŚCI CIAŁA I

Rodzic może zaproponować dziecku tę zabawę na koniec wieczornej toalety. Stojąc przed lustrem rodzic wskazuje po kolei swoje części ciała i mówi: ‘fingers/ nose/tummy/toes/eyes/ears’. Zachęca dziecko do wskazania swoich części ciała i powtórzenia ich nazw. Następnie rodzic wydaje następujące polecenia: ‘Point to fingers/nose/tummy/toes/eyes/ears’. Dziecko powinno wskazywać i, jeśli jest na to gotowe, powtarzać nazwy części ciała.

CZĘŚCI CIAŁA II

Rodzic staje naprzeciwko dziecka, wskazuje poszczególne części swojego ciała i mówi po kolei: ‘fingers/nose/tummy/toes/eyes/ears’. Dziecko naśladuje ruchy i słowa. Po przećwiczeniu nazw części ciała, rodzic wydaje polecenia: ‘Point to fingers/nose/ tummy/toes/eyes/ears’. Rodzic daje dziecku chwilkę na zastanowienie się i chwali, kiedy uda mu/jej się poprawnie zareagować. Gdy rodzic widzi, że dziecko pamięta słowa, może wydawać polecenia coraz szybciej. Na koniec rodzic może zamienić się z dzieckiem rolami. Dziecko mówi: ‘fingers/nose/tummy/toes/eyes/ears’. Zadaniem rodzica jest reagować odpowiednio słowem i gestem.

DUZI I MALI

Rodzicu,  poproś dziecko, by wskazało wszystkich członków rodziny po kolei (ewentualnie również zwierzątka domowe i ulubione zabawki), określając ich jako ‘big’ lub ‘small’.

W KOLEJNOŚCI

Rodzicu, zbierz na stole kilka przedmiotów codziennego użytku, dobranych w ten sposób, aby można było z łatwością wyróżnić między nimi te ‘big’ – ‘duże’ i ‘small’ – ‘małe’. Poproś dziecko, by je posortowało, za każdym razem proponując głośno grupę – potwierdzaj lub zaprzeczaj, mówiąc ‘yes’ albo ‘no’. Następnie poproś dziecko, by ułożyło przedmioty  w kolejności wedle twoich wskazówek i mów na przemian, np. ‘big, big, small, big, small, small, big…’ itd., aż do wykorzystania wszystkich rzeczy.

GUMISIE, TYGRYSKI

JAKIM JESTEM ZWIERZĘCIEM?

Rodzicu, poproś dziecko, by naśladowało jedno ze zwierząt  ‘elephant/bird/tiger/ crocodile/snake/lion/monkey’.– Twoim zadaniem jest zgadnięcie,  o jakie zwierzę chodzi. Następnie zamieńcie się rolami  – Ty pokazuj, a dziecko niech zgaduje.  Możecie również naśladować dźwięki wydawane przez zwierzęta.

JAK DUŻO?

Policzmy! Dziecko poznało już  liczby od 1 do 10 (choć może jeszcze potrzebować pomocy w samodzielnym liczeniu). Zbierz od 1 do 10 przedmiotów jednego typu (nazwa przedmiotu nie musi być dziecku znana) – mogą to być kredki, książki, owoce czy jakiekolwiek przedmioty codziennego użytku. Poproś dziecko, by je policzyło, używając pytania ‘How many are there?’. Dziecko powinno policzyć na głos. Następnie możecie zamienić się rolami – niech dziecko zdecyduje, jakie przedmioty masz policzyć.

Słowniczek dla rodzica znajduje się w pliku .pdf

Propozycje na 28.04.2020 r.

Dzisiaj zapraszamy do obejrzenia króciutkiego (ok. 1 min.) filmiku wprowadzającego słownictwo związane z tematem Spring – Wiosna. Dzieci po wysłuchaniu poprawnej wymowy danego słowa powtarzają je kilkukrotnie. 
https://www.youtube.com/watch?v=U-Tfcwtn8Fk

Następnie, w celu utrwalenia kilku wiosennych słówek, proponujemy zabawę ruchową. Dziecko swobodnie porusza się po pokoju. Na hasło BEE [wym. bi] (pszczoła) zamienia się w pszczółkę i fruwa po pokoju, na hasło FLOWER (kwiatek), chodzi po pomieszczeniu zrywając kwiaty i wąchając je. Na hasło SUN [wym. san]] (słońce)  kładzie się na podłodze i opala się.

                  Propozycje na 30.04.2020 r.  

KRASNALE

Dzisiejsza zabawa ma na celu rozróżnianie wielkości big(duży ) /small (mały). Na początek warto zebrać kilka małych i kilka dużych przedmiotów – rozróżniać je mówiąc BIG [wym.byg] – duży albo SMALL [wym.smol] – mały. Można poprosić, aby dziecko próbowało powtórzyć za rodzicem.

Rodzic wskazuje części swojej twarzy, mówi: nose / eyes / ears / mouth i zachęca dziecko do powtarzania. Następnie rodzic wskazuje nos dziecka i mówi: small nose ( mały nos). Wskazuje swój nos i mówi: big nose (duży nos). W ten sam sposób porównuje pozostałe części twarzy i prosi dziecko o powtarzanie. Następnie rodzic podaje części twarzy na wyrywki: big eyes / small ears / big mouth / big ears / small eyes / small mouth. Zadaniem dziecka jest wskazywanie za każdym razem wymienianych części twarzy swojej lub rodzica.

PUCHATKI, SMERFY

Dzisiejsza zabawa ma na celu rozróżnianie emocji happy [wym. hæpi] ( wesoły )/sad[ wym.sæd] ( smutny). Rodzic rysuje uśmiechnięta i smutną buźką i nazywa jej emocje mówiąc happy /sad.  Można zachęcić dziecko do powtarzania za rodzicem. Następnie można poprosić dziecko o zrobienie miny wesołej na przemian z miną smutną – za każdym razem nazywając emocje po angielsku i zamienić się rolami – dziecko mówi , rodzic pokazuje.

GUMISIE, TYGRYSKI

Dzisiejsza zabawa ma na celu rozróżnianie przymiotników Noisy [wym.nojzi] – głośny i quiet [wym.kłajet] – cichy

Rodzicu poproś dziecko, by zachowywało się głośno lub cicho  w zależności od twoich poleceń. Mów ‘noisy’ i ‘quiet’  w zmieniających się odstępach czasu i różnej kolejności, by wprowadzić element zaskoczenia. Dziecko ma  za zadanie zachowywać się zgodnie z twoimi poleceniami – tj., jeśli powiesz ‘noisy’ drugi czy trzeci raz pod rząd, dziecko musi nadal zachowywać się głośno, aż do momentu, gdy powiesz ‘quiet’.

Propozycje na 5 maja 2020 r.

KRASNALE, PUCHATKI

Powtarzamy słownictwo z działu :Animals – zwierzęta

KRÓLIK, PTAK, KACZKA

Rodzic umawia się z dzieckiem, że pobawią się w naśladowanie dźwięków wydawanych przez zwierzęta. Rodzic wymienia nazwy: ‘rabbit’, ‘bird’, ‘duck’ i przy każdej nazwie zachęca dziecko do pokazania co robi każde zwierzątko. Następnie ponownie wymienia nazwy i po każdej dodaje dźwięk wydawany przez dane zwierze (‘duck’ – Quack, quack!/ ‘rabbit’ – Boing, boing!/ ‘bird’ – Tweet, tweet!). Może również zachęcić dziecko, aby oprócz dźwięku naśladowało zachowanie każdego zwierzęcia.  

SMERFY

Powtarzamy słownictwo z działu :Animals – zwierzęta.

Na początek dobrze byłoby odnaleźć w domu ilustracje zwierząt wiejskich : Duck – kaczki, cow-krowy, horse-konia, sheep –owcy, cat – kota i dog – psa, aby powtórzyć z dzieckiem nazwy zwierząt.  Należy pokazać zwierzątko i kilkukrotnie powtórzyć angielską nazwę. Następnie proponuję zabawę:

JESTEM KOTEM

Rodzicu, poproś dziecko, by zaczęło udawać jedno ze zwierząt – może np. myć sobie łapkę jak kot czy chodzić jak kaczuszka. Cały czas dziecko powinno też wydawać odpowiedni dla danego zwierzątka dźwięk. Unieś dłonie nad dzieckiem i ‘zaczaruj’ je, mówiąc ‘Abracadabra …’  i  podając nazwę zwierzątka, w które dziecko ma się zmienić (np. ‘Abracadabra … horse!’) – dziecko powinno zacząć naśladować nowe zwierzątko i wydawane przez nie dźwięki.

GUMISIE, TYGRYSKI

Powtarzamy słownictwo z działu :Food-jedzenie

JA LUBIĘ …

Kiedy nadchodzi pora posiłku (na przykład drugiego śniadania) rodzic kładzie na stole: jajka/pomidory/ banany/ciastka/jabłka/kiełbaski/lody/koktajle mleczne . Następnie wymienia  wyrazy: ‘eggs/tomatoes/bananas/cakes/apples/sausages/ice-cream/milkshakes. Prosi, aby dziecko wskazywało odpowiednie jedzenie i powtarzało słowa. Wreszcie rodzic zapowiada, że będzie mówić o swoim ulubionym jedzeniu, a dziecko powinno podać to, co zostanie wymienione: ‘I like eggs/tomatoes/ bananas/cakes/apples/sausages.’ Dziecko może potem przejąć rolę rodzica i wymieniać swoje ulubione jedzenie. Nie musi używać pełnego zdania, jeśli nie czuje się na tyle pewnie. Zabawę oczywiście można przeprowadzić na ilustracjach , tak aby dziecko powtórzyło wszystkie słowa z dzisiejszego  słowniczka, a nie tylko te, które posiadamy aktualnie w lodówce.

Słowniczek dla rodzica znajduje się w pliku .pdf

Propozycje na 7 maja 2020 r.

KRASNALE

Powtarzaliśmy już kolor żółty ,dzisiejsza zabawa ma na celu utrwalenie koloru niebieskiego

ZNAJDŹ NIEBIESKI

Rodzic pokazuje dziecku niebieską kredkę, mówi: blue [wym. blu]  i zachęca do powtórzenia. Następnie prosi, aby dziecko wskazało jak najwięcej niebieskich przedmiotów. Rodzic wydaje polecenie: Find blue[ wym. fajnd blu ]. W tę grę można grać nie tylko w domu, ale także na przykład podczas podróży lub na spacerze.

DOTKNIJ ..

Rodzic na jednym krańcu pokoju umieszcza żółty przedmiot, a na drugim niebieski przedmiot. Dziecko swobodnie porusza się pokoju. Na hasło rodzica Touch blue [wym.tacz blu]/ touch yellow [wym.tacz jeloł]  dziecko jak najszybciej biegnie do odpowiedniego przedmiotu i dotyka go  – można zachęcić dziecko do wymówienia głośno nazwy koloru.

PUCHATKI, SMERFY

Wprowadzamy określenia brudny/czysty– DIRTY/CLEAN [wym. de(r)ti/klin]

SPACER PO MIESZKANIU
Rodzicu,przejdź się z dzieckiem po domu, wskazując na czyste  i brudne przedmioty i miejsca – mów, odpowiednio, ‘clean’ [wym.klin] (z zadowoleniem w głosie) lub ‘dirty’ [wym.de(r)ti] (z odrazą), prosząc dziecko, by powtarzało za tobą. Jeśli widzisz, że dziecko czuje się pewnie, poproś je, by teraz ono pokazało ci czyste i brudne przedmioty i miejsca. Możecie razem posprzątać, komentując sprzątane rzeczy i miejsca jako ‘dirty’ przez sprzątaniem i ‘clean’ po sprzątaniu.

BRUDNE RĘCE/CZYSTE RĘCE 
Czynność mycia rąk można wykorzystać do przeprowadzenia zabawy w brudne i czyste ręce. Rodzic po przyjściu do domu pokazując dziecku dłonie może powiedzieć: ‘Dirty hands!’ [wym. de(r)ti hendz]Będzie to hasłem dla dziecka do umycia rąk. Następnie rodzic może pochwalić dziecko  mówiąc: ‘Clean hands!’ [wym. klin hendz]  Jest to sposób wplecenia języka angielskiego w codzienne życie dziecka, co jest bardzo cennym elementem nauki.

Zachęcam do wysłuchania piosenki o myciu rąk: https://www.youtube.com/watch?v=dDHJW4r3elE

GUMISIE, TYGRYSKI

Wprowadzamy zwroty lubię/nie lubię – I LIKE/ DON’T LIKE

CZY LUBISZ?

Rodzicu zapytaj dziecko po angielsku, co lubi. Zadawaj pytanie ‘Do you like [wym. du ju lajk] (blue, yellow, tigers , eggs etc. –dowolne rzeczowniki,kolory które do tej pory poznaliśmy) Dziecko powinno odpowiadać ‘yes’ lub ‘no’. Następnie poproś dziecko, by to ono zadawało pytania tobie  lub innym członkom rodziny.

LUBIĘ/NIE LUBIĘ

Zabawę najlepiej przeprowadzić na produktach spożywczych. Przygotowujemy kilka produktów oraz dwie kartki z narysowanymi buźkami : uśmiechniętą i skrzywioną, które kładziemy na podłodze w odstępie co najmniej metra . Rodzic pokazuje dziecku produkt (nie trzeba znać i wymawiać jego nazwy) , a dziecko podchodzi do odpowiedniej buźki i mówi: (kiwając potwierdzająco głową)  I like [wym.aj lajk] lub ( kręcąc przecząco) I don’t like [wym. aj dont lajk ]. Jeśli dziecko nie ma ochoty mówić nie należy go zmuszać, wystarczy, że ustawi się w odpowiednim miejscu ( przy konkretnej buźce) a rodzic głośno wypowie zwrot za nie. Następnie należy zamienić się rolami. Dziecko pokazuje produkt, a rodzic odpowiada. Zachęcam do wysłuchania piosenki związanej z dzisiejszymi zabawami – nasze przedszkolaki ją uwielbiają: https://www.youtube.com/watch?v=frN3nvhIHU

PROPOZYCJE NA 12 MAJA 2020 R.

Dzisiaj rozszerzamy gamę kolorów u dzieci młodszych i utrwalamy nazwy kolorów u dzieci starszych.

Dzieci młodsze zapraszam do obejrzenia i wysłuchania piosenki w której poznamy  kolory: red (czerwony) i purple  (fioletowy) https://www.youtube.com/watch?v=jYAWf8Y91hA

Po wysłuchaniu piosenki można zaprosić dzieci do zabawy w szukanie kolorów red i purple w mieszkaniu.

Dzieci starsze na tym etapie nauki powinny znać już sporo nazw kolorów w języku angielskim (ich listę znajdziemy poniżej). Rodzicu, wprowadź zabawę z angielskim do codziennych zajęć – w domu czy na spacerze pokazuj dziecku różne przedmioty i wspólnie nazywajcie ich kolory po angielsku. Możesz też poprosić dziecko, by jak najszybciej znalazło jak najwięcej przedmiotów danego koloru w swoim otoczeniu.

yellow      (jeleu)             żółty
blue          (blu)           niebieski
red          (red )          czerwony
green      (grin)            zielony
pink         (pink )           różowy
brown    (braun)         brązowy
orange  (oryndż)  pomarańczowy
purple    (perpl)         fioletowy

Dla przypomnienia wymowy proponuję wysłuchanie piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=z0HZNaM7gTg

Propozycje na 19 maja 2020 r.

Celem dzisiejszych zabaw jest utrwalenie nazw wybranych kształtów.

Rodzic wycina z papieru kształty i chowa do pudełka lub woreczka: w grupach młodszych będą to :circle [wym. se(r)k(e)l] –koło, square [wym. skłee(r)] – kwadrat, diamond [wym.dajment] – romb oraz heart [wym.ha:t] –serce , w grupach starszych dodatkowo : rectangle [wym.rekteng(e)l] – prostokąt, triangle [wym. czrajeng(e)l] – trójkąt, star [wym.sta(r)]- gwiazda oraz oval [wym.ołwal] – owal

CO TO MOŻE BYĆ?

Rodzic potrząsa pudełkiem, zagląda do środka i mówi rymowankę : 1, 2, 3 What can it be? [wym. łan, tu, tri łot ken yt bi?] – (1,2,3 co to może być? )I prosi dziecko o powtórzenie. Następnie rodzic przechodzi do prezentowania zawartości pudełka. Wyjmuje kształty , lub prosi dziecko o wylosowanie i nazywa wylosowany kształt zachęcając dziecko do kilkukrotnego powtórzenia nazwy.

 CZEGO BRAKUJE?

Rodzic rozkłada na podłodze wszystkie kształty. Zachęca dzieci by powtórzyły rytmicznie 3 razy, np. klepiąc ręką o dywan – square, square, square. Dziecko powtarza wszystkie gesty za rodzicem, który musi prezentować przykład . Następnie powtarza czynność z pozostałymi kształtami, a na koniec zakrywa ściereczką  wszystkie kształty, wyciąga jeden ( tak , aby dziecko nie zauważyło), po czym zabiera chustę, pytając : What’s missing? [wym. łots misin] – czego brakuje ? Zabawę kontynuujemy do czasu, aż wszystkie kształty zostaną przećwiczone. 

Zachęcam do wysłuchania piosenek o kształtach  – dzieci je znają i bardzo lubią. Dla dzieci młodszych:

https://www.youtube.com/watch?v=TJhfl5vdxp4&t=63s oraz druga dla dzieci starszych : https://www.youtube.com/watch?v=03pyY9C2Pm8

Propozycje na 21 maja 2020 r.

Kontynuujemy utrwalanie nazw poznanych kształtów.

Zabawa ruchowa z piosenką

Wycięte kształty rodzic rozkłada na podłodze, po całym pokoju.  Słuchamy uważnie piosenek z linków z propozycji zamieszczonych 19.05. Następnie rodzic prosi by dziecko wstało i ćwiczy z nim przykładowe słowa piosenki, np. A circle. Can you make a circle? – pokazuje, jak z rąk zrobić koło. A circle. Can you find a circle? – naśladuje gest rozglądania się, po czym podbiega do koła leżącego na podłodze i zachęca do tego samego dziecko. Następnie prosi, by szybko wrócili na miejsce. W razie potrzeby, prezentuje przykład na innych kształtach. Kiedy widzi, że dziecko zrozumiało o co chodzi, włącza piosenkę raz jeszcze i bawimy się w szukanie odpowiednich kształtów.

Wspólne sprzątanie

Po zakończonej zabawie, rodzic zaprasza dziecko by usiadło na podłodze  . Następnie prosi  by pomogło przy sprzątaniu, mówiąc np. Wojtek Stand up[wym.stend ap]– wstań . Can you find a circle? – czy możesz znaleźć koło? Bring it to me please [wym.bryn yt tu mi plis] – Przynieś  mi proszę.  Rodzic powtarza polecenie z pozostałymi kształtami.

Ułóż obrazek

Do tej zabawy będzie potrzebna większa ilość  kół , kwadratów i innych kształtów. Rodzic prosi, aby dziecko spróbowało z wyciętych kształtów ułożyć obrazek ( może to być autobus (bus), pajacyk (puppet clown), domek (house) itp.) Układając mozaikę dziecko nazywa głośno kształty , których używa.  Rodzic może zachęcić do tego dziecko pytając : What shape is it [wym. łot szejp yz yt] – jaki to jest kształt? Obrazek można wykleić  i ozdobić nim pokój dziecka J


Powiększ litery
Zmień kontrast

Fatal error: Call to undefined function http_response_code() in /public_html/wp-content/plugins/wp-cerber/cerber-load.php on line 5445